Rally

Ups en downs voor KNAF Talent First: "Ontzettend veel geleerd en veel ervaring opgedaan"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 7 juli 2016 14:50

Mikolajki (Polen) – KNAF Talent First-rallytalent Jim van den Heuvel heeft zijn derde wedstrijd in het FIA World Rally Championship afgesloten op een 28ste plaats algemeen en eindigde daarmee op een keurige dertiende plaats in het WRC2. De 18-jarige debutant reed in Polen op de extreem snelle proeven een goede wedstrijd, maar was desondanks niet helemaal tevreden over zijn eigen optreden. “Het tempo was in het begin zondermeer goed, maar als je een keer rolt, kun je moeilijk tevreden zijn”, keek de KTF-rijder kritisch op zijn Poolse wedstrijd terug.

Jim van den Heuvel

De Rally van Polen was voor Jim van den Heuvel de derde wedstrijd van zijn debuutseizoen in het FIA World Rally Championship. Het 18-jarige KNAF Talent First-rallytalent komt daarin uit in de klasse NR4 van het WRC2, de titelstrijd voor productieauto’s. Bij de vorige WRC-rally in Portugal had Van den Heuvel ervaring opgedaan met gravelproeven en dat kwam de KTF-rijder in Polen uitstekend van pas. “De proeven in Polen waren ontzettend snel. Als je met ruim 200 km/u over een flying finish gaat, dan vlieg je ook echt”, was de nuchtere constatering van Van den Heuvel.

Na de openingsproef op donderdagavond, begon op vrijdag het echte werk met een aantal snelle gravelproeven. Met de Mitsubishi Evo X van Van den Heuvel-Motorsport had de KTF-rijder het ritme al snel te pakken en was goed onderweg. Wel moest de serviceploeg nog even aan het werk omdat Van den Heuvel in de laatste gravelproef een stuurstang krom reed. De zaterdag verliep voor Van den Heuvel moeizamer. “Op de eerste proef waren we iets te voorzichtig en wilden die tijd goedmaken op proef twee. Door een foutje in de pacenotes en een miscommunicatie raakten we van de weg en rolden. Gelukkig kwamen we weer op de vier wielen terecht en konden meteen door. Daarna hebben we het eerst even rustig aan gedaan om te kijken of alles nog werkte. Alle vitale functies deden het nog en na een noodreparatie die we tussen twee proeven konden doen, hebben we de dag in een rustiger tempo uitgereden”, blikte Van den Heuvel op een enerverende derde rally-dag terug. Direct ging de serviceploeg van Van den Heuvel-Motorsport aan de slag en wist binnen de daarvoor gestelde tijd de Mitsubishi Evo X weer in een volwaardige rally-auto om te toveren.

Op de afsluitende zondag waren de weersomstandigheden totaal anders en bleken de natte proeven er slecht bij te liggen. “We hebben het eerst even kalm aan gedaan, want overal zag je auto’s naast de weg staan. Daarna hebben we het tempo in de laatste proef nog even opgevoerd om de equipe die voor ons in het klassement stond in te halen. Dat lukte”, aldus de door Jac Gillis genavigeerde KTF-rijder. Daarmee legde Van den Heuvel in het algemeen klassement beslag op de 28ste positie. In het WRC2, waarin 26 auto’s van start gingen, eindigde de KTF-rijder tussen de met veel meer vermogen uitgeruste R5-auto’s op een 13de plaats en was eerste in de klasse NR4. Toch was de kritische Van den Heuvel niet geheel tevreden over zijn eigen optreden. “Het was een onwijs gave rally en ik heb ontzettend veel geleerd en veel ervaring opgedaan. Ook heeft de servicecrew fantastisch werk geleverd. Maar als je een keer rolt, kun je moeilijk tevreden zijn. Tot dat moment was het tempo absoluut goed, maar daarna was het vertrouwen toch een tijdje weg.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS