Formule 1

"Max Verstappen was na Mercedes de snelste, maar het kwaad was al geschied"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 22 juni 2016 02:19

Robert Doornbos is Formule 1 TV-analist bij Ziggo Sport F1, dat de Formule 1 Grands Prix op de buis brengt. Doornbos volgde Max Verstappen in de Grand Prix van Europa op de voet en zag dat de Nederlandse F1-sensatie en winnaar van de GP van Barcelona, in de race op het stratencircuit van Bakoe in Azerbeidzjan al snel de pits moest opzoeken voor nieuwe banden. "Max kon wel weer laten zien uit welk racehout hij is gesneden, maar hij werd gehinderd door de bandenproblematiek bij Red Bull."


"Je weet dat er ook minder enerverende races tussen zitten, maar je verwacht het niet op zo'n type circuit", zei Doornbos op Ziggo Sport F1. "Zeker niet als in voorprogramma in de GP2 wél hele spectaculaire dingen zijn gebeurd met gele vlaggen, crashes en safety cars overal. Maar ja, blijkbaar zijn die F1-jongens toch een stuk verstandiger dan de jonge honden in de klasse eronder."

"De bandenkwestie bij Red Bull is een punt van zorg. Zo had Max al vanaf de vierde, vijfde ronde heel veel wielspin omdat zijn banden aan gort gingen en datzelfde gold voor Ricciardo. Door de veel te vroege stop in de zesde ronde kon de oorspronkelijke strategie van The Bulls het raam uit. Het was meteen duidelijk dat een tweestopper niet de snelste optie was en bovendien ging het op de zachte banden niet veel beter."

"Dan is het een kwestie van damage-control op mediums. Ook in Canada vorige week moesten de Red Bulls een keer extra stoppen, omdat de banden niet deden wat ze bij het team verwachtten. Het moet een afstellingsprobleem zijn. De andere teams hebben het niet en die rijden toch echt met dezelfde compounds. Met de recente upgrade van motor heeft het niets te maken."

"Volgens de coureurs is de driveability daardoor alleen maar beter geworden. Ik denk eerder dat het met de mechanische grip te maken heeft. De hoeveelheid tractie als je uit de bocht komt dus. Zeker op stratencircuits als Bakoe speelt dat een belangrijke rol. Maar goed, daar kunnen de engineers van Red Bull de komende week hun hoofd over gaan breken."

"Dan heb je trouwens ook veel last van het feit dat je gedurende het seizoen niet meer echt kan testen. In mijn tijd pakte je 20 sets Michelins en ging je gewoon op de testbaan proberen wat er gebeurt met het verschillende rubber. Dat kan niet meer. Het zal echt met simulatoren en data-analyse moeten gebeuren. Er is voldoende huiswerk met de GP van Oostenrijk in ieder geval."

"Aan het einde van de race heeft Max wél weer laten zien uit welk racehout hij is gesneden. Hij was na de Mercedessen de snelste op de baan en dat op medium-banden. Maar zoals gezegd, was het kwaad toen al geschied. Na de negende plaats in de kwalificatie en de bandenproblemen was P8 het maximale. Het was mooi te zien dat Max in de laatste fase toch weer de overhand had op Ricciardo en ook hem nog bijna greep."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS