Autosport BE • Autosport BE Diversen

Bonte bende aan racers: de pareltjes van de Belgian Historic Cup + KALENDER 2016

Uitgegeven door Bas Kaligis • 5 april 2016 09:17

De Belgian Historic Cup zal dit seizoen zijn start niet missen. Deze bonte bende van Historics en Youngtimers tekent immers paraat voor drie races tijdens het bijzonder knap weekend op Circuit Zolder in het kader van het Masters Festival. BRAVO vervoegt zodoende ondermeer het Belcar Endurance Championship, de FIA Masters Historic Formula One & Sports Cars en andere historische juweeltjes zoals de Pre-66 GT en Touring Cars. Een openingsweekend om niet te missen met een schitterende mix van historische en moderne racewagens. Niet minder dan 40 wagens komen aan de aftrap van de Belgian Historic Cup 2016.

Belgian Historic Cup Guy De Baer Ford GT40

Vorig seizoen organiseerde BRAVO drie weekends, goed voor samen samen vijf wedstrijden, verdeeld over Zolder, Spa en de Nürburgring. En dit onder een nieuwe format door de Historics en de Youngtimers samen te laten rijden. Enerzijds uit noodzaak omdat een opsplitsing financieel niet meer haalbaar was, en anderzijds omdat de FIA besliste om vanaf 2015 de historische wagens op te trekken tot bouwjaar 1990. Zodoende werden alle Youngtimers in een klap Historics.

BRAVO schroeft zijn aantal weekends terug op naar vier met twee weekends in Zolder tijdens het Masters Festival en de Truck GP. Verder zijn er nog twee weekends voorzien in Francorchamps (Spa Summer Classic) en Nürburgring (Westfalen Trophy). Telkens met een kwalificatie en twee wedstrijden met als uitzondering drie races tijdens het openingsweekend en de Truck GP op Circuit Zolder. De Truck GP werd aan de kalender toegevoegd omdat de voorzien race van 4 september op Circuit Zolder komt te vervallen. Dat maakt het totaal op vier weekends en tien races. Gezien er dit seizoen tweemaal zoveel races zijn dan vorig jaar, worden opnieuw twee schrapresultaten in rekening gebracht. De acht beste uitslagen zullen dus beslissen over de respectievelijke titels binnen het kampioenschap 2016.

Bij de vroegere Historics is er een verschuiving inzake het bouwjaar van de wagens in de Klassen 1 & 2. Tot vorig jaar waren deze gelimiteerd t.e.m. bouwjaar 1976. Beiden worden nu conform het FIA reglement opgetrokken naar 1981. Wagens tot 3000cc mogen over een turbo beschikken, tenminste als het model werd gehomologeerd met een turbo zoals bvb. de Porsche 930 turbo en de R5 Turbo. Ondanks het feit dat de vroegere Youngtimers nu volgens de FIA ook Historics zijn geworden en opnieuw samen rijden, worden ze net als vorig jaar onderverdeeld in aparte Klassen 3 & 4 voor GT’s en Tourisme.

Gezien er nog steeds een vrij groot snelheidsverschil is tussen de vroegere Historics en Youngtimers wordt nu geopteerd om ze gescheiden te laten starten met de Klassen 3 & 4 eerst, gevolgd door de start van de Klassen 1 & 2. Goed voor de piloten van de Klasse 1 & 2 inzake de onderlinge strijd en ook ideaal voor het publiek dat zodoende een beter onderscheid kan maken. Maar het is nog niet zeker of deze nieuwe startprocedure reeds zal worden ingevoerd tijdens de openingsraces op Circuit Zolder.

Belgian Historic Cup Studebaker Commander

De verschillende Klassen
De Klasse 1 is voorbehouden voor wagens, voorzien van een FIA htp (Historisch Technisch Paspoort) en een bouwjaar tot en met 1981. Wagens, gebouwd na 1972, mogen beschikken over slicks.
De Klasse 2 huisvest ook wagens met een bouwjaar tot en met 1981 binnen de FIA reglementering annex K maar met een technische evolutie. Deze twee Klassen worden zoals vanouds onderverdeeld in verschillende Groepen naargelang de cilinderinhoud.

De Klassen 3 en 4, tot en met 2014 nog de Belgian Youngtimer Cup, worden net als vorig seizoen opgeslorpt door de Belgian Historic Cup, maar de Klasse 3 (GT) en de Klasse 4 (Tourisme) blijven net zoals vorig seizoen bestaan en huisvesten wagens met een bouwjaar tussen 1982 en 1990. De Klassen 3 & 4 mogen ook op slicks blijven rijden, net als de voorgaande jaren. Ook hier is er nog een onderverdeling in verschillen Groepen naargelang de cilinderinhoud.
Verder blijft ook de gastklasse bestaan voor wagens die niet volledig passen binnen het huidige reglement, maar wel voldoen aan de veiligheidsvoorschriften of voor piloten die zich sporadisch eens inschrijven en zich niet willen mengen met de titelontknoping. Deze wagens pakken geen punten binnen het kampioenschap.

Verder blijft ook de BRAVO Club Challenge bestaan voor piloten die buiten het kampioenschap nog aan de slag willen gaan in andere kampioenschappen en op andere circuits. Al de resultaten binnen deze wedstrijden, inclusief de vier meetings van het Belgisch kampioenschap, worden opgeteld en daar komen dan de winnaars uit in de BRAVO Club Challenge”.

Kalender
BHC: Belgian Historic Cup
9 – 10 april Zolder Master Festival - 3 races
hotelaanbiedingen: Hotels in de omgeving van Circuit Zolder

24 – 26 juni Spa Summer Classic - 2 races
hotelaanbiedingen: Hotels in de omgeving van Spa-Francorchamps

17-18 september Zolder Truck GP – 3 races
hotelaanbiedingen: Hotels in de omgeving van Circuit Zolder


14 – 15 oktober Nürburgring Westfalen Trophy
BRAVO Club Challenge

De 4 wedstrijden van de Belgian Historic Cup, aangevuld met:

15-17 april Hockenheim Jim Clark Revival

29ap-1 mei Zandvoort Historic Zandvoort Trophy
hotelaanbiedingen: Hotels in Zandvoort

02-04 september Zandvoort Historic Grand Prix
hotelaanbiedingen Hotels in Zandvoort

7-09 oktober Dijon Motors Cup

21-23 oktober Assen Formido Finale Races
Hotels in omgeving Assen boeken? Kijk HIER voor meer informatie en de hotelaanbiedingen!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS