Zijn we eindelijk van die tokens af? "Het is niet goed voor Mercedes, Renault, Ferrari"
Uitgegeven door Wim Boekel • 5 februari 2016 11:44
De regels voor de ontwikkeling van motoren in de Formule 1 wordt vanaf 2017 volledig vrijgesteld. Daarmee worden de tokens, zoals deze de afgelopen jaren werden ingezet, afgeschaft. In de afgelopen twee Formule 1-seizoenen en het aankomende jaar konden de teams de motoren maar beperkt upgraden gedurende het seizoen. Elke component van de motor had een zeker aantal tokens. In het seizoen 2016 hebben de motorenfabrikant 32 tokens tot hun beschikking. Dit gaat volgens Motorsport.com dus vanaf 2017 verdwijnen. Dat betekent dat de teams de motoren onbeperkt kunnen ontwikkelen, maar het aantal te gebruiken motoren worden teruggebracht naar vier voor elk element van de aandrijving. Daarmee moeten de teams dus een strategisch plan hebben voor de inzet van de nieuwe motoren.
Bij de launch van het nieuwe F1-team van Renault bevestigde managing director Cyril Abiteboul tegenover de Amerikaanse website dat de verandering is ingesteld om het gat tussen de prestaties van de Mercedes-aandrijving en de overige leveranciers verder te verkleinen. “Het token-systeem wordt verwijderd. Een van de redenen waarom we hebben ingestemd was om te verzekeren dat het prestatieverschil convergeert. Een F1 wordt gedicteerd door de prestatie van de motor. Het is niet goed voor Mercedes, het is niet goed voor Renault, Ferrari. We hebben allemaal besloten om het te wijzigen.”
Met name Renault en Honda hebben problemen met de nieuwe hybride motoren, waar Ferrari langzaam het gat met Mercedes lijkt te dichten. Deze problemen kwamen voelbaar aan het licht in de prestaties op de baan, maar ook in de verhoudingen tussen Red Bull en Renault. McLaren F1 daarentegen kwam niet verder dan de negende positie in het kampioenschap met de Honda-aandrijving.