Autosport NL • Dutch Supercar Challenge

Super Car Challenge: Brute GT's maken er een spectaculaire race van op het fameuze Brands Hatch

Uitgegeven door Bas Kaligis • 16 september 2015 09:59

Een beetje chaotische race op zondagochtend leverde een overwinning op voor de Shipex-Corvette van Vandierendonck/Hamilton. Lamster/Molenaar werden GTB-divisie winnaar met hun Porsche, maar heel bijzonder was hun derde plaats overall. Koebolt en Grouwels raakten elkaar, waardoor de race een heel andere wending kreeg.

Super Car Challenge Brands Hatch

De race begon met een mooie, heel relaxte start, waarbij de koplopers erg lang naast elkaar bleven rijden. Het was misschien wel de mooiste SuperGT-start van het jaar. De Porsche 997 Cup van Ian Donaldson startte vanuit de pitstraat en na zijn vermogensproblemen van zaterdag, startte Henk Thuis vanaf de laatste startplaats. Henry Zumbrink wist als eerste Druids in te duiken, net als de dag ervoor. Daarna nam hij met grote stappen afstand van de rest van het veld en leek de racewinnaar te worden. De eerste uitvaller viel al in de derde ronde te noteren. De razendsnelle Radical RXC van James Abbott lag op de tweede plaats, maar de Engelsman werd geplaagd door stuurproblemen en hij parkeerde de Radical in Paddock Hill Bend.

Max Koebolt had de slag goed te pakken en passeerde de Corvette met Vandierendonck aan het stuur, om zich daarmee op de derde plaats te nestelen. Daarna ging hij op jacht naar de Viper van Roger Grouwels, die vanaf pole position was vertrokken en inmiddels op de tweede plaats rondreed. Het lot besliste weer eens anders. In Hawtorn probeerde Koebolt de Viper in te halen, maar de twee auto’s raakten elkaar en kwamen in het grind terecht. De safety car moest er aan te pas komen. De Volvo was aan de achterkant te zwaar beschadigd om zijn race te vervolgen, maar na enige hulp van de baanposten kon Roger Grouwels toch weer op pad. Tijdens hun actie werd Dirk Schulz ternauwernood niet geraakt, toen hij ruimte maakte voor de twee aanstormende auto’s. Nadat Grouwels het stuur had overgegeven aan Kelvin Snoeks waren ze kansloos voor een hoge klassering. Dit weerhield Kelvin Snoeks er niet van om in de dertigste ronde met een tijd van 1:25.816 de snelste SuperGT-rondetijd te realiseren die er ooit tijdens de Supercar Challenge evenement is gereden.

Henk Thuis was vanaf zijn laatste startplaats inmiddels opgeklommen naar de twaalfde plaats en reed een heel constante race. Er kwamen nog meer uitvallers. De TVR Sagaris van Dowling stopte in het gras van Graham Hill Bend, maar na twee ronden bleken zijn olieproblemen toch niet zo heftig en vervolgde hij zijn race. Uiteindelijk moest hij aan het einde van de race toch nog opgeven in Hawtorns. Hetzelfde overkwam Kevin Riley. Hij zocht met zijn zwarte Mosler de pits op, om in de negentiende ronde toch te stoppen langs de baan met een rokende motor. Geen gelukkig weekend voor de Engelsman. Zijn aanwezigheid ontlokte een aantal Supercar Challenge-fans de opmerking om een nieuwe ‘Divisie 70+’ in het leven te roepen, waarin Kevin Riley, Dirk Schulz en Henk Thuis de hoofdrol gaan spelen. Voor racen staat geen leeftijd!

Omdat de safety car in de baan was en de raceauto’s in optocht achter elkaar aan reden, werd de pit window een chaos. Een aantal deelnemers doken te vroeg naar binnen, een aantal anderen reden door, zoals het op dat moment nog moest. Na de pit window was de volgorde: Clarke (BMW Z4), White (Ginetta GT3) en Henk Thuis (Radical RXC). Thuis profiteerde van alle commotie, maar zijn geluk was van korte duur. Archie Hamilton (Shipex-Corvette) bleek razendsnel en passeerde hem en ging op jacht naar raceleider Kevin Clarke. Met een geweldige inhaalmanoeuvre passeerde hij in Paddock Hill Bend de leidende BMW Z4 GT3 aan de buitenkant en stond daarna zijn eerste plaats niet meer af. Henry Zumbrink deed opnieuw van zich spreken door een te korte pitstop, vervolgens een drive through en een aantal snelle ronden waarbij hij Henk Thuis weer inhaalde. Het podium leek binnen bereik voor Zumbrink, maar bij Surtees zette hij de Volvo onverwachts met panne aan de kant.
Henk Thuis kon terugkijken op een geslaagde race. Henk Thuis: ”Ik profiteerde van allerlei zaken rondom andere rijders, maar van de laatste startplaats naar P3 rijden is toch een hele prestatie. Bovendien hou ik de Radical eer hoog in hun thuisland, met mijn Supercar Challenge-podium geef ik een leuk visitekaartje af aan alle aanwezige Engelse Radical rijders en fans!”

In de GTB-divisie wisten Patrick Lamster en Donald Molenaar hun Porsche 997 GT3 naar de eerste plaats te rijden. Heel bijzonder was echter hun derde plaats overall, achter de winnende Corvette en de BMW Z4. Een superhoge klassering voor de Belgisch/Nederlandse combinatie, die door hun constante rijden nog steeds aan de leiding gaan in het GTB kampioenschap. Zij werden gevolgd door Milan Dontje en Ferdinand Kool. Kool: ”Het blijft wisselvallig met de resultaten. De ene race gaat goed, de volgende weer minder. Vandaag waren we tweede, maar gisteren hadden we pech. Er liep een wielmoer af. Het seizoen einde wordt nog spannend!”

Simon Atkinson kon met zijn Dodge Viper beslag leggen op de derde plaats in de GTB en de vijfde overall. Een hoge klassering op zondag voor de GTB-ers op Brands Hatch!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS