Autosport NL • Dutch GT4

Knap/Severs en Huisman/Braams naar podium in European GT4-races Nürburgring + UITSLAGEN

Uitgegeven door Bas Kaligis • 17 augustus 2015 06:49

Peter Terting en Carsten Struwe hebben voor eigen publiek beide wedstrijden van de Competition102 GT4 European Series in de PRO-klasse gewonnen. De rijders met de Porsche Cayman 981 SP bleken het best uit de voeten te kunnen met de natte baanconditie van de Nürburgring. Håkan Ricknäs (SWE) won de eerste race in de AM-divisie, terwijl Pavel Lefterov (BGR) de algemene overwinning in race twee veroverde.

European GT4 podium

Terting en Struwe startten hun GT4-avontuur met een indrukwekkende overwinning in de eerste race. Nadat Struwe het stuur van de Porsche aan Terting had doorgegeven, reed de voormalig DTM en WTCC-coureur snelle rondetijden, nam hij de leiding in de wedstrijd over en creëerde een voorsprong van negen seconden. Jörg Viebahn maakte ook indruk. Vertrokken vanaf plaats elf passeerde de Duitser als tweede de finishvlag. Hij hield Simon Knap (NED) / Rob Severs (NED) met de BMW M3 GT4 knap af. Kampioenschapsleiders Jelle Beelen (NED) / Marcel Nooren (NED) finishten als zesde achter Chevron GT4-rijders Marcus Clutton (GBR) / Jordan Witt (GBR) en Ricknäs die met de Porsche 911 GT4 de overwinning in de AM-klasse opeiste.

Gestart vanaf plaats vier in de tweede race veroverde Terting snel de leiding in de wedstrijd en vergrootte ronde na ronde zijn voorsprong. Toen teamgenoot Struwe het stuur overnam, vormde alleen AM-coureur Lefterov een bedreiging voor de algemene overwinning. De jonge Bulgaar passeerde zijn rivaal en zag de finishvlag als eerste. “In de eerste race werd ik gestraft om de pitstop te kort duurde en nu konden we echt naar voren rijden”, zei Lefterov. “Ik wil het team bedanken voor de perfecte preparatie van de Lotus Evora GT4. Ik heb heel de wedstrijd een grote glimlach op mijn gezicht gehad.”

Het was een emotionele race voor Terting, die erg verheugd was om samen met Struwe twee keer in de PRO-klasse te winnen. “Ik ben super blij voor het team. Zij gaven mij een geweldige auto waarmee ik heel hard kon rijden. Het is enige tijd geleden dat ik een overwinningsbokaal in mijn handen had”, gaf Terting toe. “Ik had van tevoren nooit durven dromen dat ik gelijk beide wedstrijden zou winnen omdat ik de auto nog niet goed kende. Maar ik kende wel andere coureurs uit bijvoorbeeld het WTCC, zoals Duncan Huisman, en hij is erg snel. Ik ben erg blij en hopelijk kunnen we dit op Misano voortzetten.”

Duncan Huisman (NED) en Luc Braams (NED) finishten als tweede in de PRO-divisie na een geweldige strijd met Knap en Severs, die opnieuw een beker mee naar huis mochten nemen. Daniel Uckermann (GER) eindigde als tweede in de AM-categorie achter Lefterov en voor de Zweedse debutanten Milton Lundström en Joakim Söderström.

Kampioenschapsleiders Beelen en Nooren finishten voor het eerst dit seizoen niet op het podium, maar de coureurs met de Chevrolet Camaro GT4 staan wel bovenaan het PRO-kampioenschap. Uckermann heeft de leiding in de AM-klasse behouden.

De laatste twee wedstrijden van de Competition102 GT4 European Series vinden 2 – 4 oktober plaats op het Misano World Marco Simoncelli in Italië. In hetzelfde weekend komt ook de Blancpain Sprint Series in actie.

Competition102 GT4 European Series – Nürburgring – 16 augustus 2015

Race 1:

1 Terting / Struwe, Porsche 981 GT4, 21 ronden in 41:30,030 minuten
2 Viebahn, BMW M3 GT4, + 9,482 seconden
3 Knap / Severs, BMW M3 GT4, + 10,695
4 Witt / Clutton, Chevron GT4, + 11,402
5 Ricknaes, Porsche 911 GT4, + 12,093
6 Beelen / Nooren, Chevrolet Camaro GT4, + 14,668
7 van der Ende / B. van Oranje, BMW M3 GT4, + 15,584
8 Halek / Ebner, KTM X-Bow GT4, + 19,777
9 Huisman / Braams, Chevrolet Camaro GT4, + 23,635
10 Lefterov, Lotus Evora GT4, + 35,575
11 Uckermann, KTM X-Bow GT4, + 37,713
12 Lundstrom / Soderstrom, BMW M3 GT4, + 1:04,961
13 Kroeger / Martinsson, BMW M3 GT4, 1:17,742
14 Kasperlik / Lackinger, BMW M3 GT4, + 1 lap

Race 2:

1 Lefterov, Lotus Evora GT4, 28 ronden in 52:26,357 minuten
2 Terting / Struwe, Porsche 981 GT4, + 5,858 seconden
3 Huisman / Braams, Chevrolet Camaro GT4, + 21,006
4 Knap / Severs, BMW M3 GT4, + 21,230
5 Uckermann, KTM X-Bow GT4, + 24,885
6 van der Ende / B. van Oranje, BMW M3 GT4, + 25,934
7 Halek / Ebner, KTM X-Bow GT4, + 26,138
8 Witt / Clutton, Chevron GT4, + 40,307
9 Viebahn, BMW M3 GT4, + 51,650
10 Beelen / Nooren, Chevrolet Camaro GT4, + 57,979
11 Lundstrom / Soderstrom, BMW M3 GT4, + 1:11,280
12 Ricknaes, Porsche 911 GT4, + 1:25,216
13 Kroeger / Martinsson, BMW M3 GT4, + 1:26,058

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS