Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

En daar komen de Amerikanen...

Uitgegeven door Wim Boekel • 15 juli 2015 14:02

De Amerikaanse constructeur Riley Technologies gaat samenwerken met Multimatic om in 2017 een succesvolle LMP2-bolide op de grid te zetten. De licentie is binnengehaald bij de ACO, Imsa en FIA, dus nu kan het gevecht met de gevestigde orde worden aangegaan.

De samenwerking van Riley en Multimatic kregen de plek die was gereserveerd voor een Noord Amerkiaanse oganisaties, waarvan er in total 4 een licenties kregen. De andere aangekondigde bedrijven zijn Dallara, Oreca en Onroak Automotive. Bill Riley laat aan het Engelse Autosport weten over het binnenhalen van de licentie: “We wilden zeker zijn van een wereldwijde aanwezigheid en de samenwerking met Multimatic geeft ons dat; zij hebben een grote faciliteit ind e UK en kantoren over de hele wereld.”

In de offerte werd explicite gevraagd over een geode kwalitatieve ondersteuning in Azië en over de hele wereld voor het chassis. Daar komt de link met Multimatic Motorsport goed van pas, want het moederbedrijf is een grootte automotive engineering conglomoraat.

Zo zit Multimatic achter de terugkeer van Ford naar de 24 uur van Le Mans in 2017 in GTE-klasse en heeft al een relatie met Riley; het voerde het simiulatiewerk uit op de Riley Dodge/SRT Viper GT-auto’s.; en leverde ook dempers voor de in Le Mans winnende auto in 2014. De Amerikaan onthuld dat het ontwerp wordt geleid vanuit het hoofdkantoor van zijn organisatie in Mooresville in Noord-Carolina en dat Multimatic haar input gaat leveren voor het ontwerp van de monocoque en zegt hierover: “We geloven dat we een betere auto produceren door samen te werken.”

Multimatic gaat daarnaast verantwoordelijk worden voor de productie van het grootste gedeelte van de composiet onderdelen van de auto. Het ontwerp is nog niet voor bij het concept stadium volgens Bill Riley: “We wilden onze kansen niet vervloek door te starten voordat we de deal hadden; we waren niet zeker, omdat een van de andere constructeurs ook een aanvraag als Amerikaanse fabrikant had kunnen indienden.” Dallara en Oreca hebben namelijk ook een thuisbasis in de Verenigde Staten.

Toch was men in Mooresville al begonnen, zo onthuld de Amerikaan: “Maar mijn vader, die een lijn aan Indianapolis 500 winnende Coyotes voor AJ Foyt heeft ontworpen, kon zich niet inhouden en is al aan wat conceptwerk begonnen. Het plan is om het zolang als mogelijk in de tekenkamer te houden, omdat de manier is waarop je met een betere auto eindigt.”

De nieuwe auto wordt ingezet als een Riley, waarbij het typenummer MkXXX.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS