Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Strakka Racing keert in 2017 terug in de LMP1 van het FIA WEC

Uitgegeven door Wim Boekel • 11 juli 2015 15:32

Het Britse Strakka Racing is begonnen met een LMP1-project voor het 2017-seizoen van het FIA World Endurance Championship. De non-hybrid bolide wordt de eerste volledig zelf ontwikkelde auto van het team.



Het team wil gebruik gaan maken van 3D-printing en daar aan fabricagetechnieken toevoegen om de productiekosten en –tijd laag te houden. Strakka Racing heeft nog geen contract voor de levering van motoren. Het Britse team reed dit jaar in de LMP2-klasse met de Strakka-Dome S102. De limitatie van het aantal leveranciers in 2017, zorgde ervoor dat Strakka Racing denkt de meeste ontwikkelingsruimte te krijgen is in de LMP1-klasse. Teambaas Dan Walmsley reageert: “De veranderingen in de 2017-rgels zorgde ervoor dat we onze huidige businessstrategie moesten evalueren en serieus kijken naar projecten die ons in staat stellen voort te bouwen op onze ervaringen die we met onze LMP2-bolide hebben.”

“De privateer LMP1 L-klasse levert ons de beste arena op om een eigen auto te creëren, welke we gebruiken om onze groeiende kennis van het ontwerp- en ontwikkelingsproces om in het kortste tijdbestek een kosten efficiënte auto te ontwikkelen. Dit is een nieuwe stap vooruit voor Strakka Racing in een duurzame motorsport business.”

Een deel van het plan van het team is om haar Strakka-Dome S102-chassis te gebruiken als basis voor het LMP1-project en voor de rest van het seizoen een Gibson 015S LMP2-chassis in te zetten voor de resterende WEC-races van dit jaar en 2016. Het terugtrekken uit het wereldkampioenschap is volgens Dan Walmsley geen optie. In 2013 trok het Britse team zich terug om zich te richten op haar partnerschap met Dome.

Hierover zegt de teambaas: “We hebben ons lesje geleerd in 2013 om niet te stoppen met racen, terwijl je een auto ontwikkelt. We hebben de Gibson als basis voor de balans van dit seizoen. Het is een competitieve auto die ons in staat stelt te racen, terwijl we de S103 parallel gebruiken voor het test en ontwikkelingswerk.” Strakka Racing gaat de auto in juli in Italië testen, voordat het seizoen van het FIA WEC verder gaat.

De oprichter van het team Nick Leventis voegt daar aan toe: “Het gaat krap worden om de auto tijdens de Nurburgring-test te hebben aan het einde van juli en het is een andere auto die we moeten gaan leren kennen. Maar we hebben in de 18 maanden geleerd dat we altijd in zijn voor een uitdaging.”

Strakka Racing reed eerder in de LMP1, in 2009 kocht men het klantenchassis de Ginetta-Zytek GZ095S voor de Le Mans Series. Het seizoen was een gevecht tegen de fabrikanten, waarna het team overstapte naar de LMP2 in 2010. In 2010 won het Britse team de LMP2-klasse en eindige algemeen als 5e. Daarnaast eindigde zij in Le Mans als het hoogste LMP2-team ooit. In 2014 deed Jota Sport dit kunststukje over.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS