Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Darren Cox geeft toe: "Nissan reed in de 24U van Le Mans zonder hybride systeem"

Uitgegeven door Wim Boekel • 20 juni 2015 16:40

Nissan heeft toegegeven dat haar voorwielaangedreven GT-R LM Nismo-LMP1 tijdens de 24 uur van Le Mans zonder hybridesysteem heeft gereden.

Nissan GT-R Nismo

Darren Cox, de motorsport-directeur van Nismo, gaf dit tegenover het Engelse Autosport toe nadat zijn bolides 18 seconden moesten toegeven op de andere LMP1-bolides in het veld. Waarmee de geruchten werden bevestigd dat de Nissan’s op het Circuit de la Sarthe zonder de systemen reed. “Nee, we hebben het niet ingezet. Vanwege betrouwbaarheidsredenen hebben we het hybride systeem niet gebruikt.”

Darren Cox legt uit dat de beslissing genomen is na de testdag in Le Mans, die twee weken voor de race plaatsvond.

Ben Bowlby, de technisch directeur en teambaas, legde eerder de suggestie neer tijdens de test dat het volledig mechanische systeem, welke ontwikkeld is bij Torotrak, op beperkte kracht ging werken vanwege de betrouwbaarheid. De GT-R LM Nismo moest in eerste instantie in de 8MJ-klasse gaan rijden, de hybride klasse waarbij de meeste energie teruggewonnen mag worden. Het transmissiesysteem dat ontworpen is om de gewonnen kracht van de voorwielen naar de smalle achterwielen te brengen, bleek echter onbetrouwbaar bij de dynamo en moet nog ingezet gaan worden op de auto. Daarom werd Nissan gedwongen terug te stappen naar de 2MJ-klasse.

Darren Cox laat echter doorschemeren dat de simulaties met 8MJ aan terugewonnen kracht ongeveer vier seconden per ronde moeten opleveren. De snelste tijd in Le Mans van 3.35,888s van Harry Tincknell, lag nog altijd ver verwijderd van de snelste rondetijd van Andre Lotterer in de Audi met 3.17,475s.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS