Autosport NL • Dutch GT4

Spanning op de Red Bull Ring: Megaklapper in het zicht van de haven

Uitgegeven door Bas Kaligis • 8 juni 2015 14:59

Met de finishvlag in zicht crashten Jörg Viebahn (GER) en Rosen Daskalov (BGR) bij het opkomen van het rechte stuk in de afsluitende wedstrijd van de Competition102 GT4 European Series op de Red Bull Ring. De Aston Martin Vantage GT4 en Sin R1 GT4 raakten elkaar en eindigden vervolgens in volle vaart in de bandenstapels. Ondanks dat de ravage groot was, konden de coureurs zelf uitstappen en werden zij voor medische controle naar het ziekenhuis vervoerd. De crash maakte een einde aan een mooi raceweekend in Oostenrijk, waarin Daniel Uckermann (GER) opnieuw indruk maakte. De KTM X-BOW GT4-coureur won tweemaal in de AM-klasse. ZaWotec teamgenoten Peter Ebner (AUT) en Sascha Halek (AUT) zegevierden in de PRO-divisie met de nieuwe KTM-bolide in de eerste race, maar kenden geen geluk in de afsluitende wedstrijd. Kampioenschapsleiders Jelle Beelen (NED) en Marcel Nooren (NED) kwamen in race twee als eerste over de streep.

Winst voor Ebner / Halek
Ebner startte de eerste wedstrijd van pole position en verdedigde met succes zijn plaats. Nooren probeerde de koppositie over te nemen, maar moest spoedig in zijn spiegels kijken voor een aanstormende Viebahn. Gestart vanaf de zevende plaats kende de Duitser een geweldig begin door naar de derde positie door te stoten. De rijder van de Aston Martin Vantage GT4 schoof nog een plaats op na de verplichte pitstop en verkleinde het gaatje naar de KTM-rijder die voor hem reed. Beelen, die het stuur van Nooren had overgenomen, had zijn voorganger in het vizier en drong aan. Beiden raakten elkaar licht aan het einde van de race, maar waren in staat om als tweede en derde te finishen achter het duo Ebner en Halek.

ZaWotec teamgenoot Daniel Uckermann eindigde als beste coureur in de AM-divisie op de vierde plaats algemeen. Ondanks dat de Duitser een paar plaatsen verloor na de start, kwam hij ijzersterk terug. Op het podium werd Uckermann vergezeld door Jose Luis Talermann (ARG) / Marcos Siebert (ARG) met de Sin R1 GT4 en Pavel Lefterov (BGR) die de Lotus Evora GT4 bestuurde. Achter Uckermann eindigde Duncan Huisman (NED) en Luc Braams (NED) als vijfde, ondanks een onfortuinlijke aanrijding met Rob Severs (NED) vanwege een remprobleem.

Grote crash na mooie gevechten
De eerste rij van de startgrid voor race twee werd bezet door de Sin R1 GT4-racewagens. Talermann haalde zijn teamgenoot Hendrik Still (GER) in na het doven van de lichten, maar kreeg een drive through penalty voor een incorrecte start. Still nam de koppositie over en verdedigde zijn plaats ten opzichte van Huisman, maar werd verlost van zijn achterligger toen het wiel van de Chevrolet Camaro GT4 losraakte. Na de verplichte pitstop nam Nooren de koppositie over van Daskalov, die inmiddels het stuur van de Sin R1 GT4 had overgenomen. Daskalov werd ingehaald door Uckermann en Rob Severs (NED) die ronde na ronde van positie wisselden in een gevecht om de tweede plaats. Een derde plaats algemeen voor Severs betekende een tweede positie in de PRO-divisie voor hem en teamgenoot Simon Knap (NED). Uckermann bleek wederom de beste AM-coureur, gevolgd door Jan Kasperlik (GER) / Dietmar Lackinger (AUT) en Thomas Krebs (DAN) / Carsten Struwe (GER).

Daskalov en Viebahn raakten in gevecht voor de derde plaats in het PRO-kampioenschap en de twee raakten elkaar in de laatste bocht. De auto’s vlogen met volle vaart in de bandenmuur en gelukkig konden zij zelf uit de gecrashte racewagens stappen. Voor de zekerheid werden beide coureurs naar het ziekenhuis vervoerd voor een medische controle.

“Ik probeerde aan het begin van de wedstrijd mijn remmen te sparen nadat ik bij mijn teamgenoot gezien had dat het ook fout kan aflopen,” vertelde Beelen, die met teamgenoot Nooren het kampioenschap aanvoert. “Ik had voorafgaand aan het seizoen niet verwacht dat we het zo goed zouden doen. We hebben in alle zes wedstrijden op het podium gestaan. Dat is een geweldig resultaat!”

Uckermann kon tevreden terugkijken op het weekend met twee overwinningen in de AM-klasse. Hij vertelde: “Het waren twee zware races, maar de gevechten verliepen wel heel ‘fair’. Ik ben enorm blij dat we hier op de Red Bull Ring zo goed uit de verf kwamen.”

Dankzij een derde en eerste plaats hebben Beelen en Nooren de voorsprong in het kampioenschap vergroot naar 22 punten.

De volgende twee races van de Competition102 GT4 European Series vinden op 19 tot en met 21 juni plaats op het Belgische circuit van Spa-Francorchamps.

GT4 European Series – Red Bull Ring – 7 juni 2015
Race 1:
1. Ebner / Halek, KTM X-BOW GT4, 30 ronden in 52:19,343 minuten
2. Viebahn, Aston Martin Vantage GT4, + 7,498 seconden
3. Beelen / Nooren, Chevrolet Camaro GT4, + 8,670
4. Uckermann, KTM X-BOW GT4, + 17,093
5. Braams / Huisman, Chevrolet Camaro GT4, + 31,425
6. Talermann / Sieber, Sin R1 GT4, + 34,174
7. Van Oranje / Van der Ende, BMW M3 GT4, + 39,147
8. Lefterov, Lotus Evora GT4, +41,091
9. Krebs / Struwe, Porsche 981 Cayman SP, + 1:27,677
10. Still / Daskalov, Sin R1 GT4, + 1:30.673

Niet geklasseerd:
Martinsson / Krüger, BMW M3 GT4, + 13 ronden
Knap / Severs, BMW M3 GT4, + 23 ronden

Race 2:
1. Beelen / Nooren, Chevrolet Camaro GT4, 29 ronden in 50:56,378 minuten
2. Uckermann, KTM X-BOW GT4, + 8,814 seconden
3. Knap / Severs, BMW M3 GT4, + 15,083
4. Viebahn, Aston Martin Vantage GT4, + 22,538
5. Still / Daskalov, Sin R1 GT4, + 22,672
6. Lackinger / Kasperlik, BMW M3 GT4, + 44,795
7. Krebs / Cruwe, Porsche 981 Cayman SP, + 1:26,950
8. Van Oranje / Van der Ende, BMW M3 GT4, + 1:29,233
9. Halek / Ebner, KTM X-BOW GT4, + 1 ronde
10. Talermann / Siebert, Sin R1 GT4, + 1 ronde

Niet geklasseerd:
Lefterov, Lotus Evora GT4, + 16 ronden
Braams / Huisman, Chevrolet Camaro GT4, + 18 ronden

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS