DTM

De DTM en de Super GT plannen gezamenlijke races vanaf 2017

Uitgegeven door Wim Boekel • 26 mei 2015 09:27

De auto’s van de DTM en Super GT hebben voor 2017 de regels op elkaar afgestemd met gelijke motorconfiguratie en aerodynamische specificaties. De regels worden ook wel ‘Class One’, als de auto’s worden uitgerust met vier cilinder turbomotoren, die 600 pk leveren.

DTM

Met de invoering van de nieuwe regels is ook besloten dat de kampioenschappen gezamenlijke wedstrijden gaan rijden. Dit betekent dat er in 2017 een race in Japan gereden moet gaan worden, met een aanvullende wedstrijd in 2019 in Duitsland. De zes fabrikanten Audi, BMW, Mercedes, Honda, Nissan en Lexus zijn inmiddels akkoord met het nieuwe concept. Hans Werner Aufrecht van de ITR, dat de DTM-races organiseert is blij met de samenwerking: “We zijn op vele gebieden tot overeenstemming gekomen en hebben een belangrijke stap gemaakt in het realiseren van het gezamenlijke doel. Ik kijk uit naar de dagen wanneer de ‘Class One’-voertuigen van verschillende continenten voor het eerst tegen elkaar gaan strijden.”

Wat betreft de oprichting van de Amerikaanse versie van het kampioenschap is nog geen tijdlijn bekend gemaakt. Deze klasse moet door de IMSA georganiseerd worden. Masaaki Bandoh van de GTA zegt hierover: “Ik geloof dat de overeenkomst wederzijds voor verdere ontwikkeling zorgt voor ons, Super GT, de DTM en IMSA vanaf 2017. Sinds we startten met de voortgang van concrete discussies over het uiteindelijke raceevenement, ben ik opgetogen dat we een stap dichter bij de reden komen voor het oprichten van een coöperatieve relatie met de DTM en IMSA.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS