Autosport NL • Dutch Supercar Challenge

Knappe overwinning van Bogaerts-Van der Aa in wisselende omstandigheden

Uitgegeven door Bas Kaligis • 10 mei 2015 06:58

Een knappe overwinning van Bogaerts-Van der Aa! Knap, omdat de heren een communicatieprobleem hadden. Koen Bogaerts: “We wisten niet op welke plaats we reden, want de radioverbinding met de pit crew deed het niet. Ik wilde eigenlijk maar steeds harder gaan rijden, want ik wist niet precies op welke positie ik reed. Dan ga je eigenlijk te veel wagen, maar het is gelukkig goed gegaan. We hebben de overwinning!”

Podium Supercar Challenge


Een BMW startgrid met vijf BMW’s op de eerste vijf startplaatsen, het leek bijna een merkenrace. De eerste niet-BMW was de Lotus Exige van Huub Delnoij op startplaats zes. De snelste startplaats was voor Bonneel-Schouten met de BMW E92 M3 3.2 met daarnaast – heel verrassend - de BMW E46 GTR van Van de Maat-Scheurs. Deze nieuwelingen in de Supercar Challenge gaan er al voor vanaf de testdag van half maart, we gaan dit jaar nog veel meer van ze zien. De start verliep vrij rommelig. Het duurde lang voordat de grid gevuld was en een drietal auto’s vertrok uit de pitlane, waar onder Luuk van Loon (Lotus Exige) en Wiebe Wytzes (Renault Clio).

Koen Bogaerts nam direct de leiding bij de start, gevolgd door Marcel van de Maat. De Graaf maakte al een uitstapje in het zand, in de ‘kleine chicane’. In de derde ronde moest Huub Delnoij al opgeven en parkeerde hij zijn Lotus ook in het zand. Marco Poland zocht ook al snel de pits op, waardoor de kans op een hoge klassering van de Renault Clio rijders, teamgenoot was Toon Rutgers, al snel verkeken was. Luuk van Loon kreeg de zwarte vlag vanwege een loszittend achterpaneel en moest ook een tijdrovend bezoek aan zijn Van der Kooi-pit brengen.

Al vrij snel kende de race een rustig verloop, met Mark van der Aa voorop, gevolgd door De Graaf, Van der Maat en Eric van den Munckhof. De snelste ronde tot op dat moment was voor Bas Schouten met 1:39.519. Schouten vormde een gelegenheidsduo met Philippe Bonneel, nadat hij zich in Valencia bij de TCR ook al in de kijker had gereden. Het sterk rijdende duo tikte in de negende ronde de Lotus Exige aan van Luuk van Loon, die daardoor spinde. Opnieuw geen succes voor de gemotiveerde Van Loon. In de vijftiende ronde kwam er een onverwachts einde aan de race van de BMW E92 M3 3.2 van Schouten-Bonneel, vanwege een brandje aan boord. Het interieur was een grote zwarte wolk en de vlammen sloegen snel om zich heen. Het zag er allemaal heftig uit, maar de brand was snel geblust. De zwart-geel-witte BMW van EMG Motorsport moest wel aan de kant blijven staan in de ‘eerste chicane’. In de zevende ronde verdween ook de Renault Clio van Marco Poland en Toon Rutgers definitief van het toneel evenals de Ford Focus Silhouette van Kim Troeyen (dertiende ronde).

In de veertiende ronde ging de pit window open, waardoor de Lotus van Carlijn Bergsma even aan kop van de Supersport 2-klasse kwam te liggen. Bij het sluiten van de pit window was de volgorde in deze klasse alweer veranderd, de fraaie Peugeot RCZ van Chris Voet en Bart van den Broeck lag eerste, gevolgd door Pieter de Jong (Lotus) en door de Renaults Clio RS 2.0 16v van Stan van Oord, Wiebe Wijtzes en Rob Nieman.

Nog voordat de regen begon te vallen, spinde de zwarte Ginetta G50 GT4 van het Engelse duo Krayem-Scrivens in de ‘eerste linkse’. Dit voorbeeld werd gevolgd door de KTM X-Bow van DVB Racing ( Mezquita – Weishaupt), de Renault van Rob Nieman en de Seat Sport Leon Cup Racer van Dennis de Borst en Martin de Kleijn. Inmiddels was de baan behoorlijk glad vanwege de regenval.

Vooraan veranderde er weinig, de volgorde bleef Bogaerts, Munckhof, De Graaf, Van de Maat, Van Bellingen en de Seat van Priscilla Speelman, die met Dennis Houweling een goede combinatie vormde en uiteindelijk op de zesde plaats eindigde. De strijd om de kop in de Sport 2–divisie was mooi om te zien. Chris Voet (Peugeot) en Pieter de Jong (Lotus) vochten om het hardst met Stan van Oord een stukje ervoor op de eerste plaats. Ronald van Loon (Blueberry-BMW E46 M3) reed inmiddels de snelste raceronde, niet zo vreemd omdat hij was gestopt om regenbanden te monteren en daarmee lekker uit de voeten kon op de natte baan.

In de laatste ronde kwam Leo Kurstjens nog naast de baan te staan in de Jacky Ickx chicane, na een aanrijding met de Seat van De Borst-De Kleijn. Jammer voor de debuterende, gele Ford Focus Silhouette van AT Motorsport, die een keurige constante race reed. De eerste vijf plaatsen in het klassement waren allemaal BMW’s. Race winnaar werd Bogaerts-Van der Aa, tweede een heel tevreden Eric van den Munckhof: “Ik had dit niet verwacht! Ik wist dat ik met de BMW Z4 er dichtbij zou zitten, maar dit overtrof alles. Ik moest mijzelf echt dwingen om rustig te blijven. Ik ben dik tevreden!”

Derde werd De Groot-De Graaf. Buiten het podium werd Van der Maat-Scheurs vierde, vijfde Van Bellingen-Qvick en zesde Houweling-Speelman (Seat). De Supersport 2-klasse werd een overwinning voor Stan van Oord (Renault Clio), die voor het eerst instapte in deze klasse. Bergsma-De Jong (Lotus) werd tweede en Voet-Van den Broeck (Peugeot RCZ) derde. Pieter de Jong na afloop: “Het was hard werken in de Exige in de regen, maar ik ben blij met dit resultaat. Carlijn had bovendien een heel goede start!” Leuke woorden na afloop van de race, nadat de na de regen de zon ook weer doorbrak.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS