Autosport NL • Dutch Supercar Challenge

Daan Meijer verdiende winnaar Supercar Challenge Supersport-divisie

Uitgegeven door Johan Vis • 6 april 2015 18:15

Tweede Paasdag 2015 zal voor Daan Meijer nog lang in zijn geheugen gegrift blijven. Hij ging er als een paashaas vandoor en reed de BMW E46 GTR van JR Motorsport naar de overwinning! Hij kreeg het niet cadeau, want vanaf startplaats vier moest hij eerst voorbij aan Eric van den Munckhof (BMW Z4), Huub Delnoij (Lotus Exige) en Koen Bogaerts (BMW M3 E90). Daarna moest hij een fel aanvallende Cor Euser achter zich zien te houden, maar toen de Lotus uitviel kon hij de overwinning voor zich opeisen.

Supercar Challenge

Onder een grijs wolkendek en een frisse temperatuur van rond de acht graden, ging om half één de tweede race van de Supersport en Sport klasse van start. De winnaar van zaterdag, Koen Boagerts, startte vanaf de tweede startpositie. Hij had Huub Delnoij op de start grid voor zich te dulden, die op advies van teamgenoot Cor Euser net als zaterdag de start voor zijn rekening nam. En deed-ie goed, want Huub dook als tweede achter Koen Bogaerts de Tarzanbocht in. Het hele veld kwam ongeschonden door de eerste bocht. Daan Meijer won direct een plaats en ging als derde door de Tarzanbocht, om vervolgens al in de tweede ronde aan Huub Delnoij voorbij te gaan.

Onderaan De Hunzerug raakten David Krayem en Robert van den Berg elkaar, met als gevolg dat de Ginetta linksachter beschadigd en hevig rokend over het circuit ging. De BMW miste een stukje carrosserie aan de rechter voorkant. In de vierde ronde volgde een melding dat het incident under investigation was, maar dit werd later niet ingevuld vanwege zijn verdere raceverloop.

Supercar Challenge

Vooraan was er inmiddels een strijd gaande tussen Eric van den Munckhof, Huub Delnoij en Dennis de Groot gaande. De drie zaten binnen een seconde van elkaar, waarbij in de vijfde ronde Dennis de Groot voorbij ging aan Van den Munckhof. In dezelfde ronde vochten de BMW rijders Ruud Olij en Steve Vanbellingen ook een verbeten strijd uit. David Krayem ging dwars bij het begin van het rechte eind en besloot daarna om zijn Ginetta de pitstraat op te laten zoeken.


Daan Meijer wist in de achtste ronde uiteindelijk Koen Bogaerts voorbij te gaan en nestelde zich daarmee aan de kop. Ronald van Loon viel terug naar P13 en er waren overal gevechten op de baan. In het oog sprong de strijd tussen Ted van Vliet (BMW E92), die voor Dennis Houweling (Seat Leon) en Joey van Beek (BMW E46) reed.

Supercar Challenge

Plotseling werd de race bruut verstoord door de crash van Ronald van Loon in de Audi S-bocht. De safety car kwam er aan te pas en het hele veld kroop weer naar elkaar toe. Van Loon ongedeerd, maar de BMW moest wel weggetakeld worden. Tegelijkertijd ging in dezelfde ronde dertien, de pit window open en schoot het hele veld de pits in. Er was één deelnemer ondeugend, Eric van den Munckhof kreeg een drive through voor inhalen onder de gele vlag.

Er was ook onduidelijkheid over inhalen onder geel door Ted van Vliet, die de Clio van Rutgers-Poland voorbij zou zijn gestoken. In ronde vijftien ging de safety car weer naar binnen en werd de race hervat. Op dat moment lag Ruud Olij aan kop voor Daan Meijer. Olij zakte terug en er ontstond een schitterend gevecht tussen de koploper Daan Meijer en de oprukkende Cor Euser. Euser kroop in de staart van de BMW en het zou slechts een kwestie van tijd zijn geweest dat hij er voorbij zou zijn gegaan. Het lot besliste anders, met een motor die nog op drie cilinders liep moest Euser de Lotus in de vijfentwintigste ronde aan de kant zetten in de Hugenholtzbocht. Een spijtig einde van het raceweekend dat Euser goed beviel. Cor Euser:”We werkten voor het eerst samen met Van der Kooi en dat is goed bevallen. We hebben veel technische input gegeven en wat ook niet onbelangrijk is: het was gewoon gezellig!”

Supercar Challenge

Na het wegvallen van Euser reed Daan Meijer onbedreigd naar de overwinning. Mark van der Aa volgde de kop op plaats vier en Marth de Graaf leverde een plaats in. In de Sport klasse ging Wiebe Wijtzes met zijn Renault Clio heel goed, hij lag rondenlang aan de kop van deze klasse. Totdat hij een drive through kreeg vanwege een één seconde te korte pitstop. Spijtig voor de Nederlandse Belg, die een goed Paasweekend beleefde. Uiteindelijk eindigde hij op de vierde plaats in de Sport klasse. De overwinning ging naar Rob Nieman, gevolgd door Frank Bedorf met allebei een Renault Clio RS. Derde werd John van der Voort met zijn debuterende teamgenoot Benjamin van den Berg (BMW 130i) van het Harders Plaza Racing.

Ted van Vliet kreeg ook tien seconden aan zijn broek en voor Sandra van der Sloot zou er een drive through komen vanwege een touchée met Eric Qvick in de Audi S bocht. Sandra parkeerde de BMW echter in de pitstraat en alles was daardoor al weer snel vergeten. Ondanks de korte voorberijdingstijd had het team nog wel kans gezien om de wit-rode bestickering van Harders Plaza Racing aan te brengen op de zaterdag nog maagdelijk witte BMW.

Supercar Challenge

In de pits blokte de Seat van Dennis de Borst met Martin de Kleijn aan het stuur een andere deelnemer en liep ook tien seconden tijdstraf op. Het eindresultaat was toch nog de tiende plaats. De andere Seat Sport Leon Cup Racer van Ferry Monster Autosport eindigde vijfde. Een uitstekend resultaat, tussen vier BMW’s ervoor en vier BMW’s er achter. Priscilla Speelman, met haar snelste tijd van 1:50.842, kon tevreden terugkijken op deze prestatie en ook de samenwerking met Supercar Challenge nieuweling Dennis Houweling was succesvol.

De negenentwintigste ronde betekende een voortijdig einde van de race. Op het rechte einde voor de tribune trok Ruud Olij een gigantisch oliespoor. Hij stuurde de BMW direct naar de kant, maar het leed was al geschied. De wedstrijdleiding gaf code rood en de race was ten einde. Achteraf bleek dat Olij over de aandrijfas van de Lotus van Jan van der Kooi was gereden en zijn carter lek geslagen was. Er was dus sprake van domme pech. Dat had-ie sowieso dit weekend, gezien de eerdere olieproblemen van de onfortuinlijke BMW rijder.

Supercar Challenge

Twee andere BMW rijders waren wel tevreden. Koen Bogaerts: “Onze start was top en we draaiden super tijden. Daan sloot aan en daarna waren de rollen omgekeerd en kon ik Daan volgen. Vervelend was de onderbreking van de safety car, alle moeite was daarmee voor niets. Mark nam het stuur van mij over en reed achter Cor Euser op een derde plaats. Na het uitvallen van de Lotus werd dat de tweede plaats, dus wat konden we nog meer wensen dit Paasweekend? Een eerste en een tweede plaats, top toch?!” Daan Meijer was de tweede tevreden man: "Ik kan me niets meer wensen. Vandaag de overwinning nadat ik gisteren de zege aan mijn neus voorbij zag gaan vanwege een te korte pitstop. Geweldig resultaat!"

Het einde van race was enigszins verwarrend. In ieder geval een reden voor wat huiswerk bij alle rijders, want iedereen parkeerde zijn auto in de pitstraat. Conform de reglementen had er op het rechte eind geparkeerd moeten, maar een kniesoor die daar verder op let. In ieder geval konden de rijders van de Supersport en Sport klasse terugblikken op een geslaagd Paasweekend!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS