Formule 1

Max Verstappen imponeert maar: "Er zit nog wel wat meer tijd in"

Uitgegeven door Casper Bekking • 27 maart 2015 11:06

SEPANG - Max Verstappen heeft een uitstekende vrijdag in Sepang achter de rug. Hoewel hij in VT1 een lekke band had, kwam hij in beide sessies tot een respectabel aantal ronden. Bovendien waren de tijden uitstekend: P7 in VT1 gevolgd door P8 in de tweede training. Volgens de Toro Rosso F1-coureur zit er nog meer in het vat voor de zaterdag. “De balans van de STR10 voelt erg goed hier op het circuit van Sepang, ook in de snelle bochten, dus ik ben tevreden met de auto”, vertelde Max aan Verstappen.nl. “Ondanks dat denk ik dat er nog wel wat tijd in zit, zo links en rechts.”


“We zijn de vrijdag goed begonnen. De eerste vrije training heb ik rustig aan gedaan om de baan te leren kennen, want het was de eerste keer dat ik hier reed", zei Max Verstappen. "Ik had het circuit snel onder de knie en vind het een mooie baan. Het was een nette en goede eerste vrije training, met nog ruimte voor verbeteringen, en ik was blij met de wijzigingen in de afstelling van de auto voor de tweede vrije training.”

Fitheid geen probleem
“Van de hitte heb ik geen last, ik voel me goed”, aldus Max, die door zijn personal trainer in de gaten wordt gehouden. “Tijdens de race zal ik zo’n twee tot drie liter vocht verliezen, dat ik ervoor beetje bij beetje aan water moet drinken om het te kunnen compenseren. Maar tijdens het rijden gaat het allemaal wel. Ik heb meer last van de warmte als ik stil sta. Fysiek ben ik sterk genoeg en ik voel me prima.”

“Het omgaan met je banden is op Sepang niet eenvoudig. Het is warm en vochtig en daardoor ook zwaar voor de banden”, zegt Max. Dat blijkt, want als het eerste kwartier van de tweede vrije training erop zit, meldt Max al over de boordradio dat zijn achterbanden versleten zijn. Van 1:41.950, scherpt Max zijn tijd op harde banden aan tot 1:41.765, op dat moment goed voor P6.

“De tweede sector is belangrijk. Die is technisch, dus daar moet je slim rijden om het verschil te kunnen maken. Ik moet wel zeggen dat de driveability van de Renault-motor absoluut verbeterd is, dat is erg positief. Inhalen op de rechte stukken zal echter nagenoeg onmogelijk worden”, besluit Max.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS