Autosport Internationaal Toerwagens • FIA GT3

Problemen voor Amerikaanse krachtpatser; Chevrolet Camaro GT3 in Australië

Uitgegeven door Dirk Kempen • 3 maart 2015 12:05

De Chevrolet Camaro GT3 werd ontwikkeld door Reiter Engineering om in 2014 mee te doen met de ADAC GT Masters Blanpain GT Series. De ontwikkeling van de Amerikaanse krachtpatser nam enige tijd in beslag en de Camaro GT3 reed in de ADAC GT Masters en het Australian GT kampioenschap.


Voor 2015 wordt het raceprogramma van de Camaro GT3 uitgebreid met een volledig seizoen in het Australian GT. Dat seizoen startte op 27 februari met een vol raceweekeinde. Twee sprintraces van 30 minuten en een hoofdrace van een uur. Voor de gelegenheid werd de succesvolle Tomáš Enge ingevlogen vanuit Europa. De voormalig Prost F1-coureur kroop achter het stuur van de M Motorsport Camaro GT3. Enge deelde zijn Camaro met lokale coureur Justin McMillan.

Twee Camaro's reden mee, de Camaro van Enge en McMillan en een tweede auto voor Dale Paterson en Steven Richards. De kwalificatie verliep slecht voor beide auto's. Paterson/Richards kwalificeerde zich als 28e terwijl Enge/McMillan vanaf de laatste startplek diende te starten. Door technische problemen konden beide auto's slechts twee ronden afleggen in de kwalificatie. Nathan Antunes in een Audi R8 Ultra ging er met de pole position vandoor.

In de eerste race toonden beide Camaro's waartoe ze in staat zijn. Steven Richards eindigde in de top tien, op plaats negen. Enge haalde meer dan twintig auto's in om op de twaalfde plaats te eindigen. Problemen waren er voor Erebus Mercedes. Een Mercedes SLS AMG GT3 eindigde hard in de muur waardoor deze volledig afgeschreven werd. De eerste race was een prooi voor polesitter Antunes.

De tweede race was een race over één uur. Voor het duo Enge/McMillan eindigde de race al alvorens deze onderweg was. Door technische problemen konden zij deze race niet van start gaan. Voor Paterson/Richards was de race snel voorbij. Voor hun eindigde de race al na zes ronden. Antunes won de race.

Een zwaar ongeval ontregelde de start van race drie. Beide Camaro's zaten hier ver achter en kwamen ongeschonden langs de getroffen auto's. Na een lange safety-car-periode werd de race vrijgegeven voor een sprintrace over tien minuten. Beide Camaro's zetten geen grote stappen en finishte op plaats zeventien en twintig.

Voor Reiter Engineering waren er wel kleine successen. Klantenteams die een Lamborghini inzetten haalde podium plaatsen in hun klasse. Óf en wanneer de Chevrolet Camaro GT3 naar Europa komt is nog niet bekend.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS