Autosport Internationiaal Singleseaters • Formule 3 Euroseries

Daar komen de Russen, of toch niet...

Uitgegeven door Dirk Kempen • 25 februari 2015 12:38

Het Russische antwoord op de Dallara F312-314 laat wellicht op zich wachten. De ArtTech P315 stuit op een technisch reglement wat voor de Dallara is bedacht. rtLine Engineering ontwikkelt momenteel als enige andere constructeur een auto voor het Europees FIA Formule 3 kampioenschap. De ArtTech wordt ontworpen voor de NBE en ORECA-Renault-motoren. Het uitlaatsysteem zorgt echter voor problemen.


ArtLine wil de auto voorzien van een centraal uitlaatsysteem. De motoren zijn ontworpen voor het zij-uitlaatsysteem van de Dallara. ArtLine is in overleg met de twee motorenfabrikanten om de motoren aan te passen. Als ze zouden worden aangepast moeten ze opnieuw gehomologeerd worden. De FIA heeft er mee ingestemd dat kleine aanpassingen mogelijk zijn, maar een volledig nieuw systeem is niet toegestaan.

NBE heeft onderzocht dat een aangepast uitlaatsysteem niet meer vermogen oplevert voor de ArtTech P315. De FIA denkt dat er toch een aerodynamisch voordeel kan zijn waardoor de aanpassing niet is toegestaan. Het centrale uitlaatsysteem was in de jaren negentig de standaard. Dallara begon in die tijd met haar dominantie van de Formule 3.

ArtLine project manager Egor Nazarov verklaarde tegenover AUTOSPORT: "We willen nog teeds tijdens de eerste race aan de start staan. Als we worden gediskwalificeerd proberen we de stewards achteraf te overtuigen."

Nazarov werkt juni 2013 bij het Russische raceteam en raceauto constructeur. Georgische zakenman Shota Abkhazava is de grondlegger van het team dat ervaring heeft in het Russisch en Duits Formule 3.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS