Autosport Internationaal Toerwagens • FIA GT3

Bizar slotstuk Bathurst 12 Hour zorgt voor verrassende winnaar + VIDEO

Uitgegeven door Dirk Kempen • 9 februari 2015 18:13

Laurens Vanthoor had de Audi R8 LMS van Phoenix Racing op pole position gekwallificeerd. Vanthoor deed dit met een nieuw ronderecord. De race startte in het donker maar door de snel opkomende zomer zon werd het snel warm wat ook voor veel actie op de baan leidde. Uiteindelijk werd de race pas in de allerlaatste ronde beslist.

Een verrassing op de startgrid was Chris van der Drift. Een van de coureurs van het Mobil 1 Endurance GT3 team had een ernstig auto ongeluk gehad. Hierdoor kon hij niet meedoen aan de race. Van der Drift was zijn vervanger in de Porsche 997 GT3 Cup.

Markus Winkelhock startte de race voor Phoenix Racing. Winkelhock gaf rijles aan zijn collega coureurs en liep snel uit. Ook na de eerste safetycarperioden reed de snelle Duitser de concurrentie zoek. De eerste safetycar werd veroorzaakt door een van de BMW's. De auto raakte een kangoeroe en kon vanwege de schade niet verder rijden.

Na enkele rijderswissels en pitstops ging na drie uur de AF Corse Ferrari 458 aan de leiding. De Phoenix Racing Audi bleef vooraan meestrijden en viel niet buiten de top drie. Op het krappe bochtige deel bergaf op het Mount Panorama circuit moesten coureurs goed opletten om geen langzamere tegenstanders te raken. Dit ging niet altijd goed. Twee Porsche's reden elkaar in de muur wat weer voor een safetycar zorgde.

Voor Ivo Breukers kwam de race vroegtijdig ten einde. Zijn MARC Mazda 3 V8 crashte hard in de muur na een touché met een Audi R8. Felix Baumgartner probeerde Breukers op een ronde te zetten. Baumgartner raakte hierbij de MARC Mazda die achterwaarts in de muur belandde. De Nederlander bleef ongedeerd. De MARC Mazda ging ten tijde van het ongeluk aan de leiding in Class I.

Het laatste uur zorgde voor het nodige spektakel. Lokale favoriet, David Brabham, had een zware crash met zijn Bentley Continental GT3. De Bentley van Brabham raakte de Aston Martin Vantage V12 van Stefan Mücke. Brabham werd door het medisch team uit zijn auto gehaald en moest voor controle naar het ziekenhuis.

Met nog één uur te gaan reed de top vijf nog in dezelfde ronde. Nadat de auto van Brabham was opgeruimd waren er nog slechts vijftien minuten te racen. De safetycar zorgde er wel voor dat de top vijf vlak bij elkaar zat. Na de herstart kwam er snel weer een nieuwe safety car door een van de Porsche's die in het grind stond.

De Porsche werd snel opgeruimd en met nog vijf minuten te gaan reed Matt Bell aan de leiding. Bell werd op de hielen gezeten door Laurens Vanthoor, Katsumasa Chiyo, Stefan Mücke en Jack Lebrocq. Van de top vijf had Nissan coureur Chiyo de beste herstart waardoor hij de plek van Vanthoor overnam. De Japanner zette zijn momentum voort en nam twee bochten later de leiding in de race over van Bell. Vanthoor kwam, met nog slechts één ronde te gaan, onder druk van Mücke. Vanthoor vond zijn ritme snel waardoor hij weer dichter bij de Bentley kwam.

Bell ging langzamer door het bochtige stuk van Bathurst. Hierdoor lukte het Vanthoor bijna om hem buitenom in te halen. Dit lukte niet waardoor Vanthoor weer onder druk kwam van Mücke. Bell verloor zijn momentum in de allerlaatste bocht van de race waardoor Vanthoor en Mücke hem passeerde.

Het NISSAN Athlete Global Team met Florian Strauss, Wolfgang Reip en Katsumasa Chiyo won de race. Het team dat uitkomt in de GT3 Am klasse versloeg hiermee de GT3 Pro teams. Laurens Vanthoor werd tweede met zijn teamgenoten Markus Winkelhock en Marco Mapelli. De Aston Martin Vantage V12 van Darryll O'Young, Stefan Mücke en Alex MacDowall werd derde.


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS