Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Alexander Wurz verwelkomt nieuwe regelgeving van het World Endurance Championship

Uitgegeven door Wim Boekel • 21 januari 2015 14:28

Dit jaar staan er de nodige veranderingen op stapel in het World Endurance Championship en Alexander Wurz van Toyota is blij met de regelwijzigingen die doorgevoerd gaan worden.

WEC Toyota Worldchampion TS040 HYBRID in FIA World Endurance Championschip

De Oostenrijker die 86 kilo weegt, denkt dat met de nieuwe regels omtrent het minimumgewicht van de coureurs er voor zorgt dat het ‘talent’ belangrijker gaat zijn en dat de ‘lichtste’ coureurs niet altijd gaan winnen. Het minimum gewicht van de coureurs moet namelijk vanaf dit seizoen 80 kilo zijn en wanneer het gemiddelde gewicht lager is, moet dit worden aangevuld met extra ballast. Tegenover het Engelse Autosport zegt de coureur, die 28 kilo zwaarder weegt dan zijn teamgenoot Anthony Davids, hierover: “Met de neergezette limieten voor de hoeveelheid energie die we kunnen gebruiken per ronde en een afname van de breedte van de banden, is gewicht een dusdanige factor geworden en iets wat je als coureur niet kunt compenseren. Je kunt de wetten van de wetten van de fysica niet overwinnen: wanneer je een bepaalde hoeveelheid energie hebt, kan een zwaardere coureur niet dezelfde rondentijden doen als een lichtere coureur wanneer ze beiden op het maximale presteren. Het is harder werken geworden voor zwaardere coureurs zoals ik; het is als een marathonloper met een rugzak.”

Het gewicht werd in het verleden niet meegenomen toen de auto door de technische keuring gingen, meer met ingang van dit jaar wordt het gewicht van de LMP1-bolides via een nieuwe formule bepaald, zoals RaceXpress eerder over berichtte. Wanneer Alexander Wurz overigens weer een team vormt met Stephane Sarrazin en Kazuki Nakajima, is het gemiddelde gewicht van het tweetal 73,5 kilo, waardoor ze afgerond een extra gewicht krijgen van 5 kilo. Het maximale toegestane gewicht.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS