Formule 1

Tevreden gevoel bij Max Verstappen na tweede en laatste testdag in Abu Dhabi

Uitgegeven door Edwin Schimmel • 26 november 2014 18:39

ABU DHABI - Met 78 gereden ronden en de derde tijd kan Scuderia Toro Rosso-coureur Max Verstappen tevreden terugkijken op de tweede testdag op Yas Marina Circuit. Alleen de Mercedes van Pascal Wehrlein en de Ferrari van Raffaele Marciello gingen de ruim 5,5 kilometer lange baan sneller rond dan Verstappen junior. De rondetijden waren echter van onderschikt belang aan het testprogramma, dat dankzij de in totaal over twee dagen 133 afgelegde ronden oftewel 738 kilometer, nuttige informatie opleverde. Zowel voor Toro Rosso als voor Max zelf.

“We hadden een erg nuttige ochtend, waarin we veel hebben gereden”, vertelt Max tegenover Verstappen.nl. “Dat bood ons de kans om aardig wat nieuwe zaken op de auto te testen ter voorbereiding op volgend jaar. We konden het intensieve programma doorlopen zoals gepland en zonder oponthoud of tegenslagen de schade van gisteren inhalen. Ik heb er echt van genoten vier uur lang achter elkaar in de auto te hebben gezeten. Dat was een geweldig gevoel.”

Max begint de woensdag met een aantal runs van zeven ronden, waarna hij een 1:45.222 op de klokken zet, die bijna drie uur lang goed is voor de snelste tijd. Wanneer de Nederlander na vier uur testen de lunchpauze ingaat, heeft hij al 63 ronden achter zijn kiezen en staat hij tweede achter Wehrlein.

’s Middags komt Max meteen weer op de baan, maar het is van korte duur, want de Renault-motor geeft de geest en met een grote plof en steekvlammen valt de STR9 stil. Wonder boven wonder weten de Toro Rosso-monteurs drie uur later de auto weer paraat te hebben en kan Max met nog drie kwartier te gaan de baan weer op. Hij is door het lange wachten dan afgezakt naar P4.

Meteen verbetert Max zijn rondetijd en met nog een kwartier te gaan, zijn meer concurrenten onderweg om hun rondetijden aan te scherpen. Met 1:43.763 zet Max de Toro Rosso op de tweede stek, om in de slotseconden nog een plaatsje naar achteren gedirigeerd te worden door Marciello. Maar dat mag de pret niet drukken, want ondanks het oponthoud heeft Max in de middag nog vijftien ronden kunnen voltooien in Abu Dhabi.

Max: “Helaas hadden we ’s middags een probleem met de aandrijving dat ons lang aan de kant hield, maar we hebben het probleem voor het einde van de sessie weten op te lossen, zodat ik nog de baan op kon voor meer nuttige kilometers. Ik wil het team bedanken voor alles dat ze gedaan hebben om deze twee dagen de start te laten zijn van een gezamenlijk nieuw seizoen.”

Hoofd race-engineer Phil Charles laat weten: “Het was een productieve dag, vooral in de ochtend, toen we continu op de baan waren. We konden zelfs een extra run doen voor de lunch. Helaas hield een technisch probleem aan het begin van de middag de auto ongeveer drie uur in de pitbox. De monteurs hebben goed werk verricht om de auto weer op de baan te krijgen en we hebben zelfs enkele van onze collega’s uit de nachtdienst wakker gemaakt om te helpen!”

Chales besluit: “Dankzij hun inspanningen hebben we Max nog drie runs kunnen laten doen. Hij heeft zich de afgelopen twee dagen echt vastgebeten in zijn leerprogramma, met lange en korte runs en gericht op ervaring opdoen met het omgaan met de banden. Al met al is dit een goed einde geweest van onze actie in 2014.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS