Dakar

Tim Coronel aast op succes in Dakar Rally 2015 "Mijn buggy wordt ieder jaar beter"

Uitgegeven door Johan Vis • 31 oktober 2014 08:54

HUIZEN – Op 4 januari gaat in Buenos Aires, Argentinië weer de befaamde Dakarrally van start. Onder de deelnemers dit jaar niet één, maar twee Coronels, beiden in een identieke buggy die volledig in eigen beheer is ontwikkeld en opgebouwd. Tim Coronel mikt op de hoge klassering in het klassement met hopelijk dagsuccessen.

Tim Coronel Dakar Rally 2015


Tim Coronel gaat in 2015 voor de 8e keer van start in de Dakar-rally. De oudste van de Cornel-twins: "Het wordt weer een uitdagend avontuur. Ik vind het gaaf dat ook de auto's en de trucks naar Bolivia gaan dit jaar. Die zoutvlaktes daar zijn natuurlijk magisch! Dit jaar bestond de route voor ongeveer 70% uit stenen en ik denk dat dit in 2015 wel wat meer zand gaat worden."
Op de vraag wat Tim vind van de marathon-etappe antwoorde hij vrij koel: "Ik denk dat dit juist een extra uitdaging is. Het wordt spannend want je moet zorgen dat je het materiaal heel houdt, maar ik ben technisch goed onderlegd en ben nauw betrokken bij de opbouw van de buggy’s. Je moet de etappe heel beheerst rijden. Als je daar vol los gaat dan kan het nog wel eens lastig worden."

Buggy Tim Coronel Dakar Rally 2015


De start en de finish zijn volgend jaar beide in Buenos Aires en ook daar verheugt Coronel zich op: "Buenos Aires is een fantastische stad en de mensen daar zijn totaal gestoord als de Dakar-karavaan langs trekt. Iedereen kent nog de tv-beelden van een paar jaar geleden dat we op de verbindingsroute niet eens normaal konden rijden omdat al die mensen langs en vooral op de weg stonden. Dat is zo uniek!” En met de van hem bekende, brede glimlach: “Natuurlijk verheug ik me ook op het feestje na de finish. En ik hoop dat Tom en ik dan ook echt wat te vieren hebben.”

Allard Kalff Tim Coronel Dakar 2015


In de editie van 2014 finishte Tim Coronel voor het eerst niet, maar hij is er van overtuigd dat dit in 2015 wel gaat gebeuren: "Ja, technische tegenslagen horen er helaas bij en ondanks dat ik nooit opgeef was het dit jaar toch echt afgelopen. Techniek is een belangrijke schakel in dit spelletje en als dat je uiteindelijk in de steek laat dan houdt het op. Het was nog iets te ver naar de finish om de buggy op mijn nek te nemen. Maar volgend jaar gaan we er gewoon weer 110% voor. En de verhalen vooraf dat het nog zwaarder gaat worden..... Dakar is zwaar en zwaarder dan zwaar kan niet volgens mij. Ik hoop en vertrouw aan de finish te komen en dan uiteindelijk in Buenos Aires een heerlijk koud biertje te kunnen drinken na de finish.

Helm Tim Coronel Tom Coronel Dakar 2015


Buggy verder verbeterd
“Ja, mijn buggy wordt ieder jaar nog beter,” glundert Tim Coronel in de speciale werkplaats van het Maxxis Dakarteam powered by SuperB, waar de buggy’s volledig in eigen beheer worden ontwikkeld en gebouwd. “Vanaf het buizenframe, tot aan de motor, alles doen we zelf. En voor de 2015-editie van Le Dakar is de buggy weer verder verbeterd. Door veelvuldig gebruik te maken van kevlar-titanium hebben we het voertuiggewicht met maar liefst 75 kilo teruggebracht. En iedereen weet, minder gewicht, meer snelheid en minder snel vastzitten. De Suzuki Hayabussa krachtbron is verder getuned en levert nu maar liefst 235 pk, en dat is een toename van 20 PK. Ook aan ons, de rijders, is gedacht, want de zitpositie is verder verbeterd en zijn de meters ergonomischer gegroepeerd.
Belangrijk zijn ook de banden van Maxxis. Op basis van onze ervaringen in de vorige Dakar zijn ook die door de fabriek verder ontwikkeld en verbeterd. Banden spelen in de Dakar-rally een cruciale rol en kunnen winst of verlies bepalen. Een teveel aan lekke banden en je kunt een goede klassering in het klassement wel vergeten.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS