Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Nederlands succes voor Patrick Huisman en Jaap van Lagen in mistige omstandigheden

Uitgegeven door Wim Boekel • 27 oktober 2014 10:25

De VLN-seizoensfinale is zaterdag door de Ford GT van Jürgen Alzen Motorsport gewonnen. In een race die gekenmerkt werd door mist en spannende gevechten om de leiding, behaalde het populaire team voor het eerst in zeven jaar weer een overwinning op de voormalige F1-piste van de Nordschleife. Op de tweede plaats eindigde na een bloedstollende eindfase de Porsche van Frikadelli Racing met onder anderen Patrick Huisman achter het stuur. Jaap van Lagen zegevierde met HH Performance Group in de Porsche Carrera Cup-klasse.



Jürgen Alzen en co-piloot Dominik Schwager moesten hemel en aarde bewegen voor de allereerste zege van de Ford GT. Door technische problemen en ongevallen slaagde de zelfgebouwde GT3-bolide er nog nooit in om te schitteren en ook op zaterdagochtend kwam de wagen de regenachtige kwalificatietraining niet ongeschonden door met een langdurige reparatie als gevolg. Geholpen door een rode vlag na twee ronden vanwege opkomende mist, kon de auto alsnog vanaf de twintigste kwalificatiepositie de race aanvangen.



In herhaling lukte het Steven Kane in de Bentley Continental GT3 om bij de start de Porsche 911 GT3 Cup van Antti Buri en Kari-Pekka Laaksonen in te halen en de leiding over te nemen. Hoewel de Porsche Carrera Cup-klasse zich in de natte kwalificatie tussen de SP9/GT3-klasse kon mengen, lukte het de kleine Porsches op de inmiddels droge baan niet om de topklasse bij te houden. Desondanks was de Carrera Cup een van de klassen die zaterdagmiddag de aandacht trokken door een boeiend gevecht om de leiding waar de Nederlander Jaap van Lagen een groot aandeel in had.



Van Lagen, net als twee weken geleden uitkomend in een Porsche van HH Performance met de Zwitser Jeffrey Smith en Nürburgring-specialist Stephan “Don Stephano” Rössel als teamgenoten, vocht de hele race een zinderend duel uit met GetSpeed Performance, dat tijdens de eerste start van zich had doen spreken door in de eerste ronde tot tweemaal toe de Bentley Continental GT3 in te halen en de leiding pas aan het einde van de eerste ronde definitief uit handen te geven aan de inherent sterkere GT3-bolide uit Groot-Brittannië. De strijd tussen HH Performance en GetSpeed leek in de slotminuten definitief in het voordeel van GetSpeed te zijn beslist, toen de auto van teameigenaar Adam Osieka, Christopher Mies en Steve Jans enkele kilometers voor de finishvlag zonder benzine stil kwam te staan. Met hulp van de zusterauto werd de gestrande 911 in tandem naar de finish geduwd, waar de dagzege naar HH Performance ging en GetSpeed de Carrera Cup-titel in ontvangst nam.



Evenzo spannend was het gevecht om de leiding in het algemene klassement, dat wederom vooral een onderonsje was tussen de GT3's in de SP9-klasse. In de eerste uren van de race baanden Frikadelli en Alzen Motorsport zich na een moeizame kwalificatie een weg naar de kop van het veld, waaruit Bentley halverwege al was weggevallen en Manthey Porsche-rijders Frédéric Makowiecki en Otto Klohs aan de leiding gingen. In het laatste halfuur van de wedstrijd hielden Frikadelli Racing's Porsche 911 GT3 R en de Ford GT van Jürgen Alzen Motorsport het moordende tempo waarmee ze naar voren waren gekomen vast om ook aan de Manthey Porsche 911 GT3 R voorbij te gaan. Frikadelli Racing deed dat door in de eindfase tien tot twintig seconden per ronde goed te maken en in de laatste ronde de merkgenoot naar de derde plaats te degraderen.

Na zeven jaar wachten heeft Jürgen Alzen eindelijk zijn langverwachte 29ste overwinning binnen. Een historische overwinning omdat Alzen nu het record van meest VLN-overwinningen niet meer hoeft te delen met Nürburgring-legenden Olaf Manthey en Ulli Richter. Daarnaast betekent de overwinning de eerste zege voor een Ford sinds 1990, toen Dieter Selzer en Hermann Tilke met een Ford Sierra Cosworth zegevierden. Meer dan dat alles is de zege vooral een waardig eerbetoon aan de fans die de Alzen-broers door dik en dun steunen en die steun op een druilerige oktoberdag zagen uitbetalen in een eerste plaats van hun favoriete team.



Behalve bij Alzen Motorsport werd er ook bij het kleine BMW 325i-privéteam van Rolf Derscheid en Michael Flehmer feestgevierd: het duo maakte met een overwinning in hun V4-klasse hun titel in het algemene VLN-klassement én in de algemene productieklassement officieel.

Overige Nederlanders die aan de start verschenen waren Yelmer Buurman, die in de BMW Z4 GT3 van het teruggekeerde Vita4One als zesde finishte; Gerwin Schuring en Philip Dries brachten hun Black Falcon Porsche Carrera naar een keurige tweede plaats in V6; Wolf Nathan kwam in een Porsche van Land Motorsport als enige deelnemer in de SPX-klasse op de 98ste positie onder de finishvlag door; en Marco von Ramshorst kwam vlak achter de winnaar in VT2 als tweede en 104de algemeen over de eindstreep.



Seizoen 2014 begon enigszins controversieel door de vele ongevallen die in de eerste races frustreerden, maar is afgesloten met de beste race die iedere toeschouwer zich had kunnen wensen. Dat maakt de komende winter extra lang, maar geeft ook hoop op een nog succesvoller 2015.

Tekst en foto's door Miguel Bosch

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS