Formule 1

Mercedes zoekt oplossing voor hun F1-protegé: "We willen hem niet verliezen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 23 oktober 2014 07:02

Pascal Wehrlein blijft waarschijnlijk ook volgend jaar in de DTM. Dat zijn de signalen die Mercedes lijkt af te geven over haar Formule 1-reservecoureur. Toch wordt een overstap van de Duitser naar de GP 2-Series nog niet helemaal uitgesloten. Onlangs maakte de jonge Duitser indruk bij zijn F1-testdebuut.


Op de Lausitzring werd Pascal Wehrlein de jongste winnaar ooit van een DTM-wedstrijd en recent reed hij voor het eerst met een Formule 1-bolide op het circuit van Portimao. Volgens Toto Wolff liet de test zien dat de jonge coureur een toekomst in de Formule 1 heeft.

De Oostenrijker liet weten: “Hij heeft zich ongelofelijk ontwikkeld. We stopten hem een F1-auto in Portimao, wat een erg technisch circuit is met de heuvels en de dalen. Ik was er en in de auto leek het alsof die jonge zijn hele leven al F1-auto’s rijdt. Hij deed drie lange runs, zonder fysieke problemen. Ik zag hem bij elke bocht drie à vier keer en elke bocht remde hij iedere keer op hetzelfde punt en verloor de auto niet een keer. Erg indrukwekkend. Hij kwam direct terug en leverde een super prestatie op de Lausitzring. Hij heeft het juiste om door te gaan.”

Met zijn rol als testcoureur bij het Formule 1-team van Mercedes, is er ook twijfel gekomen over zijn rol in de DTM. Daarom wordt al volop gespeculeerd over de GP2 voor 2015. Toto Wolff geeft toe dat de GP2 of het fulltime F1-testcoureurschap opties zijn. Toch geeft de Mercedes-baas de voorkeur aan een combinatie van DTM/F1.

Hierover zegt de Oostenrijker: “Ik denk dat het te vroeg is om er wat over te zeggen. Als eerste, we willen hem niet verliezen uit de DTM. Ten tweede, er zijn weinig deuren open in de F1 waar hij naar toe kan gaan om kilometers te maken in een redelijke auto. GP2 is ook een mogelijkheid, maar in de GP2 moet je bij het juiste team zijn en er zijn er niet veel die goed zijn. Misschien een of twee. We hebben gezien dat zelfs de goede jongens tijd nodig hebben, omdat veel coureurs al in hun vierde of vijfde jaar zijn. Ik geef de voorkeur aan de manier die we deden met Bottas. Een leertijd, maar misschien niet in een formule-auto, in plaats daarvan in de DTM, tegelijkertijd met een parallel programma waar hij wat kilometers krijgt. Dat kan een reserve- of testrol zijn of een vrijdagrol bij een kleiner team.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS