Formule 1

Wat zijn de opties voor Jenson Button als hij 'ergens anders' naar toe gaat?

Uitgegeven door Wim Boekel • 25 oktober 2014 07:21

De toekomst bij McLaren F1 voor Jenson Button lijkt onzeker en mocht hij zijn stoeltje verliezen, kan hij dan nog een competitief plekje in de Formule 1 bemachtigen? Fernando Alonso lijkt in 2015 naar het team uit Woking te komen, waardoor een grote kans aanwezig is dat de enkelvoudig wereldkampioen zijn plek bij McLaren kwijt zou kunnen raken.


Vorige week gooide de manager van de Formule 1-coureur, Richard Goddard, olie op het vuur door te zeggen: “Jenson is nog gefocust op de F1, maar wil alleen bij een van de top teams zijn. Dus we staan open om met iedereen te praten. Jenson is een enorm competitieve coureur die wil racen. Hij is te goed om aan de achterkant van de F1-grid te zitten of hij gaat ergens anders naar toe.” Onder ‘ergens anders’ werd al snel gekoppeld aan een overstap naar het World Endurance Championship. De Brit zou zelfs al met Porsche gesproken hebben, waar Mark Webber nu ook voor uitkomt.

Jenson Button wordt als uitermate geschikt gezien voor het endurance racen. De Brit is een intelligente coureur, hij draagt bij aan de ontwikkeling van de auto en is in staat om zich aan wisselende omstandigheden aan te passen. Allemaal eigenschappen die uitermate geschikt zijn voor Le Mans. Vorig jaar vroeg het Engelse Autosport naar zijn interesse in de legendarische race, waarop hij reageerde: “Le Mans staat niet op mijn lijstje. Je rijdt met auto die zoveel langzamer zijn, in verschillende categorieën en achtervolgt auto’s de gehele race, wat mij nog nooit opgewonden heeft.” Speelde Jenson Button hier een spelletje? Voor een veteraan in het Formule 1-veld is het nimmer verstandig om over publiekelijk over je carričre na de Formule 1 te praten.

Stel dat, zoals de manager van Jenson Button zegt, dat hij toch geďnteresseerd is om de legendarische endurancerace te winnen, wat zijn dan zijn opties? Het zou niet vreemd zijn om te veronderstellen dat de McLaren-coureur alleen interesse heeft in de LMP1-klasse. De voormalig wereldkampioen Formule 1, ziet zichzelf en waarschijnlijk ook anderen, niet in de GT. Jenson Button wil graag de algemene overwinning binnenhalen. De Engelsman heeft dan vier opties, de fabrikanten Audi, Toyota, Porsche en nieuwkomer Nissan.



Audi
Audi lijkt geen logische bestemming. De coureurs presteren goed bij het merk uit Ingolstadt en er zijn geen plekjes vrij voor 2015. Tenzij Le Mans-veteraan Tom Kristensen zijn helm aan de wilgen hangt. Daarnaast heeft Audi niet echt oog voor voormalig Formule 1-coureurs. Alleen Lucas di Grassi heeft van de zes coureurs in de F1 gereden. Audi ontwikkelt liever haar eigen talent en pikt liever geen F1-supersterren op.

Porsche
Volgens de BBC heeft Jenson Button met Porsche gesproken. Toch lijkt een vertrek naar Porsche niet logisch. Het Duitse merk is dit jaar teruggekeerd in het prototype racen en het zou vreemd zijn als een van de coureurs aan de kant gezet wordt. Het merk uit Stuttgart staat bekend als loyaal naar haar fabriekscoureurs.

Er is echter een mogelijke optie, wanneer het merk uit Stuttgart Jenson Button graag wil hebben. Het team zet dan Marc Lieb terug naar haar GT-divisie, bijvoorbeeld bij Team Manthey in het World Endurance Championship. Dit zou daadwerkelijk een reële optie kunnen zijn en een mooie uitstap uit de Formule 1. Van het ene merk met een autosporthistorie naar Porsche met een even zo mooie geschiedenis.

Toyota
Een overstap naar Toyota kan ook logisch zijn. Jenson Button heeft een bekende naam in Japan en zijn maatjes Alex Wurz en Anthony Davidson rijden voor het team. Het Japanse merk is dit jaar het te kloppen team in het kampioenschap en miste de overwinning in de 24 uur van Le Mans door pech. Anthony Davidson en Sebastien Buemi leiden zlefs het kampioenschap. Wanneer de Brit de overstap naar Toyota maakt, weet hij dat volgend jaar kan vechten voor de overwinning in Le Mans en het kampioenschap.

De geruchten gaan dat het team tenminste een coureur gaat wijzigen voor 2015. Waarbij Mike Conway van testcoureur promotie maakt naar vaste coureur. Als Jenson Button echter beschikbaar is, kan zijn landgenoot wel eens aan de kant geschoven worden. Toyota kan dan zomaar voor de unieke kans gaan om de McLaren-coureur binnen te halen en nog een oud wereldkampioen ook. Het gerucht gaat dat Stephane Sarrazin en Nicolas Lapierre naar Nissan vertrekken. Grote kans dat tenminste een van de twee Fransmannen vertrekt.

Nissan
De laatste optie in de LMP1 is Nissan. Het Japanse merk keert volgend jaar terug met de GT-R LM Nismo. Tot op heden zijn nog geen coureurs bekend gemaakt, maar zonder twijfel wil Nissan de kans benutten om een voormalig F1-kampioen vast te leggen. Een verschrikkelijk mooie kans naast haar GT Academy-coureurs. Het is een fantastische marketing stunt voor het terugkerende merk.

Voor Jenson Button is het daarentegen een groot risico. Het team begint in vergelijking met de andere drie renstallen vanaf het nulpunt. De vraag is of ze meteen de snelheid te pakken hebben, want een nieuw programma heeft nu eenmaal tijd nodig. De andere kant kan het opbouwen van een nieuw team juist een aantrekkingskracht voor de Brit hebben. Het is een keuze tussen de gevestigde orde of een nieuwkomer.



Het is natuurlijk allemaal koffiedik kijken. Voor hetzelfde blijft Jenson Button volgend jaar in de McLaren. Zijn vorm is met name de laatste tijd goed en met zijn 34 jaar lijkt hij dan ook nog niet afgeschreven. Mocht de enkelvoudig wereldkampioen de Formule 1 verlaten, dan zijn er goede alternatieven voor een tweede carričre in de autosport....

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS