Autosport Internationaal Toerwagens • Blancpain Endurance Series

Blancpain Spint Series; Bleekemolen en Vanthoor op podium + UITSLAG

Uitgegeven door Dirk Kempen • 19 oktober 2014 15:00

ZOLDER - In zonnige en warme omstandigheden werd de hoofdrace van de Blancpain Sprint Series op circuit Zolder verreden. Cesar Ramos startte, na zijn overwinning op zaterdag, vanaf pole position. Naast hem op de grid stond Peter Kox.

Ramos had geen goede start. De Braziliaan werd rechts voorbij gereden door Kox en en links door Hari Proczyk. Voor Enzo Ide was de race snel voorbij de Belg raakte de vangrail en kon zijn weg niet vervolgen. In de laatste chicane had Alex Zanardi last van een lekke band. Met een lekke linkervoorband bereikte de voormalig Champcar coureur de pits waarna hij zijn weg vervolgde. Voor Sten Pentus was de race ook snel voorbij. Nadat zijn linker achterband los kwam strandde de Est naast het circuit. Door het vuil op de baan en de gestrande auto kwam de safety car in actie.

Wim Boekel

De top drie, Kox, Bleekemolen en Ramos, hadden een goede herstart. Daar achter liet Max Buhk een gat vallen. Achter in het veld kwam de BMW Z4 van Nelson Piquet Jr. niet op gang. Met technische problemen bereikte de voormalig F1-coureur de pits. Zanardi, die na zijn vroege pitstop, ver terugviel was snel onderweg. Zijn opmars werd geblokkeerd door Miguel Toril.

Vooraan had Peter Kox een solide voorsprong opgebouwd naar Hari Proczyk. De voorsprong bedroeg 1,1 seconde maar liep niet verder op. Achter in het veld probeerde Zanardi Alexei Vasiliev in te halen. Zanardi tikte de Rus aan op zijn rechter achterkant. Hierdoor ging Vasiliev rechtsaf de muur in waarbij hij los kwam van de grond. De auto kwam tot stilstand in het grind. Zanardi kon zijn weg vervolgen.



Bij de herstart ontstond een gevecht tussen Filip Salaquarda en Stef Dusseldorp. De Ferrari van Salaquarda ging zij aan zij met de Mercedes van Dusseldorp. Salaquarda ging uiteindelijk voorbij aan Dusseldorp. Marc Basseng deed een inhaalpoging bij Lucas Wolf. Wolf verdedigde zijn plek waardoor Basseng momentum verloor. Stephane Ortelli profiteerde hiervan en won een plaats.



Nadat het pitstop window werd geopend kwam Hari Proczyk als eerste naar binnen. Peter Kox en Sergio Ramos reden een ronde langer door. Bij de pitstop van Peter Kox bleek dat de pneumatische krik weigerde. Hierdoor kwam er aan het veelbelovend debuut van NSC Motorsports een voortijdig einde.

Max Buhk was langer doorgereden dan de kopgroep. Door de schone lucht voor hem zette enkele snelle ronden neer. Nadat Max Götz het stuur had overgenomen kwam de Mercedes vóór Bleekemolen de baan op. Bleekemolen kon in de eerste bochten aanhaken bij de Duitser maar moest toch afstand nemen. Laurens Vanthoor, op plaats drie, liep snel in op Bleekemolen.


Nadat Vanthoor Bleekemolen enkele ronden onder druk zette moest de Belg zijn aanval staken omdat Bleekemolen snelle ronde tijden neerzette. De Nederlander kon geen vuist vormen tegen Götz die inmiddels een voorsprong had van meer dan twee seconden.

Max Götz en Max Buhk wonnen de hoofdrace en doen goede zaken voor het kampioenschap. Proczyk en Bleekemolen finishen op de tweede plaats. Sergio Ramos en Laurens Vanthoor maken het podium compleet.

Max Buhk: "Doordat we later naar binnen gingen hadden we een lege baan voor ons. Hierdoor zette ik enkele snelle ronden neer. De snelle ronden in combinatie met de snelle pitstop gaf ons de overwinning."

Max Götz: "Toen ik de pits uit kwam zag ik Bleekemolen achter me en dacht ik dat ik een zware race zou krijgen. Maar ik kwam snel in mijn ritme en liep uit op de Lamborghini. We hebben na de teleurstellende kwalificatie race veel aan de auto verbeterd, dit betaalde zich nu uit."

Jeroen Bleekemolen: "Doordat Peter Kox een ronde langer doorreed moesten we meer remmen bij het ingaan van de pits, dit kostte ons zeker één seconde. We hadden de race kunnen winnen, maar onze strategie gooide roet in het eten. In de eerste bochten was ik sneller dan Götz maar omdat ik dicht op hem reed werd mijn auto erg warm waardoor ik moest afhaken."

Sergio Ramos: "De Lamborghini’s hadden een betere start omdat ze meer kracht hebben dan onze Audi. Ik probeerde Proczyk achter me te houden maar het lukte hem toch om mij in te halen. Het was niet onze dag."


Pos. Coureur Verschil
1. Max Götz/Max Buhk 35 ronden
2. Jeroen Bleekemolen/Hari Proczyk + 2.895
3. Cesar Ramos/Laurens Vanthoor + 4.251
4. Stef Dusseldorp/Sergei Afanasiev + 17.084
5. Andy Soucek/Jonny Adam + 18.140
6. Giorgio Pantano/Fabio Onidi + 18.814
7. Alessandro Balzan/Felip Salaquarda + 19.178
8. Sergio Jimenez/Caca Bueno + 20.330
9. Tomas Enge/Roman Rusinov + 21.158
10. Stephane Richelmi/Stephane Ortelli + 26.424
11. Mateusz Lisowski/Vincent Abril + 35.001
12. Lucas Wolf/Luca Stolz + 37.759
13. Yelmer Buurman/Michael Bartels + 38.072
14. Alex Zanardi + 38.833
15. Miguel Toril/Alexander Hetherington + 49.082
16. Alessandro Latif/Marc Basseng + 49.706
17. David Fumanelli/Stefano Colombo + 1:07.812
18. Markus Winkelhock/Niki Mayr-Melnhof DNF
19. Peter Kox/Nicky Catsburg DNF
20. Andrei Vasilyev/Marko Asmer DNF
21. Nelson Piquet Jr./Matheus Stumpf DNF
22. Thomas Jäger/Dominik Baumann DNF
23. Enzo Ide/Rene Rast DNF
24. Sten Pentus/Chris van der Drift

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS