Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

De ACO wil één klasse voor de hybride en non-hybride in de LMP1

Uitgegeven door Wim Boekel • 16 oktober 2014 11:18

De LMP1-klasse van het World Endurance Championship wordt in 2015 weer één klasse, waar nu nog een onderscheidt wordt gemaakt in de Hybrid en Lichtgewicht. Hiermee wordt het verschil in technologie getoond.

Tegenover het Amerikaanse Sportscar 365 laat Vincent Beaumesnil, sportief directeur bij de ACO, weten dat het voorstel goedgekeurd is door de FIA Endurance Commissie en dat het nu voor laatste goedkeuring bij de World Council ligt. De Fransman vertelt: “Het doel is om het volledige veld auto’s als LMP1 te beschouwen. Dan heb je hybride auto’s en non-hybride auto’s. Voor het algemene begrip van de categorie en dat mensen ook begrijpen dat LMP1-privateers vechten voor de overwinning met de anderen.”

Hierdoor komen de klassen dus samen, ook al is het volgens de ACO-directeur nog onduidelijk over twee verschillende podiums blijven: “Zeker nu moet de prestatie [resp. Non-hybride LMP1] verbeterd worden. Ze werken en zeker is dat het niveau tussen de fabrikanten en de privateers misschien verschillend is. Maar we moeten ze als een volledige groep zijn. De ‘light’ name kan gezien worden als iets wat de waarde wegneemt, dus dit is waar we het doen.”

Bart Hayden van Rebellion Racing ondersteunt het plan, zolang de non-hybride ook een kans hebben om te vechten met de fabrieksteams. Hierover laat de Brit weten tegenover Sportscar365: “Als de Balance of Performance zodanig is dat de privateers dichter bij de fabrikanten zitten, waarom niet? Als er een verschil is zoals nu, dan weet ik niet of het juist is. Sluit het verschil en laten we één klasse hebben… geen probleem.”

Het Engels/Zwitserse team is het enige naast Lotus, welke op dit moment uitkomen in de LMP1.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS