Autosport NL • Dutch Supercar Challenge

Max Koebolt versterkt eerste plaats in kampioenschap na sterke races op Brands Hatch

Uitgegeven door Bas Kaligis • 18 september 2014 16:20

Max Koebolt is een snelle leerling. Dat bleek ook nu weer op het Engelse circuit van Brands Hatch. Ondanks dat het zijn eerste kennismaking met het circuit was, had de jongste coureur in het Super Car Challenge-veld de baan in tegenstelling tot anderen gelijk onder de knie. Het bracht het jonge racetalent in zijn brute Gulf-Corvette twee maal pole-positie en extra punten in de stand voor het kampioenschap.

Max Koebolt actie Brands Hatch

Koebolt genoot al direct van elke ronde op Brands Hatch: “Wat een vet circuit, omhoog en omlaag. Erg mooi!” En belangrijker Koebolt was er gelijk snel. “In de eerste vrije training heb ik in het begin van de sessie op mijn gemak de baan verkend. Ik ging steeds sneller en de laatste tien minuten reed ik de tweede tijd achter Webb, een Engelse thuisrijder.”

Daarna volgde de kwalificatie. Max Koebolt had al zijn ervaring van de vrije training aan elkaar geknoopt en knalde naar de pole-positie. “Ik had lange tijd P2 in handen en in de eindfase ging ik echt pushen. In de laatste ronde verbeterde ik de poletijd en uiteindelijk greep ik zelfs voor de twee race de pole-positie. Het is leuk om op Brands Hatch te rijden. Niet veel rijders kennen de baan, al die Engelse coureurs wel en die zaten voorin, maar ik dus ook met de pole. Het is een listige baan, maar het ging bij mij heel goed. Ik kan snel een baan leren, met karten moest dat ook altijd. En de baan leren en gelijk de afstelling zoeken. Bij het karten was het echt een must om de baan snel te leren kennen. Dat zijn één van de voordelen wat je uit het karten meeneemt.”

In de races ging Koebolt, die het dit keer zonder zijn kompaan Ferdinand Kool moest doen, voortvarend van start. “Het ging top, ik zat meteen voorin het Super GT-veld en ik reed mee met hun, maar toen kwam een safetycar en later nog een tweede safetycar-periode. Dat was nadelig, zo kwam het hele veld weer bij elkaar. Omdat ik extra tijd moest blijven stilstaan, zo werk het systeem bij de Super Car Challenge, zou ik veel terrein verliezen. Ik moest zo hard mogelijk trappen voor het pitstop-window open ging. Na de pitstops viel ik terug van P1 naar P4. Ik eindigde de race als vierde en derde voor de punten, maar toch voor mijn concurrenten.”

Max Koebolt podium met gridgirl

De tweede race op zondag ging ook weer goed. In de eerste bocht was er het nodige duw- en trekwerk, ik zat klem. Ik reed daarna toch weer op de eerste plaats tot ik naar binnen moest voor mijn verplichte pitstop. Opnieuw wist ik dat ik langer stil moest staan dan de concurrentie. Na mijn lange pit, zat ik voor Daan Meijer. Ik reed zelfs weg bij hem en later viel hij uit. Het was voor mij een heel goed weekend met belangrijke punten voor het kampioenschap. Ook was het goed voor mijn leerproces, ik reed heel constante rondetijden. Ondanks dat ik na de pitstop mijn banden moest sparen, kon ik een mooi tempo houden, heel constant. Dat was heel belangrijk. Voor mij is het avontuur op Brands Hatch erg bevallen en ik heb goede zaken gedaan voor de titel. Wel hoop ik dat Ferdinand er de volgende races weer bij is, we zijn samen begonnen aan het seizoen, en ik wil samen met hem kampioen worden.”

Max Koebolt en Ferdinand Kool worden in hun raceactiviteiten gesteund door: Gulf, Formido, GHS Automotive, Avanade, Petromark, De Kostendrukkers, RTL GP Magazine, Digigrafi en Tag Heuer.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS