Autosport NL • Dutch Supercar Challenge

Andy Dam hoopt stiekem op goede resultaten in Supercar Challenge

Uitgegeven door Maurice Hoogers • 27 maart 2014 13:21

Vorig seizoen maakte Andy Dam tijdens de Trophy of the Dunes zijn debuut in de Supercar Challenge. Dam trad aan met een BMW M3 GTR, die menig koppen deed omdraaien. Het debuut in de klasse beviel Dam zo goed dat hij zich inmiddels voor komend seizoen heeft ingeschreven. Om te beginnen voor drie races, maar de kans is aanwezig dat de BMW-coureur het hele seizoen present is.


Andy Dam, in het dagelijks leven eigenaar van www.velgenreparatie.nl, is na zijn kennismaking met de Supercar Challenge zeer te spreken over de klasse. “Ik heb vorig jaar één wedstrijd meegereden tijdens de Trophy of the Dunes en vond dat werkelijk super gaaf”, aldus een enthousiaste Van Dam. “De sfeer met z’n allen is gewoon erg leuk en ook voor mij zakelijk ook weer goed, aangezien daar ook weer klanten rond lopen.”

De BMW-coureur is daarom van plan om ook komend seizoen in de Supercar Challenge actief te zijn, al is zijn precieze agenda nog niet helemaal bekend. “In principe rijd ik de eerste drie wedstrijden mee van het seizoen en afhankelijk van budget en/of sponsors rijd ik de rest ook mee van het seizoen“, legt Van Dam uit. “Omdat ik een eenmanszaak ben is het voor mij altijd afwachten hoe een seizoen gaat lopen. Ook bedrijfsmatig ben ik namelijk behoorlijk bezig met investeren in speciale computer gestuurde draaibanken.”

De auto waar Van Dam mee rijdt lijkt op een BMW M3 maar onderhuids is dat toch niet helemaal zo. De auto van de velgenreparateur heeft namelijk een andere motor onder de kap liggen. “De auto is opgebouwd door het Belgische Penta Racing, het is een M3 E92 met een ALMS bodykit”, vertelt Van Dam. “De motor is wel speciaal. Ik heb voorheen met een E36 gereden en heb daarmee veel problemen gehad met de motor. Toen kon ik voor niet veel geld een nieuwe LS3 motor kopen die ik daarna eigenlijk puur voor fun in die E36 heb gelepeld. Dat ging eigenlijk erg goed en wat later kwam die E92 en hebben we de motor eigenlijk behouden. Het is een standaard motor, lekker safe dus. Dat wil ik ook graag, want ja uitrijden is heel belangrijk in een wedstrijd.”

Van Dam is inmiddels al druk met de voorbereidingen op het nieuwe seizoen. “In de wintermaanden hebben we eigenlijk alleen de versnellingsbak verbeterd en wat meer koeling. Afgelopen weekend heb ik de Time Attack gereden op Circuit Park Zandvoort. Dit was voor mij meer een test. We hadden de dinsdag ervoor ook op Spa gereden ,maar ondervonden toen nog kleine probleempjes waardoor we niet veel rondjes hebben kunnen rijden”, aldus Van Dam. “We hebben dinsdagavond direct de auto op de brug gezet en gezocht naar het probleem en ook verholpen. Daardoor kon ik ook met Time Attack meerijden.”

De Time Attack liep al stukken beter dan de test op Spa-Francorchamps. “In de vrije training liep de auto goed en was redelijk tevreden. Na de middag hebben we wat veranderd aan de auto wat niet resulteerde in beter rondetijden, dus dat moeten we op de data nog even gaan uitzoeken wat dat geweest is”, vertelt Van Dam. “Mijn verwachtingen voor dit seizoen? Allereerst plezier te hebben in wat we doen heel stiekem in goede resultaten…”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS