Autosport NL • BRL V6

Big surprise, Harry Maessen kondigt aan: Formule BRL !

Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 24 november 2006 19:31

“De BRL huldigt zijn Kampioenen en Harry Maessen komt met
een Big-Surprise”


Afgelopen zondag 19 november vond de huldiging plaats van de Kampioenen bij de Benelux Racing League. Voor de huldiging was gekozen voor de super locatie van de Zenith Discotheek in Venray. Zenith is de grootste discotheek in de Benelux en viert in december haar 1-jarig bestaan. De BRL Organisatie had dan ook geen betere lokatie kunnen uitkiezen. De Kampioens Collé Rental & Sales BRL-V6 van Sandor van Es, de nummer 1 in het BRL kampioenschap 2006, stond trots op het podium. De technici van het Team van Weytech hadden voor deze gelegenheid de BRL-V6 al voorzien van het rijnummer 1. Ook was er een BRL-Light aanwezig en de “Big-Surprise” van Harry Maessen, maar daarover straks meer.

Benelux Racing League, nu ook in de Formule racerij

De microfoon werd bediend door RTL verslaggever en BRL-V6 coureur Allard Kalff. Allard praatte op zijn geheel eigen (humoristische) manier de huldiging aan elkaar. Hij vertelde dat hij de BRL-series vaak als toeschouwer goed heeft kunnen bekijken en onderstreepte dat de serie de naam Koningsklasse met trots mag voeren. Namens de BRL werd de hele crew van de Organisatie, personen en bedrijven die onlosmakend aan de serie verbonden zijn in de bloemen gezet. Een fles met adellijk vocht behoorde ook bij de waardering en zal in de december maand zijn weg wel weten te vinden.

Bij de BRL-V6 werd Sandor van Es gehuldigd als de nummer 1 in de eindstand van het BRL Kampioenschap 2006. Sandor benadrukte dat dit resultaat, na een aanvankelijk tegenvallende start van het seizoen, vooral door zijn technisch team was gerealiseerd. Daarbij ging ook zijn dank uit naar Frans Collé van het Collé Rental & Sales Racing Team. “King of the Dunes” Donny Crevels kon als 2de het applaus in ontvangst nemen. De sympathieke Diemenaar was getroffen door een virus, maar zette toch alles op alles om dit huldigingfeest bij te wonen. Donny bedankte zijn sponsors en vertelde ook nog dat als het aan hem lag, hij in 2007 gaat voor waar Crevels altijd voor gaat, namelijk de 1ste plaats in het Kampioenschap. Jacky van der Ende, dit seizoen veelal met Donald Molenaar smaakmaker van de competitie, nam de prijs voor de 3de plaats in ontvangst. Jacky vertelde dat hij met zijn sponsors in 2007 zeker weer van de partij zal zijn en natuurlijk ook weer gaat voor de 1ste plaats in het Kampioenschap. Iedereen kan gelijk begrijpen dat in 2007 The Battle Of The Champions weer bijzonder spannend kunnen gaan worden. De eerste drie in het Kampioenschap kregen een portret van hun zelf en de raceauto voor in de prijzenkast.

Bij de BRL-Lights kon wederom Marijn van Kalmthout de 1ste plaats in het Kampioenschap innemen. Marijn sprak een woord van dank uit naar zijn team en vertelde dat het een en ander echt niet vanzelf gegaan was en dat het tot aan de laatste race erg spannend was. Dick Freebird scoorde in zijn eerste seizoen bij de BRL-Light gelijk een 2de plaats in het Kampioenschap. Daarmee bevestigde Dick dat zijn overstap van de karts naar het autoracen geen teleurstelling is geworden. Op de 3de plaats eindigde Henry Zumbrink, die net als Dick Freebird zijn eerste seizoen bij de BRL-Light heeft gereden. Ook Henry vertelde dat hij er zeker geen spijt van heeft gehad om van de karts over te stappen naar de BRL-Light. Hij vindt het nog te vroeg om aan een BRL-V6 avontuur te beginnen en wil dan ook nog een seizoen BRL-Light aan zijn record list vast plakken.

Naast de eerste drie in het Kampioenschap werden ook nog de Rookies van 2006 bekend gemaakt. Bij de BRL-V6 was dat de Eurotech coureur Danny van Dongen. Het nog jonge talent uit Zandvoort heeft dit seizoen meerdere keren op het podium gestaan en zich veelal voorin laten zien en ging zeker het duel niet uit de weg. Teammanager Wim Noorman van Eurotech was ook bijzonder verheugd dat zijn pupil in het eerste seizoen BRL-V6 gelijk de titel Rookie Of The Year had gekregen. Danny zijn interesse gaat natuurlijk uit naar nóg een seizoen BRL-V6. Hij kon daar echter geen uitsluitsel over geven en Allard Kalff liet het woord Amerika vallen. Bij de BRL-Light ging de Rookies titel, hoe kan het ook anders, naar Dick Freebird. Dick heeft met Marijn van Kalmthout tot aan de laatste wedstrijd stevig moeten knokken in dit Kampioenschap. De 2de plaats heeft Dick dan ook niet cadeau gekregen. Daarmee aangevend dat ook hij een talent in de autosport is. De beide Rookies kregen een spiegel met daarop afgebeeld hun race auto voor in de prijzenkast.

Een trotse Harry Maessen (initiatiefnemer van de BRL-series) kon als eerste autosportklasse in Nederland de voorlopige racekalender voor 2007 bekend maken. Harry maakte echter wel het bekende voorbehoud, want het blijft natuurlijk voorlopig en het is en blijft autosport. De BRL series zullen komend jaar tijdens grote evenementen uitkomen en dat is volgens Harry best iets om trots op te zijn en geeft aan welk een hoge waardering de BRL-series van de grote Circuits krijgt.

Truck Grand Prix, Zolder (B)
Truck Grand Prix, Nürburgring (D)
BP Ultimate Masters, Zandvoort (NL)
Rizla Racing Days, Assen (NL)
Champcars, Assen (NL)
Champcars, Zolder (B)
A1 Grand Prix, Zandvoort (NL)
Finaleraces, Zandvoort (NL)

Speaker Allard Kalff: “wat moet je hier nog op zeggen, dit is gewoon helemaal super. Allemaal topevenementen.” Ook de aanwezige coureurs, technici en sponsors reageerden verheugd op deze top race kalender. De opgaande lijn die de BRL-series laat zien wordt hiermee voortgezet.

Maar niet alleen de racekalender voor 2007 was een “Big-Surprise”. Op de vloer van Discotheek Zenith stond een ware Formule race auto opgesteld. Op de race auto stond met blauwe letters “BRL Racing”. Reden genoeg om bij Harry Maessen te gaan informeren wat dit nu allemaal inhield.

“Wij zijn gelukkig in de gelegenheid geweest om deze Formule auto met alle bijbehorende rechten in de BRL te krijgen. Het is een voormalige Formule Chrysler race auto met een Reynard chassis. Het nadeel van deze race auto was dat hij niet snel genoeg is om interessant te zijn. Wij echter gaan werken aan deze auto en proberen met een V8-motor van plm. 120 kg en 500 pk, de auto aan een vermogen te helpen die gelijk staat aan de Formule 3000. Dat vermogen gekoppeld aan het gewicht van deze Formule BRL race auto moet gaan garanderen dat de race auto voldoende prestaties kan leveren. Als dat lukt dan hebben wij er een nieuwe BRL-serie bij.”

“Daarbij zal het uitgangspunt om een betaalbare nieuwe Formule klasse te realiseren, gelijk als de opzet van de BRL-V6, niet vergeten worden. Wij denken daarmee aan een behoefde in de markt te voorzien. Immers na het vertrek van de Formule Renault is er op de Formule Ford na niets meer te rijden. Wij zullen zoals gezegd de motor gaan ontwikkelen en testen om dit tot een succes te maken.” Wie er testrijder in deze nieuwe BRL Formule racewagen gaat worden kon Harry nog niet zeggen, daarvoor is het nog te vroeg. Ook de introductie datum is nog niet bekend en zal nog wel op zich laten wachten. “Maar wij werken er heel serieus aan en in de toekomst zal er meer bekend gaan worden. Eerst gaan wij met de motor aan de slag.” Aldus een glimlachende en trotse Harry Maessen.

Tot slot werd door Allard Kalff namens iedereen Harry Maessen bedankt voor de wel heel prachtige klasse die hij heeft neergezet. Van de Organisatie werd apart ook het Secretariaat, bezet door duizendpoot “Patty”, heel erg bedankt voor het vele werk wat zij op die post verricht.

Onder dankzegging voor de gastvrijheid in Discotheek Zenith in Venray werd de huldiging besloten. Alle BRL-V6 coureurs gingen naar huis met een afdruk op zeil van hun zelf en de BRL-V6 raceauto.

Tekst & foto: Media Team BRL-V6, www.brl-v6.com.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS