A1 Grand Prix

Xclusief: A1GP keert terug in een nieuw jasje: “Uniek concept”

Uitgegeven door Casper Bekking • 21 september 2013 17:56

Na jaren van afwezigheid keert het succesvolle landenconcept terug op de internationale circuits. A1GP in een nieuw jasje, onder de noemer Formula Acceleration 1 World Series: een totaalconcept met autosport, motorsport en muziek. Het plan is opgezet door voormalig motorcoureur Loek Bodelier en voormalig KNAF-voorzitter van de afdeling Karting Theo van Kempen. In 2014 gaat het unieke concept van start met eind april de eerste race in Portugal. Ook reist het circus af naar onder meer F1-circuits als de Nurburgring en de Hungaroring. Er gaat gereden worden met de Lola-Zytek A1GP-bolides, die tussen 2005 en 2008 al voor veel spektakel zorgden. Uw RaceXpress.nl-redactie dacht met weemoed terug aan de mooie tijden van het landenkampioenschap en zocht contact met Loek Bodelier om het fijne te weten te komen over het ambitieuze plan.


Over de totstandkoming van het idee is de voormalig 125cc-coureur heel helder: “We zijn begonnen met een blanco papier. Het doel was om een evenement neer te zetten dat nieuw en enerverend is dus we zijn begonnen met de plussen en minnen van de auto- en motorsport op een rijtje te zetten. Met uitzondering van de Formule 1 en de MotoGP is het grote armoede in de racerij. We willen dat op Europees niveau nieuw leven inblazen. Dat kan enkel met een geheel nieuwe klasse dus daar lagen onze mogelijkheden. Vanuit die optiek hebben we een bepaald concept bedacht: interessant, publiekstrekkend en meerdaags. Het landenkampioenschap A1GP kwam uiteraard ook bij ons naar boven want dat was destijds erg succesvol. Daar hebben wij onze eigen draai aan gegeven.”

Loek Bodelier geeft tekst en uitleg

Het landenprincipe komt in de evenementen onder de naam Formula Acceleration 1 World Series terug: “De herkenning van de deelnemende landen komt in de diverse klassen terug. Niet alleen in de singleseaters maar ook in de andere auto- en motorklassen. Land tegen land, zo maak je het interessant voor de toeschouwers. Het exacte format van de races en de puntentelling maken we op een later moment bekend.”

Een race op Nederlandse bodem staat voor het eerste seizoen nog niet op de kalender maar daar is een reden voor, aldus Bodelier: “We werken vanuit Nederland, we denken internationaal. Met alle respect voor Nederland, maar het is hier nogal eens lastig om zo'n evenement van de grond te krijgen vanwege de vele betrokken partijen, de geluidsdagen en dergelijke. Voordat je die hobbels genomen bent, ben je weer een hele tijd verder. Daarom hebben we ervoor gekozen om dit concept eerst elders in Europa uit te zetten en goed neer te zetten, waardoor de hobbel om in de toekomst ook in Nederland te rijden veel kleiner is.”


Wel kunnen we ons verheugen op een Nederlandse deelname aan Acceleration: “We zijn absoluut met een Nederlandse partij in gesprek en het ziet er naar uit dat dat goed gaat komen. Verder is iedereen welkom, of je nou afkomstig bent uit Japan, Indonesië of Amerika. We beperken het voor het eerste seizoen tot tien evenementen in Europa. Het feit dat we al jarenlang actief zijn in de auto- en motorsport maakt het geheel iets eenvoudiger maar het blijft een mega uitdaging om dit concept in tien landen weg te zetten.”

Daar snijdt Bodelier een belangrijk onderwerp aan. In de huidige economische periode is er enkel nieuws over teruglopende startvelden, minder bezoekers, paydrivers, weglopende sponsors... “Dit concept is best wel uniek. Overal is het karig door de economie maar wij zijn bezig met een volwaardig evenement dat interessant is voor alle doelgroepen. De financiële zekerheid dat wij het eerste seizoen kunnen volbrengen is aanwezig, anders zouden partijen als Michelin en de voormalige minister Jan-Kees de Jager zich niet aan ons binden. Geld verdienen is niet onze input, we willen gewoonweg een open evenement creëren. Door de combinatie met muziek spreken we een nieuwe doelgroep aan maar daarnaast willen we ervoor zorgen dat het een familie-uitje wordt, met leuke activiteiten voor vrouwen en kinderen. Het moet betaalbaar blijven maar toch uniek en leuk zijn.”


Het plan is niet zomaar uit de hoge hoed getoverd, er wordt al geruime tijd hard aan gewerkt: “Al bijna twee jaar zijn we hier mee bezig: het concept bedenken, het wegzetten in alle landen, de zoektocht naar circuits die het totaalpakket kunnen uitvoeren vanwege de combinatie met muziek, auto- en motorsport, de homologatie vanwege veiligheid... Eer je dat doorlopen hebt, ben je een paar jaar verder.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS