Autosport NL • Autosport NL Diversen

Jan Lammers racefeest bij Daspe Racing + VIDEO

Uitgegeven door Daniël Brouwer • 7 december 2012 09:06

Ver achter de coulissen van de grote Internationale Autosport klassen, vindt er op gewoon nationaal niveau ook heel wat racegeweld plaats. Teams en rijders, al dan niet met beperkte middelen, beleven in volle overtuiging en met grote passie het racen. Veelal even fanatiek of wellicht fanatieker dan hun internationale broers en zusters. Meestal begonnen in de Kartsport, om vervolgens hun weg te vinden naar de autosport. Vaak een weg vol hobbels en obstakels, gezien racen toch een grote onderneming blijft. Eén van deze teams is het uit Almere afkomstige Daspe Racing. Het team debuteerde dit jaar in de DNRT - BMW 325i E30 cup. Onder de bezielende leiding van Hans Spelde met als rijder zoon Davey Spelde, vormt het team een echt familiegebeuren. Een familie welke - zo blijkt uit hun verhaal -uit het juiste racehout is gesneden.

null
Daspe Racing zag voor het eerst het levenslicht in 1969. Na een bezoek met zijn vader aan de Pinksterraces van 1968 op het circuit van Zandvoort, wist Hans Spelde het zeker, racen was wat hij wilde. Besmet met het racevirus richtte hij samen met zijn neef in 1969 een kart-team onder de naam Daspe Racing op. Enkele jaren beleefden ze de tijd van hun leven.

Het logische vervolg hierop, het autoracen, bleek een wat moeilijker verhaal. De passie voor de sport zou hem echter nooit meer loslaten en duurt tot op de dag van vandaag.

Zoon Davey had niet direct iets met racen. Af en toe samen met zijn vader indoorkarten was leuk, maar daar bleef het bij. Tot de ommekeer kwam. Na een dagje karten op het toenmalige circuit van Uitgeest, sloeg ook bij hem het racevirus toe. Niet veel later werd er een kart gekocht en werd Daspe Racing nieuw leven ingeblazen. Ze namen ondermeer deel aan het Rotaxmax- en Kings Of Karting Endurance kampioenschap. Niet onverdienstelijk werd Davey daar zesde in de eindstrijd.

Logischerwijs moest het uiteindelijk richting autosport gaan en gezien de laagdrempeligheid koos men voor het DNRT kampioenschap. Met als achterliggende gedachte een autocoureur toe te voegen aan de bestaande Almeerse sporters, werd een sponsorplan geschreven en er werd met succes aangeklopt bij het Almeerse bedrijfsleven.

Het Almeerse autocoureurplan was geboren. Davey behaalde vervolgens bij de Dutch Race Driver Academy in 1 dag zijn racelicentie. Ze stapten met het verhaal naar de plaatselijke media waar ze een luisterend oor vonden. Door de op handen zijnde crisis was het niet makkelijk, maar ze slaagden er toch in hun plan te realiseren. De eerste stappen in de autosport werden gezet in de Seat Endurance Cup, middels een Arrive & Drive concept bij SP Support.

Dit jaar debuteerde het team zoals gezegd in het BMW 325i E30 kampioenschap met uiteraard Davey als rijder. Een sterk veld met veel ervaren coureurs. Davey wist zich knap in het midden van het 40 auto`s tellende startveld te handhaven en eindigde als 19e in het kampioenschap. Tijdens de finale race van het seizoen wisten ze een wel heel bijzondere gastrijder te strikken. Niemand minder dan één van Nederlands grootste racelegenden Jan Lammers gaf tijdens de finalerace op Zandvoort acte de présence.

null
Hans Spelde verwoordde hun debuutjaar als volgt: “Tja en daar sta je dan met je eigen auto. Een hoop informatie op papier, maar geen ervaring in het runnen ervan. Voorheen werd dit gedaan door het Arrive & Drive concept. Ook was er door de late aanschaf van de E30 weinig tijd om echt te trainen. Je probeert afstellingen te zoeken met de informatie die je hebt, maar dan stuit je al gauw op slechte of verkeerde informatie die je is verstrekt. Al dan niet bewust. Doelstelling voor dit seizoen was er een leerjaar van te maken en zoveel mogelijk informatie te absorberen in de praktijk. Je waagt gewoon de sprong in het diepe, tussen een startveld van gemiddeld 40 tot 45 sterke en mindere sterke E30 equipes. Erg spannend, dat absoluut! Nu we aan het eind van het seizoen staan kan ik alleen maar zeggen dat we erg blij zijn deze stap te hebben genomen. Op één of andere manier was dit ons seizoen. Aan het begin sta je er als een konijn met hoefijzers tussen, maar gaandeweg leer je steeds meer. Je ontmoet veel mensen die zich bereid tonen je van goede informatie te voorzien en je wordt sneller. Als rijder leer je van de anderen hun kneepjes en gewoontes kennen en ga je jezelf meer en meer thuis voelen in het veld. We zijn er in het begin van het seizoen blanco ingestapt en er aan het eind met een geweldig pak persoonlijke racebagage uitgekomen”.

Over hoe het gastoptreden tot stand kwam: “Via Michel Bresser van sponsor Garage de Marken uit Almere, waren we in contact gekomen met Jan. Vervolgens een afspraak gemaakt en dan leer je de man echt kennen. Hij kwam na een telefoontje “gewoon even naar Zandvoort” om kennis te maken en te kijken wat we precies wilden. Op de vraag of hij een gastrace wilde rijden zei hij zonder aarzelen ja en verleende zonder probleem ook zijn medewerking aan een fotosessie voor het persbericht.

null
Het verloop van een bijzondere finalerace: “Het raceweekend begon spannend, helaas in de verkeerde zin des woord. Na een half rondje in de vrije training stopte de auto ermee. Na lang zoeken en de nodige hulp van concurrenten[!] was het probleem opgelost. Door gebrek aan tijd moest Jan de race van achteraan aanvangen. Dat maakte het racefeest er niet minder om. Hij werkte zich binnen 12 rondjes ‘met een halfopenstaande motorkap’ door het veld heen, zoals alleen een gelouterd coureur als Jan dat kan. Uitremmend en inhalend waar het eigenlijk niet kan, liet Jan een uitgelezen raceshow zien, onder flinke aanmoediging van onze gasten en sponsoren. Uiteindelijk wist hij als 12de over de finish te komen. Het was een dag om nooit te vergeten en een ultieme afsluiting van het seizoen. Davey nam het stuur over en maakte met de laatste race van de dag en het seizoen, het racefeest compleet. Enkele dagen na de gastrace gaf Jan in een mailtje aan dit soort dingen graag te doen. Het helpt hem herinneren aan zijn wortels in de autosport en aan hoe bevoorrecht hij is hetgeen hij momenteel doet, te mogen en kunnen doen. Het was voor ons een waar genot dit te mogen ervaren”.

MotorsportMedia maakte een prachtige video over Jan Lammers zijn optreden voor Daspe Racing en de finalerace op Zandvoort:



Mede dank aan Hans Spelde en Daspe Racing: www.dasperacing.nl

RaceXpress.nl wenst ze bij deze alle succes voor de toekomst!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS