DTM

BMW breidt uit naar acht DTM-bolides: Kansen Buurman, Coronel, Van der Zande?

Uitgegeven door Casper Bekking • 6 september 2012 17:38

De rentree van BMW in de DTM is niet onopgemerkt gebleven. Na de terugtrekking uit het F1-circus is de producent zich gaan concentreren op de toerwagens. De fabrikant uit München heeft inmiddels al twee DTM-overwinningen op zak en is regelmatig in staat vooraan mee te doen. Mercedes en Audi zijn gewaarschuwd want de komende jaren wil BMW niets minder dan de titels. Geen onrealistisch doel gezien de sterke line-up en het huidige prestatieniveau. Om in 2013 daadwerkelijk mee te strijden om het kampioenschap wordt het aantal bolides uitgebreid naar acht. Er zal veel getest worden om de nieuwe coureurs te bepalen maar de intrede van een Nederlander lijkt zeker niet uitgesloten. Zo zouden Yelmer Buurman, Tom Coronel en voormalig Mercedes-DTM-coureur Renger van der Zande kans maken.


“Meer dan zes auto's was gezien de uitgaven voor het DTM-project niet mogelijk. Het is echter duidelijk dat dit aantal een strategisch nadeel is”, aldus BMW's Motorsportbaas Jens Marquardt tegenover Motorsport Aktuell. “Ons eerste seizoen is een leerjaar. In het tweede jaar moeten we natuurlijk het doel hebben om voor de titel mee te doen. En wie serieus om het kampioenschap wil strijden moet op alle niveau's op ooghoogte zijn met de concurrentie. Daar hoort ook het aantal auto's bij.

“Ik denk dat de gelijke verdeling en de gelijke behandeling van alle betrokkenen zeer goed functioneert en tot successen geleid heeft. Daarom zie ik geen noodzaak om iets aan dit concept te veranderen. Er moet maximale efficiëntie en synergie zijn. We moeten bekijken met welke oplossing we dat het beste kunnen bereiken.” De conclusie lijkt dan ook helder: er komt een vierde BMW-team dat net als RMG, Schnitzer en RBM de beschikking krijgt over twee auto's. Volgens de krant zijn er een aantal kandidaten: Vita4One van Michael Bartels, dat momenteel met Yelmer Buurman in het FIA WK GT1 in actie komt. De Nederlander is dan ook direct een kandidaat om de overstap naar de DTM te maken. Een tweede optie is ROAL Motorsport van voormalig DTM-coureur Roberto Ravaglia, dat op dit moment met Tom Coronel in het WTCC rijdt. Gezien de goede band tussen de Italiaan en de Nederlander en de sterke prestaties van Coronel lijkt ook dat een optie. En de derde mogelijkheid is een volledig fabrieksteam met directe steun uit München.


Eén ding is in elk geval duidelijk: komend jaar komt BMW met meer auto's in actie waardoor er een hevige strijd om de vrije cockpits zal ontstaan. Aan het einde van het seizoen zal de fabrikant diverse testsessies gaan uitvoeren, met onder meer hun huidige ontwikkelingsrijder Marco Wittmann. Ook de Belg Maxime Martin en de Zwitser Fabio Leimer zijn reeds bevestigd voor een testmogelijkheid. Achter de schermen zullen ook diverse coureurs de kans krijgen hun snelheid te tonen zonder dat daar officiële meldingen van gedaan worden maar het belooft een interessante periode te worden.

RaceXpress.nl houdt de ontwikkelingen in de DTM nauwgezet in de gaten.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS