Formule 1

Hoe de problemen met de Pirelli F1-banden voorkomen hadden kunnen worden

Uitgegeven door Casper Bekking • 21 augustus 2012 16:10

De intrede van Pirelli heeft voor veel spektakel gezorgd, maar daarnaast is de kritiek hevig. Het window waarbinnen de banden werken is zeer beperkt en lastig te vinden met als resultaat zeer wisselvallige prestaties van de diverse teams. Heb je de banden onder controle dan sta je zomaar op het podium (zie Williams, Sauber). Lukt dat niet, dan spartel je in de middenmoot of nog verder naar achteren. Toch had dit alles eenvoudig voorkomen kunnen worden, zo gaf Pirelli Motorsportbaas Paul Hembery aan. De Italiaanse producent moet namelijk testen met een 'oude' F1-bolide uit 2010.


“Dezelfde banden onder een 2010-bolide zorgen voor een ander uitdagingniveau”, zo zei Hembery tegenover het Braziliaanse Totalrace. “De aerodynamische balans tussen de 2010-auto en de huidige bolides is fundamenteel anders. Dat is belangrijk want daardoor verandert de energie die in de banden gaat zitten en de relatieve temperatuur tussen voor en achter. We hadden deze karakteristieken van de 2012-banden dan ook niet verwacht want die konden we niet ontdekken met een 2010-bolide.”

Wel gaf hij aan door te gaan met het huidige testprogramma met de Renault-bolide: “Het is de enige manier om te testen. We willen natuurlijk niet met een twee jaar oude auto testen maar het was al een geweldige strijd om zelfs dat voor elkaar te krijgen. Alle teams moeten toestemming geven als we met een 2012-auto aan de gang willen maar dat zal niet gebeuren. Het duurde achttien maanden om consensus te bereiken over de 2010-spec. Ik kan niet eens een van de auto’s van vorig jaar gebruiken. Deze bolides veranderen van jaar tot jaar enorm en wat betreft de compounds van de banden hebben we het over zeer nauwkeurige parameters.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS