Karting • CIK-FIA

Verstappen switcht opnieuw van kartmerk: Exit Zanardi, oude liefde roest niet

Uitgegeven door Bas Kaligis • 15 augustus 2012 16:36

Max Verstappen zal de rest van het kartseizoen 2012 op een CRG kart met een TM motor rijden. Nadat Verstappen Junior het Europees kampioenschap nog op Intrepid moest rijden, volgde de bekendmaking van de overstap naar het team van Dino Chiesa met Zanardi kart. Na een moeizaam verlopen WSK heeft oud-F1-coureur Jos Verstappen eieren voor zijn geld gekozen. Met name met het oog op de naderende World Cup KZ2. In de 125cc schakelklassen is CRG zeer prominent aanwezig in de voorste gelederen getuige de prestaties van zijn maatje Jorrit Pex. "We gaan met het CRG team en TM motoren aan de slag", aldus Jos Verstappen op zijn website. "De eerste race op het nieuwe materiaal zal aankomend weekend in Hahn zijn, waar Max een ronde van de Deutsche Kart Meisterschaft rijdt. Meer wedstrijdervaring bleek namelijk een voorwaarde voor deelname aan de CIK-FIA KZ2 World Cup op 2 september, waar hij staat ingeschreven met CRG en TM.

Max Verstappen oude liefde roeast niet: CRG

"Het is niet ideaal als je halverwege het seizoen overstapt. Je moet dan eigenlijk opnieuw beginnen. Na de race in Zuera zag Dino Chiesa, de teambaas van Chiesa Corse, het wel aankomen dat we niet zouden blijven. Hij bleef er rustig onder", vervolgt Jos Verstappen. "Het zijn een paar vervelende weken geweest. Het staat even stil. Je moet weer van voren af aan beginnen en dat is gewoon niet fijn. We hopen het snel weer op orde te krijgen." Jos doelt op het vertrek bij Intrepid na de race in Brandon (Groot-Brittannië), de protestzaak die daarna bij de CIK-FIA liep, het regelen van een nieuw team en het uitvoeren van tests. Na Zuera kwam daar ook nog de overstap naar CRG bij. Een turbulente periode al met al.

In 2010 en 2011 was Max al fabrieksrijder voor CRG: "Zowel CRG als TM willen graag dat Max voor hen rijdt", legt Verstappen uit. "Dus zij gaan vol aan de slag voor hem. Ik heb zelf ook enkele zaken bedacht die ze nu bij TM aan het uitwerken zijn voor de KF2-motor. Daar werken we met zijn drieën aan. GFR, een specialistische motorfabrikant in Engeland, de TM fabriek en ikzelf. Wij drie werken samen en gaan vol aan de slag. Zo werk ik het liefst. Met z'n allen de schouders eronder en kijken hoe ver we kunnen komen."

Jos vervolgt: "Met CRG gaan we terug naar het voor ons oude bekende merk. Bovendien is de eigenaar Giancarlo Tinini een erg aardige kerel en hele stabiele factor. CRG is een mooi merk, absoluut."

Naast de vele wedstrijden in de KF2-klasse die Max dit jaar rijdt, maakt hij begin september een uitstapje naar de KZ2, een klasse met geschakelde motoren. "Op schakelkarts heeft Max nog niet veel ervaring. Hij wordt in de KZ2 echt in het diepe gegooid. Het is een zware klasse. We zijn vorige week al een dagje in Genk gaan testen op de CRG/TM en dat ging ontzettend goed."

Komend weekend kan Max dus ervaring opdoen tijdens het DKM weekend. Volgende week gaan de Verstappens drie dagen naar Sarno om daar te testen en daarna volgt op 2 september de CIK-FIA KZ2 World Cup.

"Ook in de KZ2 is Max snel, dat weet ik zeker", zegt Jos vol vertrouwen. "Maar ik ben benieuwd hoe de starts vanuit stilstand zullen gaan. Het wordt in Hahn een leuk weekend voor ons, spannend. Het is niet alleen een kwestie van hard gaan en snel zijn, maar je moet ook proberen een wedstrijd naar je hand te zetten. Dat moet Max nog allemaal gaan leren, maar dat kan hij beter nu doen dan volgend jaar. Het zal moeilijk zijn, maar ik weet zeker dat het qua snelheid goed komt. Daar ben ik van overtuigd."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS