Dakar

Dakar Team de Rooy is er klaar voor: "Het is een hele klus..."

Uitgegeven door Casper Bekking • 25 november 2011 16:37

Het Dakar Team de Rooy heeft de technische keuring in Le Havre goed doorstaan. De trucks van de kanshebber op de eindzege zijn opgeladen op het vrachtschip, dat het materieel naar Buenos Aires vervoert. Op 27 december zijn de wagens weer beschikbaar voor de equipes, waarna de laatste voorbereidingen op de monsterrit beginnen. Het door F1-sponsor Petronas gesteunde team kende een drukke dag in de Franse havenstad.


Eén dag voor de aanvoer van de voertuigen liepen er nog een tiental teamleden gespannen rond de trucks om de nodige onderdelen te controleren en de laatste testen uit te voeren. Gerard vertelt: “Het is een hele klus om het voltallige wagenpark 100% in orde te krijgen en aangezien we nu nog de middelen en mogelijkheden hebben wil ik daar volop gebruik van maken.” Met dit laatste heeft hij zeker een punt; op dinsdagmorgen 05:30 uur zou de karavaan van PETRONAS | Team de Rooy | IVECO hun aftocht houden naar de haven van Le Havre in Frankrijk maar na een onrustig nachtje doorwerken was het tegen 06:00 uur dat het laatste voertuig werd vrij gegeven om te vertrekken.

Ondertussen hadden twee vrachtwagentransporteurs van het internationale familiebedrijf uit Son reeds drie rallytrucks geladen en hun koers gezet richting de Belgische grens: “De auto van Miki Biasion heeft na de Oilibya Maroc 2011 rally nog een behoorlijke update gehad. Daarbij zijn er een aantal slijtageonderdelen vervangen en om die reden heb ik zijn auto nog even rustig op eigen as naar de haven gereden. Het is beter om een aantal kilometers te maken voordat we daadwerkelijk starten met Le Dakar 2012”, aldus Gerard. Het vijfde en laatste rallyvoertuig werd door Jo Adua vanuit Zuid-Frankrijk aangevoerd. Hij had zijn voertuig voor de laatste promotionele activiteiten reeds enige dagen geleden in Son afgehaald.

Na een rit van 570 kilometer kwam het voltallige team iets na de klok van 13:00 uur aan bij het Centre Roulier in Gonfreville L’ohrher, het logistieke centrum nabij de havenplaats Le Havre, waar het wachten begon. De rally- en servicevoertuigen hadden beiden een afzonderlijke hal. Team de Rooy stond om klokslag 15:00 uur op de agenda en tot ieders grote verbazing was het de Franse organisatie gelukt om exact op de afgesproken tijd te beginnen.


Toine van Oorschot was aanwezig in de hal bij de servicevoertuigen: “Bij de keuring van onze wagens in Europa wordt er vooral op aanwezigheid en installatie van de veiligheidsattributen gelet. Brandblussertjes controleren op de juiste stickers en inhoud, veiligheidshesjes tellen, gevarendriehoek uitvouwen en de ingebouwde “TRIPY” uitproberen. Helaas was deze in de nieuwe manschappenauto verkeerd om aangesloten dus daar moest onze monteur nog even aan de bak om een stroomdraad om te wisselen. Als laatste werden de organisatiestickers uitgereikt en konden we gaan plakken.”

Uiteindelijk reed om 17:30 uur het laatste voertuig van het team het Parc Fermé bij de haven op en keerde de rust weder terug. Wat restte waren een aantal saaie kilometers terug naar Nederland om na een laatste inspanning eindelijk te genieten van enige weken rust. Dat deze rust niet voor iedereen is weggelegd moge duidelijk zijn. Gerard de Rooy: “Morgenvroeg staat mijn agenda tot 10:00 uur leeg, maar daarna hebben we tot aan het vertrek eind december werkelijk alle dagen gevuld met zelfs de nodige trips naar het buitenland.” Het leven van een zakenman gaat niet altijd over rozen, zo blijkt…

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS