Autosport Internationiaal Singleseaters • NEC Formule Renault 2.0

Robin Frijns imponeert met drie podiums in Hockenheim: "Je ziet dat we heel snel zijn"

Uitgegeven door Jordy Stuivenberg • 11 april 2011 19:26

HOCKENHEIM – Robin Frijns heeft op het circuit van Hockenheim laten zien dat hij dit jaar een van de grootste kanshebbers is voor de Eurocup Formule Renault 2.0L-titel. De snelle Nederlander eindigde bij alle drie de races in Duitsland op het podium. Toch hoopte Frijns terugkijkend op het weekend op meer. “Slecht ging het niet, maar ik ben niet echt tevreden.”

Robin Frijns sterk debuut in Formule Renault 2L

Robin Frijns; Formule BMW-kampioen van 2010 debuteert dit seizoen in de Formule Renault 2.0L, net als zijn team; Kaufmann Racing. Het raceteam onder de bezielende leiding van Josef Kaufmann was jarenlang met succes actief in de Formule BMW. Toen die klasse vorig jaar ophield te bestaan koos de Duitse teambaas voor de Formule Renault. Terwijl de BMW geen geheimen meer had voor Kaufmann, heeft de Renault dat nog wel. Met dat in ogenschouw is er nog het nodige testwerk te verrichten. En dat bleek ook dit weekend, waar de crew weer meer ervaring opdeed met de bolide. Aan Frijns was het de taak om de auto aan de finish te brengen en het liefst op het podium.

“Mijn start van de eerste race was redelijk goed”, blikte Frijns terug. “Ik heb me rustig gehouden en na de safety-car ben ik gas gaan geven. Door een foutje kon ik Carlos Sainz inhalen, maar door problemen met de motor kwam ik raceleider Kvyat niet meer voorbij.”

Robin Frijns snel onderweg

Ook de tweede race bracht een mooi resultaat, al waren er opnieuw wat probleempjes. “Ik hoorde van het team dat mijn motorkap loszat. Dat is niet ideaal op het rechte stuk. Ik heb het zelf niet gemerkt, want ik was teveel bezig met de jongens voor mij. Kvyat hield de deur dicht en ik kwam er niet voorbij. Ik heb het twee keer geprobeerd. De eerste keer ging het net niet, maar de bocht erna zette ik ‘m ernaast. Maar hij stuurde gewoon in, dus toen hebben we elkaar geraakt. Dat is niet mijn fout. Als ik ernaast zit en hij stuurt in, dan kan ik daar niets aan doen. Daar is Sainz ons voorbij gegaan. Daarna had ik zowel voor als achter me een groot gat en heb ik de wedstrijd uitgereden.”

Frijns moest de derde race vanaf de vijfde plek starten als gevolg van de reversed-grid van de uitslag van race 1. Toch leek hij al na twee bochten op te kunnen gaan voor een overwinning. “Ik haalde Vandoorne in op het rechte stuk, maar bij de hairpin kwam Joni Wiman ons voorbij vliegen. Ik moest helemaal naar de buitenkant en zag vier of vijf man voorbij gaan. Kon ik weer opnieuw beginnen. Ik ben nog wel teruggereden naar P3.”

“Slecht ging het niet, maar ik ben nog niet echt tevreden. De laatste vijf ronden ging het heel goed. We zaten er zeker bij en waren de snelste op de baan. Maarja, als je zesde ligt in de tweede ronde ga je niet meer winnen. Na de start had ik wel het gevoel dat me dat kon lukken.”

“We weten in ieder geval dat de problemen met de motor zijn opgelost. Dus dat is goed voor het vertrouwen. We hebben hier verschillende dingen geprobeerd, maar eigenlijk zaten we er al vanaf het begin goed bij. Je ziet toch wel dat we heel snel zijn. We hebben veel geleerd, ook over de banden. Al die ervaringen nemen we mee naar Motorland Aragon voor de eerste Euro Cup race. Dat weten we nu in ieder geval.”

De volgende race in de agenda van Robin Frijns is de race op Motorland Aragon in Spanje, waar de eerste meeting van de Formule Renault EuroCup 2.0l op het programma staat.

Robin Frijns wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door:

Frijns Industrial Group

WHS International

Bezoek de website eens van Robin Frijns

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS