Autosport NL • Seat Cupra Cup

Verslag Shell Helix Seat Supra Cup: Mooie gevechten om zege

Uitgegeven door Bas Kaligis • 18 april 2006 19:42

Podium race maandag


Paaszeges voor Equipe Verschuur/Van der Sloot en Equipe Morien/Duivenvoorde!

Met de start van de Shell Helix SEAT Cupra Cup is het nieuwe autosportjaar écht losgebarsten. De dames Sandra van der Sloot en Sheila Verschuur wonnen afgelopen zaterdag de seizoensopener op het circuit van Zandvoort in een spannende twee uursrace, terwijl Ronald Morien voor het team van Match Racing op Paasmaandag op de hoogste podiumtrede mocht plaatsnemen.

De Shell Helix SEAT Cupra Cup is alweer voor de derde keer in successie het nieuwe autosportseizoen begonnen. De populaire cup is momenteel dé springplank voor een jong en opkomend talent! De inzet van identieke wagens, motoren, banden en brandstof voor alle deelnemers, garandeert dus dat in dit kampioenschap juist de coureur de bepalende factor is voor succes! Het volgende raceweekend van de Shell Helix SEAT Cupra Cup vindt plaats op het TT Circuit van Assen, waar men op 13 en 14 mei zal deelnemen aan de Dutch Power Pack Festival!

RACE 01: VAN DER SLOOT/VERSCHUUR WINT EERSTE TWEE UURSRACE!

KWALIFICATIE
In de enige kwalificatiesessie van slechts twintig minuten rijden totaal 12 equipes op het 4,307 kilometer lange circuit van Zandvoort. De kampioenen van verleden jaar Ronald Morien en Ferry Duivenvoorde komen hierbij als snelste uit de bus door een tijd van 2:08.500 te klokken. De equipe uit de Match Racing renstal pakt met nog geen twee tienden van een seconde verschil de eerste pole-position in de Shell Helix SEAT Cupra Cup van het nieuwe seizoen. Pim Hoekzema en René Oudshoorn leggen beslag op de tweede stek (2:08.681) en nestelen zich voor de twee uur durende race van zaterdagmiddag op de eerste start rij naast equipe Morien/Duivenvoorde. Sandra van der Sloot en Sheila Verschuur van de Racing Team Koninklijke Landmacht (RTKL) laten de derde tijd noteren en blijven daarmee de teamgenoten Duits/Sarink voor. Equipe Van de Vendel/Heuser pakken de vijfde tijd.

Wanneer de lichten op zaterdagmiddag voor de eerste keer zijn gedoofd komt polesitter Ronald Morien niet goed uit de startblokken. Pim Hoekzema die zich als tweede heeft gekwalificeerd weet de inwoner uit Wieuwerd voor het ingaan van de Tarzanbocht in een rechtstreeks duel knap te passeren en voert prompt het deelnemersveld aan. Sheila Verschuur verliest in de eerste ronde tijdelijk haar positie aan Sarink, maar weet de debutant in de Hugenholtz te passeren. Samen met Morien en de 19-jarige Verschuur neemt het drietal snel afstand van de rest. Ondertussen wordt er in het middenveld flinke gevechten geleverd door Raymond Koster, Kees van de Vendel en Stéphan Vermeulen voor de vijfde plaats.

De eerstgenoemde moet echter na een kwartier het strijdtoneel tijdelijk verlaten nadat hij een tik heeft gekregen van de legergekleurde SEAT van Sarink in de Audi S-bocht en zoekt met een aangelopen linkervoorwiel de pitstraat op. De leider in de wedstrijd, Hoekzema, gaat na veertig minuten als eerste naar binnen voor een geplande pitstop. De rijder met wagennummer 22 geeft het stoeltje over aan René Oudshoorn, waardoor men de leidende positie moet overgeven aan Morien. Oudshoorn komt vlak achter Team Dekker weer de baan op. Nog geen ronde maakt Morien plaats voor zijn teamgenoot Ferry Duivenvoorde, waardoor Sheila Verschuur voor de eerste keer de leiding neemt tijdens de twee uurs race.

Wanneer alle teams de gebruikelijke rijderwissels hebben toegepast, pakt equipe Willebrand/Vermeulen na 27 rondjes op het duinencircuit brutaal de leiding en worden gevolgd door gebroeders Dekker en equipe Duits/Sarink. De wedstrijd neemt in ronde 35 een allesbeslissende wending aan. Wanneer de leider in de wedstrijd Oudshoorn in Scheivlak een lekke band krijgt, neemt Sandra van der Sloot de eerste plaats over. De inwoonster uit het Noord Hollandse Valkenburg ziet haar voorsprong gestaag groeien, nadat de nummers één en twee van de kwalificatie, equipe Morien/Duivenvoorde en Hoekzema/Oudshoorn (klapband) nog een keer een pitstop moeten maken. Met een voorsprong van maar liefst 40 seconden pakt Van der Sloot de eerste overwinning voor RTKL! De indrukwekkende inhaalrace van Mark Kroes wordt beloond met een tweede plaats, terwijl Garagist Arie Dekker na 55 ronden verrassend beslag legt op de derde plaats!

Sheila Verschuur (RTKL):
“Ondanks mijn mindere start heb ik me gedurende de race snel weten op te werken. Onze strategie was om zolang mogelijk door te rijden en dat pakte erg goed uit. Ik vergrote mijn voorsprong op de rest en kon hierdoor makkelijk het stuurtje overdragen aan Sandra die het voor ons uitstekend heeft afgemaakt!”

Sandra van der Sloot (RTKL):
”Ik heb leuke duels uitgevochten met Ferry Duivenvoorde en we raakten elkaar volgens mij nog in de Renault-bocht. Doordat René Oudshoorn met een lekke band terugviel klom ik vervolgens op naar de eerste plek en bouwde mijn voorsprong verder uit. Via de intercom kreeg ik van mijn team te horen dat ik rustiger aan kon doen waardoor ik nog concentratieproblemen kreeg om mijn voorsprong te behouden. Uiteindelijk pakten we verdiend de eerste overwinning van het nieuwe seizoen!”

Ger van den Brink (Match Racing):
”Ik had een prima start en vocht continu met de andere rijders uit het middenveld in een treintje leuke duels uit. Doordat Van de Vendel in de Tarzanbocht nog in de grindbak terecht kwam, zocht ik als zesde de pitstraat op.”

Mark Kroes (Match Racing):
”In het begin werd ik nog ingehaald door Dekker en Heuser en viel tijdelijk terug naar de achtste plaats. Daarna begon ik aan een echte inhaalrace. In mijn achterhoofd wist dat de race nog niet gestreden was en reed niet geforceerd nette lijnen en zette constante rondetijden neer. Door het wegvallen van enkele topfavorieten door lekke banden en lege brandstoftanks bleef ik klimmen en legde verrassend beslag op de tweede plaats!”

Hans Dekker (Dekker Racing):
”Ik verloor een positie bij de start en ging als negende de Tarzanbocht in. Daarna won ik gedurende de race enkele posities en ging als vijfde samen met equipe Vermeulen/Willebrands naar binnen voor een geplande pitstop.”

Arie Dekker (Dekker Racing):
”Ik moest in het begin nog even in het ritme komen en behield lang de vijfde plaats vast. Doordat Schilperoort en Oudshoorn enkele ronden voor het einde wegvielen klommen we alsnog op naar een prachtige derde plaats!”

RACE 02: REGEREND KAMPIOENEN MORIEN/DUIVENVOORDE WINNEN 2E RACE!

Hele veld veilig door de Tarzan bocht


Doordat de uitslag van de eerste manche bepalend is voor de startopstelling voor de afsluitende race vertrekt Sheila Verschuur op maandagmiddag vanaf poleposition. Van den Brink weet bij de start met zijn knalgele SEAT echter de eerste plaats van Verschuur over te nemen. Hans Dekker behoudt de derde plaats terwijl Ronald Morien oprukt van de vijfde naar de vierde positie. Ook Marcel Duits kent een goede start. De inwoner uit het Gelderse Wekerom pakt in één adem drie rijders en gaat als vijfde de Tarzanbocht in. De als twaalfde en laatst gestarte Oudshoorn maakt de meeste posities goed. De rijder met startnummer 22 klimt zelfs op naar een tijdelijke vijfde plaats!

Terwijl Van den Brink de race leidt passeert Morien Sheila Verschuur aan de binnenkant van de Tarzanbocht voor de tweede plaats. Ook Marcel Duits weet de jonge dame uit Nijmegen niet veel later in een rechtstreeks duel af te troeven. Morien pakt Van den Brink in de zesde ronde en voert voor de eerste keer het veld aan. Duits probeert Van den Brink ook te passeren, maar de rijder van Match Racing houdt de deur goed dicht. Morien loopt vervolgens verder weg van het deelnemersveld, terwijl de nummer 2 Van den Brink hevig in de gevecht is met Verschuur en Duits. In ronde 09 passeert Verschuur Van den Brink terwijl Duits en Bakker respectievelijk de vierde en vijfde plaats innemen. Nog geen twee ronden later weet Duits in de Audi S bocht Van den Brink alsnog te passeren en klimt op naar de derde stek.

Strijd om podium


De positie van Morien komt gedurende de resterende rondjes niet meer in gevaar en gaat na 12 ronden als eerste onder de zwart-wit geblokte finishvlag door. Hij pakt met dit resultaat alweer zijn elfde overwinning uit zijn carrière in de Shell Helix SEAT Cupra Cup! De tweede en derde plaatsen worden in beslag genomen door Sheila Verschuur en Marcel Duits. Dat de rijders uit de Shell Helix SEAT Cupra Cup aan elkaar zijn gewaagd, blijkt wel dat de eerste 10 rijders binnen zeven seconden zijn gefinisht.

Ronald Morien (Match Racing):
“In het begin wist ik me snel op te werken van de vijfde naar de vierde plaats en had ik zichtbaar last van overstuur. Dat verdween gelukkig na 1 rondje en won ik het duel met Dekker voor P4 in de Marlboro-bocht. In de zesde ronde pakte ik Verschuur en Van den Brink en klom op naar de eerste positie. Ik ben daarna verder uitgelopen op de rest en won mijn eerste race van het seizoen.”

Sheila Verschuur (RTKL):
“Mijn start was niet super. Ik verloor direct mijn eerste positie aan Van den Brink. Later verloor ik nog een positie aan Morien die mij binnendoor in de Tarzanbocht passeerde. Daarna pakte ik Van den Brink en werd als tweede afgevlagd. Ik wil de gehele crew van RTKL bijzonder bedanken want we hebben dit weekend als team veel punten gepakt in het kampioenschap!”

Marcel Duits (RTKL):
“In het begin van de race maakte ik veel posities goed en kwam als vijfde door. Ondanks dat mijn remmen niet helemaal top waren ging ik in een alles-of-niets-actie langs Van den Brink en pakte de derde plaats. Dit is voor het team en voor mij het maximale resultaat!”

Uitslag race 1 Shell Helix SEAT Cupra Cup,
Paasraces, Circuit Park Zandvoort, 15 april 2006
01. Equipe Verschuur – Van der Sloot, 55 ronden 2.01.09.960
02. Equipe Van den Brink – Kroes, + 40.447
03. Equipe Dekker – Dekker, + 46.936
04. Equipe Van Leliveld – Bakker, + 1.02.822
05. Equipe Morien – Duivenvoorde, + 1.04.996
06. Equipe Willebrand – Vermeulen, + 1.23.880
07. Equipe Van de Vendel – Heuser, + 2.21.791
08. Equipe Duits – Sarink, + 01 ronde
09. Equipe Dekker – Van der Heijde, + 01 ronde
10. Equipe Van Raamsdonk – Wigger, + 01 ronde

Uitslag race 2 Shell Helix SEAT Cupra Cup,
Paasraces, Circuit Park Zandvoort, 17 april 2006
01. Ronald Morien, 12 ronden, 26:07.424
02. Sheila Verschuur, + 01.837
03. Marcel Duits, + 02.790
04. Ger van den Brink, + 03.202
05. Matthijs Bakker, + 03.654
06. Hans Dekker, + 05.608
07. Robert Heuser, + 05.903
08. Stephan Vermeulen, + 06.485
09. Rene Oudshoorn, + 06.613
10. Raymond Koster, + 07.219

Stand Shell Helix SEAT Cupra Cup na 02 races:
01. RKTL 1, (Equipe Verschuur – Van der Sloot), 58 Punten
02. Match Racing 3, (Equipe Van den Brink – Kroes), 47 Punten
03. Match Racing 1, (Equipe Morien – Duivenvoorde), 46 Punten
04. Dekker Racing, (Equipe Dekker – Dekker), 40 Punten
05. Match Racing 2, (Equipe Van Leliveld – Bakker), 37 Punten
06. RKTL 2, (Equipe Duits – Sarink), 33 Punten
07. Teamwork 3, (Equipe Heuser – Van de Vendel), 29 Punten
08. Team Dekker, (Equipe Dekker – Van de Heijde), 46 Punten
09. Hamspeed, (Equipe Van Raamsdonk – Wigger), 20 Punten
10. Teamwork 2, (Equipe Hoekzema – Oudshoorn), 19 Punten
11. Teamwork 1, (Equipe Koster – Schilperoort), 19 Punten

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS