Autosport Internationiaal Singleseaters • Indy Car

Alex Palou wint spectaculaire Detroit Grand Prix, Van Kalmhout blijft haken op P18

Uitgegeven door Frank Korsel • 5 juni 2023 08:11

Alex Palou, winnaar van de NTT P1 Award, gebruikte zijn soepele rijstijl om te triomferen op een van de meest uitdagende circuits in de NTT INDYCAR SERIES. Hij won de Chevrolet Detroit Grand Prix presented by Lear, op de straten van Detroit. De Spaanse coureur Palou behield de leiding tijdens twee late herstarts in de No. 10 Ridgeline Lubricants Honda van Chip Ganassi Racing en versloeg Will Power in de No. 12 Verizon Team Penske Chevrolet met een voorsprong van 1.1843 seconden. Rinus van Kalmthout eindigde op de achttiende positie, nadat hij in de eindfase contact maakte met een concurrent.

indyCar Series Rinus Veekay

Dit was de zesde overwinning in de carrière van kampioen Palou in het seizoen 2021 en zijn tweede overwinning in de laatste drie races van dit seizoen, nadat hij ook de GMR Grand Prix op 13 mei had gewonnen op het wegcircuit van de Indianapolis Motor Speedway.

Felix Rosenqvist eindigde als derde, zijn beste prestatie van het seizoen, in de No. 6 onsemi Arrow McLaren Chevrolet. Hij haalde zijn teamgenoot Alexander Rossi in tijdens een spannend duel in de laatste ronden op het negen bochten tellende, 1,7 mijl lange tijdelijke stratencircuit.

Alex Palou

Zesvoudig kampioen Scott Dixon eindigde als vierde in de No. 9 PNC Bank Chip Ganassi Racing Honda, waardoor twee auto's van CGR in de top vier eindigden. Rossi sloot de top vijf af in de No. 7 NTT DATA Arrow McLaren Chevrolet.

Palou leidde vanaf het begin van de race gedurende 100 ronden onder een stralende zon. Hij vergrootte zijn voorsprong tot 9,1 seconden in ronde 21 nadat hij was gestart op de Firestone alternatieve banden, die een zachtere samenstelling hebben en meer grip bieden, maar minder duurzaam zijn. Power startte als zevende op de Firestone primaire banden en gebruikte de langere levensduur van die banden om Palou's voorsprong terug te brengen tot 1,5 seconden in ronde 29.

Nadat Power weer deelnam aan de race na zijn pitstop, bouwde Palou geleidelijk zijn voorsprong uit tot vier seconden. Maar dat gat verdween in ronde 43 toen Pato O'Ward crashte in bocht 9 in de No. 5 Arrow McLaren Chevrolet.

Palou weerstond de druk van Power bij de herstart in ronde 49, maar de gele vlag werd getoond tijdens de eerste ronde na de herstart toen rookie Sting Ray Robb diep in het uitloopgebied dook in bocht 3 in de No. 51 biohaven Honda.

De daaropvolgende herstart in ronde 56 was zo ongeveer het enige punt van zorg voor Palou gedurende de hele dag. Power dook onder Palou door in bocht 3 bij de haarspeldbocht aan het einde van het lange rechte stuk. De auto van Palou leek even te haperen bij het uitkomen van die bocht, blijkbaar vanwege een probleem dat hem dwong om tijdelijk over te schakelen naar de nood elektronica-modus op het stuur voordat de normale werking werd hersteld.

Huidig tweevoudig kampioen Power had twee ronden na die herstart een voorsprong van 2,8 seconden op Palou. Maar Palou herstelde zich, richtte zich op de weg vooruit en dook onder Power door in bocht 3 in ronde 65 om de leiding te heroveren.

Romain Grosjean

Na de laatste pitstops van het veld had Palou een voorsprong van bijna vijf seconden toen Romain Grosjean crashte in bocht 4 in de No. 28 DHL Honda in ronde 82, wat een nieuwe neutralisatie tot gevolg had. Palou weerstond de druk van Power bij die herstart in ronde 87, opnieuw bij de herstart in ronde 91 nadat David Malukas crashte in de No. 18 HMD Trucking Honda tijdens de vorige herstart, en nogmaals bij een laatste herstart in ronde 96 nadat de auto's van Santino Ferrucci in de No. 14 Sexton Properties/AJ Foyt Racing Chevrolet en Robb diep in het uitloopgebied gingen tijdens een duel om positie.

Er was veel fysiek rijden en contact in de laatste vijf ronden, inclusief Dixon die tegen de auto van Power aanreed bij de laatste herstart en levendige, agressieve positiewisselingen door de Arrow McLaren-teamgenoten Rosenqvist en Rossi. Palou steeg boven de chaos uit en reed onbedreigd naar de overwinning, waarbij hij 74 van de 100 ronden aan de leiding reed.

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS