Formule 1

Een nieuw hoofdstuk van een bizarre super sportwagen: Bizzarrini "Giotto + FOTO'S

Uitgegeven door Deni Volkers • 5 februari 2023 17:30

Het merk Bizzarrini, dat begin 2022 opnieuw aan de wereld werd voorgesteld met de 5300 GT Corsa Revival, heeft zijn eerste volledig nieuwe auto onthuld, de Giotto. Vernoemd naar de oprichter van het bedrijf, Giotto Bizzarrini, is het een supersportwagen in beperkte oplage die gericht is op het leveren van Italiaans design, uitzonderlijke luxe en een ultieme toewijding aan rijplezier. Een puristische keuze, authentiek en ongelooflijk zeldzaam.

Bizzarrini Giotto

Met de Giotto wordt een partnerschap dat 60 jaar geleden werd aangegaan nieuw leven ingeblazen, waarbij Giorgetto Giugiaro samen met zijn zoon Fabrizio het ontwerp maakt. Een jonge Giugiaro werkte bij Bertone mee aan het ontwerp van de Bizzarrini 5300 GT, dus natuurlijk was er geen beter gekwalificeerde persoon om de designtaal van het eerste volledig nieuwe Bizzarrini model te bepalen. De op maat gemaakte carrosserie van koolstofvezel is op complexe wijze vormgegeven om de geesten van de ontwerper, ingenieur en bestuurder met elkaar te verbinden.

De klassieke lage supercar proporties zijn naadloos gecombineerd met kernelementen van Bizzarrini's kenmerkende design DNA. De prominente dubbele ventilatieopeningen op de motorkap van de originele Bizzarrini's zijn voor de Giotto geëvolueerd tot een nieuw visueel karakter aan de voorzijde, met ultra-slanke LED-koplampen. Omdat ze in het midden van de motorkap eindigen, herbergen ze een prominent in het midden aangebrachte Bizzarrini badge, net als op de 5300 GT.

In profiel wordt de Giotto gekenmerkt door een heruitvoering van de driehoekige B-stijl van de 5300GT en een achterruit die zo ver om de achterkant heen loopt dat hij bijna lijkt over te lopen in de wielkasten. De Giotto heeft een achter-middenmotor, in plaats van een voor-middenmotor zoals de 5300 GT, en de predatorische voorwaartse houding is een visuele weergave van kracht die van achteren komt en de macht van de motor overbrengt. De staart loopt taps toe en buigt sierlijk af, waardoor een aerodynamische druppelvorm ontstaat.

Bizzarrini Giotto

Giorgetto Giugiaro zei: "De kans krijgen om een volledig nieuwe auto van Bizzarrini te ontwerpen is een voorrecht. Onze twee namen zijn verenigd in bijna zes decennia geschiedenis en een reeks inmiddels iconische ontwerpen. Met de Giotto eren we het verleden, maar richten we ons volledig op de toekomst. Met een doelgericht ontwerp en actieve aerodynamische technologieën hebben we iets gecreëerd dat zowel herkenbaar Bizzarrini is als volledig relevant voor een geheel nieuw tijdperk van dit gekoesterde Italiaanse merk."

Bizzarrini Giotto

Giotto Bizzarrini staat bekend als een geniaal ingenieur en testrijder die aanvankelijk naam maakte als controleur van de ontwikkeling van experimentele, sport- en GT-auto's bij Ferrari. Hij speelde een sleutelrol in de ontwikkeling van de iconische Ferrari 250 GTO en ontwikkelde later de geavanceerde aerodynamica voor de legendarische op de Ferrari 250 gebaseerde 'broodwagen'.

Hij werd ook geprezen voor zijn werk aan de beroemde Lamborghini V12-motor, die voor het eerst werd gebruikt in Lamborghini's debuutmodel, de 350 GT. Bizzarrini's V12-motor bleek zo'n overtuigend ontwerp dat aspecten van deze krachtbron tot 2010 door Lamborghini werden gebruikt.

In de Giotto zijn de zeldzame vaardigheden van de oprichter van Bizzarrini bepalend voor het karakter van de auto.

Volledige technische details zullen later dit jaar worden onthuld, aangezien Bizzarrini opnieuw naar zijn erfenis zal kijken voor aandrijflijnopties. Bizzarrini's werk aan de Lamborghini V12 biedt inspiratie, met een exclusieve V12-motor met natuurlijke aanzuiging in het vooruitzicht. Deze is ontworpen om te voldoen aan Bizzarrini-specifieke prestaties, rijeigenschappen, emissienormen en emotionele doelstellingen en zal worden gekoppeld aan een achttraps transmissie met dubbele koppeling. De ontwikkeling van de aandrijflijn en alle technische aspecten van de Giotto staan onder toezicht van de onlangs benoemde Bizzarrini, CTO, Chris Porritt, die leiding heeft gegeven aan engineeringafdelingen bij Aston Martin, Tesla en Rimac.

Chris Porritt, Bizzarrini CTO, zei: "We hebben een zeer duidelijke visie voor de Giotto, uiteindelijk gedefinieerd door hoe het een bestuurder laat voelen. Bizzarrini is een merk dat is gebouwd op genialiteit en passie, opgericht door een polymaat met talenten van wereldklasse als ontwerper, ingenieur en testrijder. Wij herscheppen nu heel bewust en authentiek Giotto's visie, en kiezen er niet voor om acceleratietijden of ronderecords na te jagen, maar om een auto te ontwikkelen die die ervaren bestuurders aanspreekt die op zoek zijn naar puurheid, authenticiteit en zeldzaamheid. Dit is vocaal en emotioneel, het is mechanisch en tastbaar. Maar hij is ook ongelooflijk praktisch en luxueus, met de persoonlijkheid en emotie van een op maat gemaakt Italiaans merk."

Bizzarrini Giotto

Een van Giotto Bizzarrini's meest waardevolle talenten was zijn vermogen om de grenzen van de hedendaagse techniek te verleggen. De 5300 GT maakte uitgebreid gebruik van het sterkste lichtgewicht materiaal van zijn tijd, de Giotto zal eveneens gebruik maken van de lichtste, sterkste en meest geschikte materialen die beschikbaar zijn voor zijn makers. Naast de doelgerichte koolstofvezel carrosserie zal de Giotto gebaseerd zijn op een composiet carrosseriestructuur - ontworpen om aan de wereldwijde veiligheidsnormen te voldoen of deze te overtreffen, met behulp van technologieën en productieprocessen die in de topklasse van de autosport zijn ontwikkeld.

Het testen van de Giotto begint in 2024 en verdere technische details worden in de loop van 2023 bekendgemaakt. De onthulling komt op een moment van enorme dynamiek bij Bizzarrini. Naast de benoeming van Chris Porritt als CTO is Julian Jenkins aangesteld als CCO, verantwoordelijk voor de commerciële en operationele aspecten van het bedrijf. Net als Chris brengt Julian meer dan 30 jaar auto-ervaring mee, waaronder leidinggevende functies bij Porsche, Bentley, Aston Martin en recentelijk Rolls-Royce Motor Cars. Zowel Julian als Chris zullen rapporteren aan Ian Fenton, die onlangs is toegetreden als CEO. Ian heeft ook meer dan 30 jaar ervaring in de automobielindustrie, waaronder leidinggevende of directeursfuncties bij Ford of Europe, Ford Motor China, Jaguar Land Rover, Aston Martin Lagonda en Aston Martin Works.

Ian Fenton, CEO van Bizzarrini, zei: "Terwijl we de 24 exemplaren van de 5300 GT Corsa Revival blijven leveren aan klanten over de hele wereld, richten we ons nu op de ontwikkeling van de Giotto. Voorgesteld als een auto voor kenners, exclusief zeldzaam, gebouwd voor puur genot en luxe."

"De 5300 GT Corsa Revival was een kennismaking met de wereld van het genie van Bizzarrini, maar de Giotto is het middelpunt van onze toekomst als exclusieve supercarfabrikant. Hij vormt het hart van een tienjarenstrategie die extra varianten en meer Revival-modellen van Bizzarrini zal opleveren en tegelijkertijd deze historische en gerespecteerde naam stevig tussen de allerbeste performance-merken ter wereld zal plaatsen."

Bizzarrini Giotto<br />
<br />
<iframe width=

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS