Formule 1

Jenson Button begonnen met het nieuwe project: “Uiteraard gaat dat in de avonduren gebeuren”.

Uitgegeven door Wim Boekel • 4 februari 2023 05:02

De NASCAR waarmee Jenson Button tijdens de 24 uur van Le Mans zal racen, wordt volop onderworpen aan een test. De Next Gen Chevrolet Camero ZL1 van Hendrick Motorsports richt zich nu op de endurance kant om klaar ten zijn voor de lange uitputtingsslag. Het team was daarom in Florida op het circuit van Daytona begonnen met een tweedaagse test. Tijdens deze test moest Jenson Button zich de auto zijn eigen maken, waarmee hij samen met Jimmie Johnson en Mike Rockenfeller gaat rijden. Daarna wilde het team de nieuwe koplampen van de auto in de invallende duisternis testen.

Jenson Button

“Het doel is om rond de twaalf uur non-stop te rijden”, aldus programmamanager Chad Knaus tegenover het Amerikaanse Motorsport. “Uiteraard gaat dat in de avonduren gebeuren, dus we zijn benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Dit is de eerste keer sinds zoveel jaar dat ze koplampen in de auto van een NASCAR gaan zetten. We hebben hieraan gewerkt in de garage. We hebben voorlopige testen gedaan en we hebben er een goed gevoel over. Vanuit een algemeen standpunt, hebben we het gevoel dat we er behoorlijk dichtbij zitten (bij het tempo van de concurrentie, red.) met deze auto. Je moet op een gegeven moment een streep trekken. Dan gaan we aan het einde van de maand naar Sebring en het doel is om 18-24 uur achter elkaar te rijden op Sebring. Als je dat kunt op Sebring, dan zit je er aardig dicht bij. In Sebring gaan we rijden met een paar andere klassen op de baan, dus het gaat voor ons belangrijk zijn om auto's veilig te passeren en zelf ook gepasseerd te worden."

Knaus zegt tevreden te zijn met de testdagen die ze hebben gehad op Sebring en de Virginia International Raceway en Sebring. “Het is ongelooflijk, bijna 2000 mijl aan testen gedaan”, vervolgt de programmamanager. “We hebben een dag regen gehad bij elke test die we gedaan hebben, je had daar geen script voor kunnen maken. Vanuit mijn NASCAR-wereld zou dat akelig zijn, toch? Eerlijk gezegd, voor circuit racen en wat je probeert te doen, hadden onze partners bij Goodyear een grote kans om te zien wat de auto doet en niet doet in nat weer. We werken aan de ruitenwissers, we werken aan de remmen, dus testen is echt fantastisch gegaan.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS