Formule 1

Komt Ford naar de Formule 1? "Het is hetzelfde als met de andere klassen die er zijn"

Uitgegeven door Wim Boekel • 28 januari 2023 09:01

De Formule 1 is volop in beweging. Aan de ene kant is er de enorme groei aan Grands Prix in de Verenigde Staten van Amerika en anderzijds trekken de nieuwe motorenreglementen voor 2026 de aandacht van diverse autofabrikanten. Zo heeft Audi haar intrede in de koningsklasse van de autosport al bekend gemaakt, maar er zitten meer partijen aan tafel met de FIA die interesse om in te stappen. Zo wordt Ford inmiddels al in verband gebracht met Red Bull. De autofabrikant zou zomaar de naamgever kunnen worden van de motor die ontwikkeld wordt door Red Bull Powertrains. Ford Performance-directeur Mark Rushbrook bevestigt nadat ze na 2004 vertrokken, er nu overwogen moet worden om terug te keren.

Ford_F1_Sean_Bull_Design_on_Twitter
Keert Ford terug in de Formule 1? (Afbeelding Sean Bull Design op Twitter)

"De Formule 1 is zeker sterk en groeit, zowel in de Verenigde Staten als wereldwijd”, zegt Rushbrook tegen het Amerikaanse Motorsport. "Wat ze goed hebben gedaan is het creëren van geweldige races en een geweldige competitie. Het is nog steeds de top, maar ze hebben een nieuw publiek kunnen bereiken met zaken als Drive to Survive. Als bedrijf gaan we racen voor de innovatie, technologieoverdracht, de leermogelijkheid, maar ook om marketingredenen. Er is absoluut een verschuiving en het vereist zeker de overweging.”

Wanneer de Amerikaan geconfronteerd wordt met de geruchten omtrent een toetreding in de Formule 1, zegt hij niet in te gaan op speculaties. "We geven geen commentaar op speculaties, maar het is hetzelfde met al die klassen die er zijn”, vervolgt de motorsport directeur van het automerk. "Het is onze verantwoordelijkheid om ze te bestuderen en te begrijpen, en dan te beslissen of het zinvol is of niet." In 2026 wordt er ook een grote stap gemaakt met duurzame brandstoffen. Voor een automerk als Audi een belangrijke reden om met Sauber in zee te gaan. Rushbrook benadrukt dat het van grote waarde is dat sommige kampioenschappen geen haast hebben om naar volledig elektrisch te gaan.

"Duurzame brandstof is zeker iets waarin we geïnteresseerd zijn, maar dat doen we al in andere klassen", legt de directeur uit. "Het WRC heeft het, vanaf vorig jaar, en dat is een groot deel van het verhaal en het leerproces voor ons geweest. De auto's die we verkopen, sommige regio's schakelen sneller over op volledig elektrisch dan andere, sommige zullen langer ICE blijven. Maar we willen duurzaam zijn in wat we doen als bedrijf, niet alleen elektrische auto's produceren, maar ook duurzamer zijn met ICE. We steunen alle klassen, of we nu meedoen of niet, die overstappen op duurzamere brandstof."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS