Autosport NL • Dutch Supercar Challenge

Mark Jobst uit Zandvoort wint zijn derde wedstrijd van het seizoen tijdens Jack's Racing Days

Uitgegeven door Frank Korsel • 11 augustus 2022 04:24

ASSEN - Afgelopen weekend mochten de coureurs uit de VRM Supercar Challenge hun brandvrije overall weer uit de kast trekken en mochten ze hun auto weer afstoffen. De rijders kwamen in actie tijdens de Jack’s Racing Days, waar 75.000 toeschouwers het TT-circuit van Assen bezochten. Ook Mark Jobst uit Zandvoort stond te popelen om weer in te stappen in zijn Zilhouette Racing-bolide, waar hij aan de start in de competitieve Sport-klasse. Het was voor Jobst een weekeinde van absolute uitersten, in de eerste race kwam hij namelijk na een ijzersterke race als eerste over de eindstreep. Ook in de tweede wedstrijd lag Mark er goed voor, totdat hij in contact kwam met een andere bolide en hij helaas zijn auto moest parkeren.

Mark Jobst uit Zandvoort racet naar podium op TT-Circuit Assen

Jobst is bezig aan een sterk seizoen in de Supercar Challenge. Mark pakte in zijn Zillhoutte dit seizoen al meerdere overwinningen in Zandvoort en op de Belgische omloop in Zolder en scoorde hij daarnaast ook een aantal andere mooie resultaten. Tijdens de Spa Euroraces was het geluk niet aan de zijde van Jobst. In Assen had hij de kans om weer terug te slaan. Als inwoner van Zandvoort is dit natuurlijk niet zijn thuisbaan, maar hij geniet wel van het legendarische TT-circuit van Assen: “De baan heeft een heel eigen karakter en een hele bijzondere dynamiek. Je komt verschillende lange doordraaiers tegen, dus je moet echt goed op de bandjes letten, dat is echt heel erg belangrijk.”

Jobst deelde dat hij tijdens in de training en in de kwalificatie niet zo heel erg goed uit de verf kwam. “Ik reed namelijk net zo snel op nieuwe banden, als op oude banden. Ik denk dat daar dus iets niet helemaal goed is gegaan. We hebben er niet al te veel aan veranderd, dat zou gewoon een te groot risico zijn geweest voor de race. Uiteindelijk is de race het belangrijkst en er is altijd zoveel gaande op de baan, soms valt het jouw kant op en soms niet.”

"De start van de eerste race was weer best hectisch. Mark Wieringa had meteen al in de opwarmronde problemen met zijn koppeling en toen de race was begonnen kregen we op een gegeven moment ineens Full Course Yellow. Het was een groot startveld, groter dan dat we normaal hebben”, zei Jobst, die besloot vroeg zijn verplichte pitstop te maken. “Ik ging vroeg naar binnen voor mijn pitstop, en daarom kwam ik weer als vijfde de baan in de buurt van de BMW M240i. Eigenlijk zat ik tussen mensen in die ik al lang had ingehaald, dus ik moest flink doorrijden om ze weer allemaal in te halen. Ik begreep dat er ook nog iemand was die een straf kreeg vanwege een te korte pitstop, dus het vrij hectisch.”

Mark Jobst podium

Na een uur hard racen kwam de door Proventure gesteunde coureur als eerst over de eindstreep in de Sport-klasse. Het betekende alweer zijn derde overwinning van het seizoen: “Gelukkig viel het kwartje nu eens mijn kant op en hebben we weer een overwinning bij kunnen schrijven.”

Jobst racet in een bolide van Zilhoutte Racing, en deze auto is één van de weinige auto’s in het veld waarin de coureurs nog moeten werken met een koppeling. Volgens Jobst ontzettend mooi, maar niet altijd even makkelijk: “Het is in deze auto ontzettend belangrijk om echt met een fluwelen handschoen te rijden, en dat probeer ik natuurlijk ook. Er zit gewoon een echte schakelbak in, als een van de weinige auto’s in het veld waar je ook echt nog echt met de koppeling moet werken.”

Mark Jobst Zilhoutte Racing

Zo geweldig als dat de eerste wedstrijd ging, zo tegenvallend was de tweede krachtmeting. Mark was goed onderweg in de tweede race en leek op koers voor zijn tweede podium van het weekend, maar toen sloeg het noodlot toe: “Ik kwam bij Ruskenhoek en zag Bob (Herber, red.) ook aankomen. Ik had niet verwacht dat Bob hem er daar al tussen zou zetten en ik moest de escape route nemen om contact te vermijden. De verplichte run-off staat op 45° van de baan, dus je kan eigenlijk niks zien vanuit je auto. Ook komt de run-off pal op de ideale lijn uit. Ik probeerde daarom zoveel mogelijk op de kerb de baan weer op te komen om niemand in de weg te rijden. Bob wilde dezelfde kerb net gebruiken om Stekkenwal goed te kunnen nemen, toen hadden we alsnog contact. Heel knullig, maar ook een uiterst ongelukkige samenloop.”

In het weekend van 30 september mag Jobst weer in actie komen, dan op zijn thuisbaan Zandvoort. Net als de Supercar Challenge komen ook de weer de Ford Fiesta Sprint Cup, de Mazda MX5-Cup en de BMW M2 CS-cup in actie.

Bekijk ook eens de instagram-pagina van Mark Jobst

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS