Formule 1

Giedo van der Garde blikt terug op crash Silverstone: "Alle G-sensorlichten gingen aan op de auto"

Uitgegeven door Frank Korsel • 1 juli 2022 05:00

Giedo van der Garde is tegenwoordig actief als Formule 1-analist bij Viaplay én als coureur bij Racing Team Holland in het Amerikaanse IMSA-kampioenschap. Nu al bijna 10 jaar geleden reed Van der Garde één seizoen in de Formule 1 bij het team van Caterham, hierna testte hij nog enkele malen voor het team van Sauber. Aan een test in Silverstone heeft hij nare herinneringen overgehouden.

Giedo van der Garde

De Formule 1- carrière van Van der Garde werd niet het gehoopte sprookje. In 2013 bemachtigde de coureur uit Rhenen een racestoeltje bij Caterham, de auto presteerde om het aardig te houden zwaar ondermaats. Het jaar daarop verloor Van der Garde zijn stoeltje en ging hij als test- en reservecoureur aan de slag bij Sauber. Hij reed dat seizoen in maar liefst zeven vrije trainingen en mocht tijdens de in-season test in Silverstone de Sauber C33 eens stevig aan de tand voelen.

De Nederlander kende die dag in Silverstone eigenlijk een best goede dag. De Sauber F1-testcoureur reed meer dan tachtig ronden en eindigde knap in de top-4. Een goede prestatie voor de ondermaats presterende Sauber C33. Toch eindigde de dag met een smetje, toen hij in zijn vliegende ronde in Copse de controle over de auto verloor en hard in de banden eindigde. Door de schade aan de baanafzetting werd de testdag een kwartier voor tijd afgevlagd. Gelukkig kon Van der Garde ongedeerd uit zijn auto stappen.

Op zijn sociale media blikt de Racing Team Nederland-coureur terug op deze impact: “Silverstone kan naar zijn... Ik heb dit verhaal eigenlijk nooit verteld, omdat het tijdens het testen zonder camera's gebeuren, maar dit is echt een van de grootste crashes die ik heb gehad. Met ruim 200 kilometer per uur in Copse-corner. Alle G-sensorlichten gingen aan op de auto na een enorme impact. Het was echt vreemd met de zijwind. De wind stak op, ik had lat van een klein beetje wind en verloor de wagen meteen. Ik zag de barrière naderen en voelde toen de grootste impact die ik in mijn leven had. Ze vonden de versnellingsbak 100 meter verderop. Gelukkig kwam ik er zonder kleerscheuren vanaf, maar de volgende dag uit bed komen was zeker niet gemakkelijk.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS