Formule 1

Adrian Newey ziet de F1 de verkeerde kant op gaan: "Zwaarder geworden en niet aerodynamisch efficiënt"

Uitgegeven door Wim Boekel • 26 mei 2022 05:03

Volgens Adrian Newey gaat het de verkeerde kant op met de Formule 1-auto’s. De Brit wordt gezien als een van de grootste engineers in de sport en ontwierp de meest briljante auto’s voor Leyton House, Williams, McLaren en tegenwoordig voor Red Bull, waar hij de auto van Max Verstappen ontwierp. Newey weet dus waar hij het over heeft, als hij kritiek levert op de nieuwe auto’s die sinds 2022 op de baan staan.

Red Bull Max Verstappen

“Ik denk dat het principe van het helpen van de auto’s om in te halen, door het reduceren van de gevoeligheid van de auto’s bij het inhalen goed is”, aldus de Brit tegenover Motorsport Magazin. “Ik denk niet dat het een significante verandering is, maar het helpt een beetje. Wanneer je zo significante regelverandering doorvoert, die onvermijdelijk vele andere veranderingen met zich meebrengt, gaat dit er waarschijnlijk toe leiden dat het veld zich verder uitspreidt in de eerste paar seizoenen.”

Volgens Newey volgen de F1-auto’s ook de trend van de steeds zwaarder worden de straatauto’s. “Over een paar jaar is de gewichtslimiet toegenomen van een lage 600 kilo en 30-40 kilo ballast aan boord tot auto’s van 800 kilo en meer”, vreest de engineer van Red Bull. “En we werken allemaal als gekken om nu het voorgeschreven minimum gewicht te halen. Kortom, de auto’s zijn groter en zwaarder geworden en niet bijzonder aerodynamisch efficiënt, omdat ze veel luchtweerstand hebben. Het mag duidelijk zijn dat dit de verkeerde richting is, waarin de auto-industrie zich recentelijk heeft ontwikkeld. Steeds grotere en zwaardere auto’s en de obsessie van mensen, of ze nu op batterijen of gas rijden. Het grootste probleem is de hoeveelheid energie die nodig is voor het verdomde ding, ongeacht waar de energie vandaan komt.”

Volgens Newey druist het dan ook in tegen zijn ideale F1-voorschriften, waarbij hij de voorkeur geeft aan een laag gewicht en aerodynamische efficiëntie. “Het mag duidelijk zijn dat sommige veiligheidsproblemen een zichzelf versterkend probleem zijn geworden”, vervolgt de Brit. “Hoe zwaarder de auto, hoe sterker hij moet zijn. Naar mijn mening hebben we kleinere, lichtere, energiezuinigere auto’s nodig.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS