Autosport NL • Formule BRL

Tweede Formule BRL 'demorace' brengt regenspektakel

Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 3 augustus 2008 14:43

ASSEN - Dit weekend kende de Formule BRL haar debuut tijdens de Rizla Racing Day op het TT-Circuit middels een demorace. Het 50.000 man sterke publiek werd getrakteerd op een waar spektakel. In de eerste race op zaterdag, onder droge omstandigheden, was het potentieel duidelijk te zien. De 320 PK sterke machine brulden over de baan en deed alle coureurs genieten. Met de komst van een nog sterkere versie van 360 paardenkrachten wordt het geweld nog heftiger. Helaas zijn coureurs racers en dat maakt het niet altijd gemakkelijk om het woord 'demo-race' daadwerkelijk te beschouwen als een demo-race. Dat gegeven bracht al de nodige sensatie in de eerste rit met zelfs een race-incident, waarbij de bolide van één van de coureurs flinke schade opliep. Het publiek kreeg in ieder geval waar voor hun geld. Datzelfde gold voor de tweede race. Vlak voor deze race gooide Pluvius de hemelsluizen open. De monteurs werden overvallen en in allerijl moesten regenbanden gemonteerd worden.

Het Formule BRL geweld komt op stoom

De tweede wedstrijd werd glibberen op ijs. Met een rollende start pakte Thomas Hylkema de leiding in de wedstrijd, voor Henk Vuik die van pole position vertrok. Lang kon Hylkema niet van zijn koppositie genieten doordat hij al snel in de rondte ging. Barry Maessen vergistte zich vervolgens achter op het circuit. Bij de eerste doorkomst lag Vuik eerste, voor Dick Freebird, Henry Zumbrink, Ferdinand Kool, Nelson van der Pol en Thomas Hylkema op zes. In de tweede ronde spinde Hylkema, gisteren nog knap tweede, definitief uit de race en had het geluk dat de auto de vangrail ontweek.

Zumbrink spint en neemt Kool mee...

Een ronde later spinde Zumbrink bij het uitkomen Geert Timmer-bocht. Toen hij de Formule BRL weer in het juiste spoor had, pakte Ferdinand Kool een wiel mee en crashte. De safety car neutraliseerde de wedstrijd voor enkele ronden. In de eerste ronde na de herstart wist Nelson van der Pol de leiding in de wedstrijd over te nemen en gaf zich niet meer gewonnen. Diverse rijders gaven nog ongewild een pirouette als ‘toegift’ op gladde baan, maar schade werd er niet meer gereden.

Nelson van der Pol

Van der Pol vergrootte zijn voorsprong en kwam met vijf seconden voor Henry Zumbrink over de streep. Henk Vuik kwam als derde over de meet, voor Derk Siebers die vanuit de pitstraat vertrok nadat hij op de startopstelling motorproblemen kreeg. Dick Freebird eindigde als vijfde, voor Leo Kurstjens en René Zwikker op de zevende positie. Uiteindelijk ging het niet om het resultaat. Dat was bijzaak. Voor de initiatiefnemer Harry Maessen was dit weekend juist een meetpunt, en een try-out hoe de teams, coureurs en publiek op de Formule BRL reageerde.

Podium tweede BRL race
Daarvoor werd Maessen op zijn wenken bediend met een droge en natte race. Op de droge baan was het genieten ten top, want de rijders kwamen met een brede grijns uit de Formule BRL zetten, zoals bijvoorbeeld René Zwikker: “Dit was de eerste keer voor mij in een single-seater maar ik reed onderweg alleen maar met een grote grijns. Echt gaaf! Ik heb nooit gekart en in formule-wagens gereden. Formule1 is niet voor iedereen haalbaar, maar dit is de sterkste bolide, die ik ooit gereden heb. Super!”

Ook Ferdinand Kool, een rijder met juist véél singelseater ervaring, kreeg warme gevoelens voor zijn oude liefde. Kool reed jarenlang succesvol in de éénzitters en met name in de Formule3 en hij liep met een grote smile in de paddock. “Dit is het gewoon super. Single-seaters blijven mijn ding. Ik race nu twee jaar in toerwagens, maar ik wil volgend seizoen graag in deze nieuwe klasse van start gaan”, aldus de vice-F3 kampioen van 2006.

“We hebben het slecht getroffen met het weer, ook omdat we nog niet de juiste compound regenbanden hebben”, klonk het woord vanuit de organisatie. “Met droogweer zijn we heel snel, dus de regen van vandaag is een beetje jammer. We bekijken of er animo is bij de rijders en teams om deze klasse volgend jaar een vervolg te geven, maar ik heb al veel positieve berichten vernomen. We gaan zelf een motor ontwikkelen om de tijden nog scherper te krijgen. De auto heeft in ieder geval al een goede uitstraling.”

 

Babe-box

Xtra

COLUMNS