Formule 1

'Toto Wolff stuurde FIA verouderde info' na botsing Britse GP

Uitgegeven door Bas Kaligis • 29 juli 2021 05:17

Toto Wolffs e-mail aan Michael Masi halverwege de Grand Prix van Groot-Brittannië bevatte een diagram dat geen relevantie had voor de botsing tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen in Silverstone, zo meldt een rapport.

Toto Wolff Mercedes Grand Prix F1


De Mercedes-teambaas nam tijdens de rode-vlagonderbreking van de Britse Grand Prix contact op met FIA-race-directeur Michael Masi en drong er bij hem op aan een e-mail te lezen die de Oostenrijker had gestuurd met daarin 'diagrammen van waar de auto zou moeten zijn'.

Masi vertelde Wolff dat hij zijn e-mails tijdens races niet bekeek om zijn concentratie niet te verliezen, waarop hij antwoordde dat 'je hier misschien naar moet kijken omdat er iets met de regels is'. Wolff vertelde de Australiër vervolgens dat hij 'naar boven zou komen' om de zaak te bespreken.

Ondanks de protesten van Wolff kreeg Hamilton een straf van tien seconden van de stewards, omdat hij verantwoordelijk geacht werd voor de crash van Verstappen in de Copse-bocht toen ze in de openingsronde op Silverstone met hun wielen tegen elkaar botsten.

De zevenvoudig wereldkampioen was niet al te zeer getroffen door de straf. In de slotfase haalde hij Charles Leclerc in en won zo zijn thuisrace voor de achtste keer.

Maar volgens Motorsport-total.com, verspilde Wolff zijn tijd met het versturen van de e-mail naar Masi - niet alleen omdat hij niet van plan was om het daar en dan te lezen, maar ook omdat hij irrelevante informatie bevatte.

In hun rapport staat dat het diagram, dat auto's in verschillende posities naast elkaar toont en laat zien welke de hoogste positie heeft, 'geen officieel FIA-document' was en dat ook nooit is geweest, want het was 'niet aan alle teams meegedeeld als een bindende richtlijn'.

Zij zeggen echter dat het waarschijnlijk eerder een misverstand van Mercedes was dan een opzettelijke poging om Masi of de stewards te misleiden.

Motorsport-total.com stelt dat Mercedes de FIA in 2015 benaderde voor duidelijkheid over hoe de stewards race-incidenten interpreteren die resulteren in contact, op een moment dat Hamilton en teamgenoot Nico Rosberg betrokken waren bij een reeks wiel-aan-wiel-duels.

Ze kregen het indicatieve schema dat Wolff naar Masi mailde om zijn verdediging van de wereldkampioen te ondersteunen na de botsing met Verstappen.

In het rapport staat: "Hoogstwaarschijnlijk ging Mercedes ervan uit dat het een officieel document was, omdat ze al jaren niet anders hadden gehoord. Bij de FIA wist niemand, tot de zondag in Silverstone, dat het schema zelfs maar bestond."

Zes jaar geleden was wijlen Charlie Whiting nog Formule 1-racedirecteur en niet Masi, die blijkbaar niet op de hoogte was van het bestaan van het diagram.

In de race-debrief-video van Mercedes verwees hun hoofd technische dienst James Allison ook naar de 'FIA's inhaalhandleiding', blijkbaar niet wetende dat het geen officieel FIA-document was.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS