Formule 1

VIDEO: Veel Italiaanse ervaring maar toch voor de eerste keer op Monza voor Audi Team ABT Sportsline

Uitgegeven door Peter Vader • 18 juni 2021 09:58

Moeilijk te geloven, maar waar: de opening van het seizoen van de DTM 2021 in het koninklijke park van Monza (zaterdag 19 en zondag 20 juni vanaf 13.00 uur live op SAT.1) is de eerste DTM-race voor het ABT Sportsline-team op het hogesnelheidscircuit Monza in de buurt van Milaan. De vorige DTM-gastoptredens in “Bella Italia” zijn goed verdedigd door de koploper uit Kempten.

ABT_teamfoto_2021_ABT_DTM_2021_041m

Tot nu toe is de DTM-entourage zeven keer in Italië geweest: drie keer in Adria bij Venetië, twee keer in Mugello in Toscane en meest recentelijk twee keer in Misano bij Rimini. En elke keer bracht het team van Hans-Jürgen Abt en Thomas Biermaier trofeeën mee terug naar Kempten - drie keer zelfs de grootste.

ABT_team_2021_3x_Audi_R8_ABT_DTM_2021

Al voor het DTM-tijdperk hadden de "Abbots" een legendarische verschijning in Italië: Christian Abt won in 1999 de nachtrace van het Duitse Super Touring Car Championship (STW) in Misano met de Audi A4 Quattro. In het heetst van de strijd liet de toenmalige titelconcurrent, Uwe Alzen in de Opel, hem kort voor de finish per ongeluk zonder veel weerstand passeren. Het gejuich in de ABT pitbox was dan ook uitbundig en het feest na de belangrijke overwinning is tot laat doorgegaan.

Het eerste Italiaanse DTM gastoptreden vond in 2003 plaats in Adria. Dit was een ‘heet’ gevecht met meer dan 60 graden in de cockpits. Mattias Ekström en Laurent Aiello konden hier goed mee overweg en vermaakten de toeschouwers in de laatste ronden met een inhaalactie. Dit resulteerde in een dubbel podium voor ABT Sportsline. Het was bovendien de start van de eerste paddockparty's van de ABT-huisband "Fire & Ice", die vanaf dat moment altijd stand-by zijn bij de DTM-races.

Pitstop Kelvin van der Linde_ABT_DTM_2021_038m
Pitstop Kelvin van der Linde

In 2004 behaalde Mattias Ekström in Adria de eerste overwinning in de Audi A4 DTM. Dit was ook in extreme hitte. Het was het begin van het 17-jarige gezamenlijke succesverhaal van ABT als Audi-fabrieksteam in de DTM met vier coureurskampioenschappen (2004, 2007, 2008, 2009), vijf teamtitels (2004, 2007, 2011, 2016 en 2020 ) en 59 overwinningen. Daarnaast was er de coureurstitel in 2002 en nog eens acht overwinningen als privéteam van 2000 tot 2003. Met in totaal 67 overwinningen is ABT Sportsline het meest succesvolle actieve DTM-team en tweede op de all-time lijst.

In 2007 vierde Mattias Ekström zijn 29e verjaardag bij de DTM-race in Mugello en kreeg natuurlijk in de pits de verplichte taart in het gezicht. Op de dag van de race brandde de zon 37 graden in de schaduw en de bijbehorende asfalttemperaturen waren 52 graden. Mattias Ekström moest tevreden zijn met de tweede plaats omdat Mika Häkkinen de enige coureur was die zijn verplichte pitstop al had voltooid toen de safety car op de baan kwam.

In 2008 won Tom Kristensen nog een trofee voor ABT Sportsline met de derde plaats in Mugello. Zijn teamgenoot Timo Scheider vergokte de overwinning toen hij kort in pole position reed maar hij een drive-through penalty kreeg, waardoor hij terugviel naar de 17e plaats. Scheider was uiteindelijk toch nog steeds de ‘Meister’.

In 2010 reed de tweevoudig DTM-kampioen in de regen van Adria "de race van mijn leven", zoals hij het later noemde. Vanaf startpositie 15 haalde de SAT.1-expert de ene auto na de andere in en kwam uiteindelijk als winnaar over de finish. Mattias Ekström was net zo snel, maar verloor een halve minuut door een losse splitpen op de versnellingspook in de pits.

Sophia_Floersch_actie_ABT_DTM_2021_034m
Sophia Flörsch in actie

Als onderdeel van het voorprogramma nam Hans-Jürgen Abt deel aan de "Wings for Life Charity Race" van de Volkswagen Scirocco Cup, waarin hij nipt het podium miste. Het feit dat zijn toenmalige ITR-bestuurscollega Walter Mertes als derde eindigde, irriteerde "HJ" echter erg.

Over Hans-Jürgen Abt gesproken: in 2002 reed de ABT-baas voor het laatst zelf in een DTM-auto tijdens een regenachtige test in Misano. De reis eindigde niet goed gezien de moeilijke omstandigheden en de monteurs hadden wat extra werk ...

In 2018 en 2019 organiseerde Misano dan ook de laatste DTM-races in Italië. Dit gebeurde in 2018 met de eerste nachtraces in de DTM-geschiedenis. Robin Frijns behaalde zijn eerste podium in de DTM met de voor hem zo typerende spectaculaire inhaalmanoeuvres.

In 2020 won Nico Müller de zondagsrace in Misano, maar was tot laat in de avond "under investigation". Nadat zijn overwinning toch werd bevestigd is het daaropvolgende feest in de Audi- paddock tent tot in de vroege uurtjes doorgegaan. Daniel Abt, die de GP3-finale van 2012 in Monza won, heeft ook goede herinneringen aan Italië.

Nu is het aan Sophia Flörsch (Duitsland), Mike Rockenfeller (Duitsland/Zwitserland) en Kelvin van der Linde (Zuid-Afrika) om voort te bouwen op het succes. Net als Kelvin van der Linde maakt Sophia Flörsch haar DTM-debuut in Monza. De ABT Audi R8 LMS heeft het revolutionaire steer-by-wire systeem "Space Drive" van Schaeffler Paravan Technologie GmbH & Co. KG, die voor het eerst in gebruik is bij de DTM-race in Monza.

Mike Rockenfeller is één van de drie DTM-kampioenen naast Gary Paffett en Marco Wittmann in het startveld, die in 2011 hun eerste overwinning in de DTM vierden met ABT Sportsline in Zandvoort en ze hadden op dat moment een goede kans om het kampioenschap te winnen. Het ernstige ongeval in Le Mans gooide in juni 2011 voor "Rocky" roet in het eten. Twee jaar later won hij de DTM.

Nr9_Rockenfeller_Audi_R8_LMS
Mike Rockenfeller

Quotes voor de DTM-races in Monza:

Thomas Biermaier (Team Principal Team ABT Sportsline): “Monza wordt voor ons een speciaal weekend: Voor het eerst sinds oktober 2003 starten we weer in de DTM als privé-team. Dat roept veel goede herinneringen op aan onze eerste jaren in de DTM met de Abt-Audi TT-R. Deze is door ons in eigen beheer ontwikkeld en gebruikt. Het is duidelijk dat we met de Audi R8 LMS net zo succesvol zijn als toen we het opnamen tegen de fabrieksteams van Mercedes en Opel. Ik kijk erg uit naar het eerste DTM-weekend met de GT-auto's. Het startveld is indrukwekkend, er zijn veel goede teams, coureurs en geweldige merken.

Kelvin_van_der_Linde_ABT_DTM_2021
Kelvin van der Linde

Kelvin van der Linde (ABT Audi R8 LMS Nr3): “Ik ben zelfverzekerd voor het aankomende Monza-weekend. We hebben het goed gedaan tijdens de Monza-test. Het team en de auto zijn
goed voorbereid op het eerste raceweekend, wat tevens mijn debuut in de DTM is. Ik was ook een paar weken geleden bij de GT World Challenge Europe in Monza, als onderdeel van mijn voorbereiding. Nu is het afwachten hoe de concurrentie het doet in de kwalificatie en in de race beats. Voor ons is het belangrijk om zoveel mogelijk punten te verzamelen en zeer constant te zijn in het kampioenschap.

Mike_Rockenfeller_helm_ABT_DTM_2021
Mike Rockenfeller

Mike Rockenfeller (ABT Audi R8 LMS Nr9): “Ik kijk erg uit naar Monza. Laten we eindelijk racen met de DTM! Er zijn dit jaar veel vernieuwingen. Voor mij persoonlijk zijn die vernieuwingen terug te vinden in mijn persoonlijke terugkomst bij het ABT Sportsline-team - en met één van hen nieuwe auto’s, de Audi R8 LMS. Ik ben benieuwd waar we staan. Na de trainingsdagen kun je nooit veel zeggen. Dus ik ben blij dat ik eindelijk in de racemodus ben. Ik kan bijna niet wachten om de eerste oefensessie te doen."

Sophia_Floersch_ABT_DTM_2021_032m
Sophia Flörsch

Sophia Flörsch (ABT Audi R8 LMS Nr99): “Ik kijk erg uit naar de opening van het seizoen in Monza. Half juni is een zeer late start van het seizoen, waar we lang genoeg naar toe hebben gewerkt en lang op hebben moeten wachten. Monza is ook een circuit dat ik erg leuk vind. Het wordt interessant, waar staan we over het algemeen als team en Audi als fabrikant, wat is de balans tussen de prestaties? Ik denk dat Monza een goede baan is voor de Audi. Ik kijk uit naar het eerste raceweekend en probeer er met deze hitte het beste van te maken.”

Maak een rondje mee met Sophia Flörsch in haar Nr99-ABT-Audi R8 LMS op het circuit van Monza:



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS