Formule 1

Ups en downs voor Ferrari F1 - Mattia Binotto: "Niet alleen auto verbeteren, maar..."

Uitgegeven door Peter Vader • 7 juni 2021 20:27

BAKOE - Als het resultaat van de kwalificatie van zaterdag aan de vooravond van de Grand Prix ver boven verwachting was, kan dat van de race - Charles Leclerc vierde en Carlos Sainz achtste - niet anders dan een beetje bitterheid achterlaten aan het einde van een race die, traditioneel, tot het laatste moment vol zat met onverwachte wendingen. In de vrije training van vrijdag was het duidelijk dat de twee teams die strijden om het wereldkampioenschap (Mercedes met Hamilton en Bottas en Red Bull Racing met Max Verstappen en Sergio Perez, red.) een veel hoger tempo hadden, maar gezien de kansen die de race bood, was het een uitstekende gelegenheid om meer te profiteren van het voordeel dat zaterdag werd behaald op de naaste rivalen. Positieve zaken waren dat op de thuisreis na de GP van Azerbeidzjan het Ferrari-team het uitstekende concurrentieniveau mee naar huis nam, dat in de kwalificatie was getoond. Het feit is dat het de belangrijkste directe rivalen in het constructeursklassement heeft ingehaald, Scuderia Ferrari neemt nu de derde plaats in, zij het met een minimale voorsprong op de naaste belager. Deze klassering is het resultaat van het grote potentieel zoals ten toon gespreid in de laatste twee races. Met nu Frankrijk voor de deur, zullen in Maranello de verzamelde data en de gegevens van de Baku-race worden geanalyseerd, om het potentieel van de SF21 ook tijdens de race te maximaliseren. De Franse Grand Prix staat gepland voor zondag 20 juni in Le Castellet, alweer de zevende ronde van het seizoen.

Ferrari_21050-scuderia-ferrari-azerbaijan-gp-race

Charles Leclerc: “Voordat we in Bakoe aankwamen, was de vierde plaats min of meer de positie waarin we verwachtten de race te kunnen finishen. Er waren dit weekend echter twee verrassingen: de eerste was mijn pole position, de tweede het feit dat sommige van onze directe concurrenten op zondag extreem snel waren. Hoewel we voor iedereen begonnen, wisten we dat het zeer waarschijnlijk was dat de auto's van de twee teams die bovenaan het klassement staan, ons zouden passeren. En dat is helaas precies wat er ook gebeurde. Na de pitstop probeerde ik mijn best te doen, maar bij de herstart na de safetycar had ik een blokkade die mijn leven erg ingewikkeld maakte, tot het punt dat ik bang was dat ik het einde van de race niet zou halen met die banden. Toen was er ineens die rode vlag en op dat moment dacht ik dat het podium nog steeds mogelijk was. Maar zo was het niet. Seb was de auteur van een ongelooflijke race: ik feliciteer hem en hetzelfde geldt voor Pierre, met wie we aan het einde van de race tot het uiterste hebben gevochten. We moeten blijven werken en ik hoop dat we op deze manier stappen in de goede richting kunnen zetten."

Carlos Sainz: “Zondag was zeker niet de race waar ik op hoopte. Ik had niet hetzelfde gevoel met de auto dat ik daarvoor het hele weekend had. Elke keer dat ik mezelf met koude banden aantrof - bij de start, bij de herstart en na de pitstop - worstelde ik vooraan en met de remmen en dus had ik verschillende blokkades. Dit leidde ertoe dat ik een fout maakte, die me verschillende punten kostte en praktisch mijn hele run in gevaar bracht. Uiteindelijk lukte het me om weer bij de punten te komen, maar ik ben zeker niet blij met het eindresultaat. We moeten analyseren waarom we deze problemen hadden en proberen te verbeteren in de volgende races. Er is nog wat tijd om aan deze aspecten te werken en we zullen het allemaal samen doen in Maranello. Daarom ben ik er zeker van dat we sterker terug zullen komen uit Frankrijk."

Ferrari teambaas Mattia Binotto: “Een moeilijke race, na de hooggespannen verwachtingen gezien het kwalificatieresultaat van zaterdag. We weten heel goed dat we om onze doelen te bereiken niet alleen onze auto moeten verbeteren, maar ook op elk gebied perfect moeten zijn. En dat zijn we zondag niet geweest. Aan de troeven van dit weekend blijft naast de tweede poleposition van het seizoen, de derde plaats in het constructeursklassement over. Het voordeel is minimaal en vooral lager dan het had kunnen zijn. We moeten echter uitgaan van deze gegevens als een verdere motivatie om vanuit elk oogpunt te blijven verbeteren."

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS