Formule 1

Technische innovatie op RB16 van Max Verstappen wordt niet beloond: de flexibele achtervleugel wordt verboden

Uitgegeven door Peter Vader • 14 mei 2021 10:17

Lewis Hamilton aanschouwde in Spanje de flexibele achtervleugels van Red Bull, die nu verboden zullen worden met ingang van de Franse Grand Prix. De flexibele achtervleugel op de Red Bull RB16 van Max Verstappen was een hot topic tijdens het Spaanse Grand Prix-weekend en de FIA gaat nu een technische richtlijn uitvaardigen die de innovatie verbiedt. Er wordt gedacht dat meerdere teams een mogelijke maas in de regels exploiteren. Waarbij de achtervleugel kan buigen om minder luchtweerstand en daardoor een hogere topsnelheid te genereren. Een dergelijk systeem zal nu verboden worden via de introductie van een technische FIA-richtlijn die specifiek gericht is op teams die het vleugelontwerp in kwestie exploiteren.

Max_Verstappen_achtervleugel_Imola_2021

Artikel 3.9!
Artikel 3.9 van de technische voorschriften van de FIA F1 2021 heeft betrekking op de flexibiliteit van de carrosserie en beschrijft de regels en marges voor doorbuiging van de carrosserie onder redelijke drukbelasting en FIA-tests. De FIA heeft ook het recht om onderdelen die eerdere doorbuigingstests hebben doorstaan, opnieuw te onderzoeken als het vermoeden bestaat dat de betreffende onderdelen de regels omzeilen:

3.9.9 - Om ervoor te zorgen dat de vereisten van artikel 3.8 worden gerespecteerd, behoudt de FIA zich het recht voor om verdere belastings- / doorbuigingstests uit te voeren op elk deel van de carrosserie dat lijkt (of wordt vermoed) te bewegen terwijl de auto in beweging is.

Niet onopgemerkt
Vanaf de Franse Grand Prix (21 juni) zullen flexibele achtervleugels niet langer binnen de regels van 2021 vallen en zullen teams vanaf die race nieuwe ontwerpen moeten laten monteren. Voor de volgende drie races in Monaco, Azerbeidzjan en Turkije kan het ontwerp van Red Bull op de auto blijven, terwijl het team uit Milton Keynes een vervangend onderdeel ontwikkelt. Gedurende het Spaanse raceweekend was, aldus een bericht van motorsportmagazine.com, tijdens de herhaling aan boord van de RB16 te zien dat de achtervleugel van de Red Bull met hoge snelheid boog. Dat bleef niet onopgemerkt bij hun naaste rivalen.

"Drie tienden gewonnen"
Kampioenschapsleider Lewis Hamilton merkte in een interview met Sky Sports F1 op dat hij het systeem zaterdag in Barcelona had gezien. "De Red Bulls zijn erg snel op de rechte stukken", zei hij. "Ze hebben deze buigzame vleugel achter op hun auto en ze hebben minstens drie tienden gewonnen door deze vleugel."

Christian_Horner_en_Max_Verstappen F1 Red Bull

“De FIA moet juist blij zijn”
Red Bull-teambaas Christian Horner benadrukte dat de FIA blij moet zijn met het ontwerp van de vleugel en vertelde dat het de nodige doorbuigingstests had doorstaan, die voorkomen dat buitensporige buiging in de carrosserie aanwezig is. "Natuurlijk worden de auto's grondig gecontroleerd en zijn er pull-back-tests. Daarnaast zijn er zijn allerlei verschillende tests die hij moet doorstaan", legde Horner uit. "De FIA is helemaal tevreden dat de auto deze behoorlijk strenge tests heeft doorstaan.”

De teambaas suggereerde ook dat Hamilton's opmerkingen waren ingegeven door iemand anders, die met de vinger in de richting van zijn rivaliserende concurrent wees. "Het is iets dat Toto eerder tegen me heeft gezegd. Ik betwijfel of het Lewis zijn eigen mening was, het kwam waarschijnlijk van elders."

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS