Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

FIA komt met concept elektrische GT-klasse: "770 PK en snel opladen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 22 april 2021 07:40

De FIA heeft de technische details vrijgegeven voor een nieuwe elektrische klasse. Een GT-auto die snel opgeladen kan worden tijdens pitstops en elementen heeft die uit de GT3 komen. De auto’s worden zodanig ontworpen dat zij een soortgelijke prestatie krijgen als de GT3-machines, maar dan met een betere acceleratie en een snellere kwalificatieronde.

FIA komt met concept elektrische GT-klasse:

De regels zijn zodanig opgesteld dat de fabrikanten van elektrische voertuigen een platform krijgen waarmee ze via de motorsport straat relevante technieken kunnen ontwikkelen. In een statement laat de FIA Weten dat fabrikanten die al betrokken zijn bij de wereldwijde GT3-formule, ook in staat zijn om bepaalde elementen van hun bestaande auto’s te gebruiken en deze om te zetten naar een elektrische aandrijving. De nieuwe auto’s krijgen een vermogen van maximaal 430 kW, wat ongeveer 577 paardenkrachten is en het minimale gewicht gaat tussen de 1.490 en 1.530 kilo liggen.

Saft, die de batterij ontwikkelt voor de Peugeot LMH-auto gaat een lithium-ion cel ontwikkelen, waarop fabrikanten hun eigen batterij layout kunnen ontwikkelen. De cel gaat een piek krijgen van 700 kW, alsmede 700 kW snel laden tijdens de races. Gedurende een pitstop worden de batterijen tot 60% opgeladen worden. Het oplaadnetwerk gaat zodanig ontwikkeld worden dat er snel opgeladen kan worden, maar is wel afhankelijk van waar er geracet wordt. Het netwerk gaat zowel permanente als tijdelijk infrastructuur bevatten.

FIA GT Electric

De fabrikanten krijgen de vrijheid om de setup van de aandrijving te kiezen, waarbij er gebruik gemaakt kan worden van twee of vier elektrische motoren. Daarbij zijn zowel twee- als vierwiel aandrijvingen toegestaan. De auto gaat ook dynamische voertuig beheersing krijgen, waardoor het koppel van de wielen bepaald wordt op snelheid, acceleratie, tractie en stuurhoek. Daardoor zijn de auto’s verzekerd van geweldig rijgedrag.

Met de introductie van het concept wil de FIA een lange termijn visie voor de implementatie van duurzame energie bronnen in haar portfolio van motorsport disciplines opnemen en het voorbeeld stellen in de aanpak bij het terugdringen van de CO2. Daarnaast toont het de treden in de automotive industrie en reageert de FIA op de vraag in de markt. Een organisator is nog niet bekend gemaakt, maar wordt ter zijner tijd bekend gemaakt.

FIA elektrische GT

“De visie van de FIA is om de motorsport een laboratorium te maken voor duurzame mobiliteit”, reageert Jean Todt. De aankondiging van deze nieuwe elektrisch aangedreven GT-auto klasse is een belangrijke mijlpaal om dit doel te dienen, alsmede plaveit het de weg voor nieuwe batterijen en snelle oplaad technologieën. Een perfecte illustratie van race-naar straat aanpak.”

FIA GT-commissie president Leena Gade gaat in op noodzaak voor de ontwikkeling van een dergelijke klasse en de tijd die daar ingestoken is. “De markt voor high-performance elektrische supercars voor op de straat, zit constant in de lift, daarom is een platform waarop fabrikanten hun technologie konden ontwikkelen en demonstreren hard nodig”, aldus Gade. “Het opstellen van deze technische reglementen was de afgelopen anderhalf jaar een sleutelproject voor de FIA GT-commissie. We hebben regelmatig gesprekken gevoerd met GT-fabrikanten via onze technische werkgroepen en er is een grote belangstelling voor deze nieuwe categorie. Het verbreedt ook het GT-portfolio van de FIA, naast GT3, dat voorlopig de focus zal blijven van de wereldwijde racemarkt voor klanten.''

FIA GT Electric

FIA GT Electric

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS