Formule 1

Geen ruimte meer in de Formule 1 bij Red Bull door komst Max Verstappen: "Ik zakte tot aan de bodem..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 1 maart 2021 04:29

Jean-Eric Vergne moest de Formule 1 verlaten toen de talenten Max Verstappen en Carlos Sainz naar Toro Rosso kwamen. "Ik zakte tot aan de bodem en ik moest rustig blijven om mijzelf weer bij elkaar te rapen!", zei Vergne. Voor de Fransman was er geen ruimte meer in de Red Bull-familie. Na zijn vertrek volgde er een test bij Toyota voor de LMP1. Het leidde echter niet tot een stoeltje. De coureur vertelt nu hoe hij zich uiteindelijk omhoog gevochten heeft tot een plekje in één van de LMH-auto’s van Peugeot voor het FIA World Endurance Championship.

Jean_Eric_Vergne_2x_ABB_Formula_E_World_Champion

“Toen ik de F1 verliet, deed ik een test voor Toyota”, aldus Vergne tegen het Engelse Autosport. “Ik denk dat toen ik de test deed, ik in mijn hoofd, dus mentaal, niet sterk was. Ik was gewoon niet op de juiste plek, op het juiste moment. Dus gebeurde het niet, Toyota huurde mij niet in. Ik had geen stoeltje. Ik had nog de Formula E, maar persoonlijk, was het net zo belangrijk om Le Mans te doen, het was altijd een droom van mij.”

“Ik vroeg mijn manager om absoluut iedereen in de LMP2 te bellen. Ik wilde in de prototypes blijven, ik wilde niet naar de GT’s, omdat ik denk dat het daarna lastig is om terug in de prototypes te komen. Hij zei me ‘Kijk, het is niet het beste team, het is niet het beste stoeltje, maar we hebben een kans om bij Manor te rijden’. Ik zei: ‘Oké, perfect’.

“Het was lastig, het team had geen geld, het werkte helemaal niet goed. We hadden een amateur teamgenoot, die plezier had, maar wat betreft de rondetijden zat hij er extreem ver vanaf, dus wist ik dat er geen kans was om een resultaat te behalen. Boven alles, werd ik er niet voor betaald, ik moest alles zelf betalen, zoals hotels, reizen, vluchten… Maar, ik zag het als een investering.”

Peugeot_Jean-Eric_Vergne

“Dat jaar, ik denk dat het in Fuji was, ontmoette ik Roman Rusinov. We hadden een diner en ik deed aan het eind van het jaar een test voor zijn G-Drive team. Het ging erg goed. Ik leerde veel in dit team. Het was een investering. “Het was geen gemakkelijke gedachte dat ik uit de F1 was en dat Toyota mij niet wilde. Ik zakte tot aan de bodem en ik moest rustig blijven om mijzelf weer bij elkaar te rapen.” Hoewel de Fransman nog geen succes heeft behaald in Le Mans, denkt hij dat zijn prestaties toch opvielen bij Peugeot. Zo werd hem de overwinning tijdens de 24 uur van Le Mans in 2018 ontnomen, door een aanpassing aan de brandstoftoevoer. Daarnaast was er pech in 2019 door een elektrisch probleem, waardoor de overwinningen de coureur ontgingen.

“Ik denk dat Peugeot en iedereen die de prestaties goed bekijkt, het verschil in de gemiddelde stint ziet, de kwalificatieronden, ze kunnen het goed analyseren hoe het gaat”, vervolgt Vergne. “Steeds word ik bij de beste coureurs in de LMP2 gezet. Vorig jaar was de prestatie erg goed, ik voelde me goed in de auto. Ik heb meer en meer zelfvertrouwen, ik geniet ook van het rijden in Le Mans en op alle andere circuits in de ELMS en WEC.”

Jean-Eric Vergne's 'Journey To The Top', zijn reis naar twee ABB Formula E titels:





Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS